سلامت نیوز : به گفته عضو فراکسیون محیط زیست گزارش های رسیده به فراکسیون محیط زیست مجلس، حکایت از افزایش فزاینده شیوع سرطان حنجره در بین مردم استان های درگیر با پدیده ریزگردها دارد.درهمین حال یکی از کارشناسان محیط زیست از سمی بودن ریزگردهای ناشی از خشکسالی زاینده رود خبر داد.

کمال الدین پیرموذن، نماینده مجلس و عضو فراکسیون محیط زیست مجلس، در گفت وگو با خراسان از افزایش فزاینده شیوع انواع سرطان ها به خصوص سرطان حنجره در بین ساکنان استان های درگیر با پدیده ریزگردها خبر داد و گفت:در پی وقوع پدیده ریزگردها در طول چند سال گذشته و گسترش ریزگردها در استان های مختلف،گزارش هایی از افزایش شیوع سرطان حنجره در بین ساکنان استان های غربی، جنوبی و حتی تهران به فراکسیون محیط زیست مجلس رسیده است.

وی باتاکید بر این که موج شیوع سرطان به ویژه سرطان حنجره، ساکنان استان های غربی،جنوبی و تهران را تهدید می کند، از کم کاری دولت درخصوص مبارزه با ریزگردها گلایه کرد و گفت:متاسفانه هیچ اقدام عملی و ثمربخشی برای مقابله و حتی کاهش ریزگردها که همه ساله با گرم شدن هوا دامن گیر ساکنان استان های غربی،جنوبی و مرکزی کشور می شود، انجام نشده است.پیرموذن گفت:سازمان حفاظت از محیط زیست گزارشی از عملکرد خود در حوزه مبارزه با ریزگردها ارائه نداده است و براساس گزارش فراکسیون محیط زیست، برطرف کردن مشکل ریزگردها پیشرفت فیزیکی نداشته است.

نبود عزم جدی برای مقابله با ریزگردها

این عضو فراکسیون محیط زیست با گلایه از نبود عزم جدی برای مقابله با ریزگردها در دولت و سازمان حفاظت از محیط زیست گفت:دولت و سازمان حفاظت از محیط زیست حتی در بودجه سنواتی سال ۹۲، برای مقابله با ریزگردها مبلغی درنظر نگرفته بودند. این درحالی است که فراکسیون محیط زیست پس از مطالعه لایحه بودجه و درقالب طرح پیشنهادی 55میلیارد تومان به مقابله با ریزگردها اختصاص داد.

وی افزود:بودجه سازمان حفاظت از محیط زیست در سال جاری نسبت به بودجه سال گذشته کاهش داشت. به نحوی که سال گذشته 0.18درصد از بودجه کل کشور به حفاظت از محیط زیست اختصاص یافته بود. ولی در بودجه سال جاری تنها 0.14درصد ازبودجه کل کشور مربوط به حفاظت از محیط زیست است.نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی علت اصلی پدیده ریزگردها را عامل خارجی و درکشورهای عراق و عربستان سعودی دانست و اظهار کرد: متاسفانه برخی افراد و کارشناسان با طرح این موضوع که ریزگردها منشاء داخلی دارند از منشاء اصلی آن غافل مانده اند، درحالی که علت اصلی پدیده ریزگردها کشورهای خارجی و همسایه به خصوص عربستان و عراق است و تعامل مناسب با این کشورها، می تواند بخش عمده ای از مشکلات را برطرف کند.وی اظهار امیدواری کرد: دولت آینده ضمن تعامل سازنده با فراکسیون محیط زیست و بهبود روابط دیپلماسی با کشورهای همسایه، به برطرف کردن این مشکل که سال هاست گریبان مردم را گرفته است اقدام کند.

سمی بودن ریزگردهای ناشی از خشکسالی زاینده رود

درهمین خصوص پرویز کردوانی کارشناس ارشد مسائل زیست محیطی و پدر علم کویر شناسی ایران با گلایه از عملکرد سازمان حفاظت از محیط زیست در برطرف کردن مشکل ریز گردها از سمی بودن ریزگردهای ناشی از خشکسالی زاینده رود خبر داد و به ایسنا گفت: ریزگردهای زاینده رود ناشی از خشکسالی وبایر ماندن زمین های کشاورزی است که سال ها در آن ها، از کودهای شیمیایی حاوی فسفر و ازت استفاده شده است.لذا به دلیل این که از 100کیلوگرم کود فسفر استفاده شده در کشاورزی تنها 30کیلوگرم آن توسط گیاه جذب می شود و بقیه مواد به سنگ تبدیل می شود خطر آلوده بودن ریزگردهای سمی به فسفر و ازت سلامت مردم را تهدید می کند.

وی با تاکید بر این که مجلس نباید حتی یک ریال در زمینه مقابله با ریزگردها به سازمان حفاظت محیط زیست بدهدگفت: رئیس سازمان محیط زیست به تازگی اعلام کرده است که "دولت عراق اجازه نمی دهد برای مقابله با ریزگردها در این کشور کاری انجام دهیم" به همین دلیل این اعتبار میلیاردها تومانی را صرف احیای تالاب های داخلی خودمان می کنیم. در صورتی که این کار اشتباه است، زیرا باید برای برطرف کردن مشکل ریزگردها، اساس آن را پیگیری کنیم. وی ادامه داد: هفته گذشته نیز مجلس تصویب کرد 55 میلیارد تومان به سازمان حفاظت محیط زیست، برای برطرف کردن مشکل ریزگردها بدهد که متاسفانه این مبلغ دردی را دوا نمی کند. این کارشناس ارشد محیط زیست افزود: پس از آن که دولت عراق برای حل مشکل ریزگردها همکاری نکرد، سازمان حفاظت محیط زیست در داخل کشور اقداماتی انجام داد که از جمله آنها می توان به استفاده از ماسک های فیلتردار مخصوص و استفاده از دستگاه فیلتراسیون در مکان های بسته اشاره کرد. وی افزود: علاوه بر آن قرار شد اعتباراتی را که در این زمینه گرفتند، برای کارهایی از جمله کاشت درخت در مرزهای غربی کشور صرف کنند، در صورتی که ریزگردها در ارتفاعات بسیار بالا حرکت می کنند و اصلا پایین نمی آیند که جنگل ها بر آن تاثیری داشته باشد.

علاوه بر آن از زمان کاشت این درخت ها تا به نتیجه رسیدن شان، حداقل ۱۵-۱۰سال وقت لازم است. وی که از چهره های ماندگار است ادامه داد: علاوه بر آن بارها گفته شده است که ریزگردهایی که از کشور عراق می آیند، از تالاب هورالعظیم بلند می شوند، در صورتی که این گفته کاملا اشتباه است؛ زیرا این تالاب هم اکنون پر از گیاه است و گرد و غبار از سمت غرب عراق ناشی می شود. وی با بیان این که ریزگردها در ایران به هیچ وجه منشاء داخلی ندارد و اگر هم باشد، سطح آن در حد همان منطقه است، افزود: منشاء فعلی ریزگردها، غرب کشور عراق، شرق اردن، بیابان شام و قسمتی از عربستان است و ممکن است مقداری از آنها نیز از سمت صحرای آفریقا، به کشور ما حرکت کرده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha