سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 7612

خرما یكی از پرمصرف‌ترین خوراكی‌هایی است كه در ماه مبارك رمضان بر سر سفره افطار گذاشته می‌شود.

استفاده از این میوه در ماه مبارك رمضان به دلیل ارزش غذایی آن توصیه شده‌است، این میوه، قند كاهش یافته در دوران روزه داری را جبران می‌كند، به علت دارا بودن فیبر و خاصیت ملین بودن آن، سیستم گوارشی را كه به دلیل روزه‌داری بی‌تحرك شده است،به تحرك وا می‌دارد.

خرما به علت داشتن منیزیم، انرژی عضلانی بدن را تقویت می‌كند و نیروی عمومی بدن را افزایش می‌دهد و به علت داشتن فسفر و منیزیم موجب تقویت حافظه می‌شود.

خرما میوه‌ای قدیمی است، میوای كه از درختی عمل می‌آید كه جزو تیره نخل هاست و در مناطق نیمه گرمسیری و گرمسیری پرورش می‌یابد.

عده‌ای خاستگاه آن را هندوستان می‌دانند و باستان شناسان معتقدند كاشت این درخت به پنج هزار سال پیش برمی گردد.

گفته می‌شود كه نخل خرما از ایران به چین برده شده و در كشورهای اروپایی مانند اسپانیا كشت شد.

خرمای ایرانی گونه‌های متعددی دارد كه مصارف هر كدام از آنها متفاوت است، گونه‌هایی مانند مهتری، سلانی، شهمران، كلوته و ... كه در میان این گونه‌ها شاید نام"مضافتی" برای ما از همه آشناتر باشد ، گونه‌ای از خرما كه به شكل رطب در بازارهای داخلی و خارجی با طعمی بسیار دلچسب به فروش می‌رسد.

درباره ارزش غذایی خرما، تاثیر آن بر سلامت انسان و نقش آن در هرم غذایی خبرنگار علمی ایرنا با خانم "زیبا كاوه‌یی" كارشناس تغذیه گفت و گویی انجام داده‌است كه خواندنی است.


* خرما در هرم غذایی
خرما از ارزش غذایی خوبی برخوردار است و باید آن را در هرم مواد غذایی میوه به حساب آورد.

با توجه به كوچكی هر عدد خرما، هر واحد آن شامل دو تا سه عدد خرما است كه چنانچه بر اساس نیاز روزانه دو تا سه واحد میوه می‌خورید، می‌توانید این تعداد را به جای یكی از این واحدهای میوه استفاده كنید.

به یاد داشته باشید كه خرما به علت داشتن قند زیاد كه بخش بیشتر آن قند ساده است، در صورت مصرف زیاد و با افزایش انرژی مصرفی ممكن است باعث چاقی شما شود.

افراد دیابتی و یا كسانی كه سابقه دیابت در خانواده آنان وجود دارد باید تعادل را در مصرف خرما حفظ كنند.


* تركیبات خرما
خانم كاوه‌یی درباره تركیبات شیمیایی خرما می‌گوید: خرما شامل ‪ ۲۵‬درصد ساكاروز، ‪ ۵۰‬درصد گلوكز و مواد آلبومینوئیدی آب و پكتین است.

خرما ویتامین‌هایی مانند ‪ C , B , A‬و ‪ E‬و حاوی مقادیری املاح مدنی است.

تركیب خرمای تازه در صد گرم كه خانم كاوه‌یی از به عنوان میوه تازه نام می‌برد، شامل ‪ ۱۶۳‬كالری انرژی، ‪ ۰/۹‬گرم پروتئین ‪ ۰/۳‬گرم چربی، ‪ ۳۸‬گرم گلوسید، ‪ ۳۰‬میلی گرم فسفر ، ‪ ۱/۳‬میلی گرم آهن ، ‪ ۵۱‬میلی گرم كلسیم و ‪۱۰‬ میلی گرم ویتامین ‪ C‬است.

به علاوه میوه خشك (خرمای خشك)، ‪ ۳۰۰‬كالری انرژی، دو گرم پروتئین، ‪ ۰/۶‬گرم چربی، ‪ ۶۰‬میلی گرم گوگرد ‪ ۵۰‬میلی گرم فسفر، ‪ ۶۵۰‬میلی گرم پتاسیم، ‪ ۶۵‬میلی گرم منیزیم، ‪ ۷۰‬میلیگرم كلسیم دو میلی گرم آهن و ‪ ۲/۲‬میلی گرم نیاسین و مقدار كمی سدیم دارد.


* خرما و سلامت
این كارشناس تغذیه می‌گوید تاثیر خرما بر سلامتی در تحقیقات متعددی بررسی شده است.از آنجا كه خرما در گروه میوه‌ها طبقه بندی می‌شوداز فواید مصرف میوه و سبزی برخورداراست.

به علاوه خرما به علت چربی كمی كه دارد به عنوان ماده غذایی كم چربی در نظر گرفته می‌شود.

به خاطر مقادیر ناچیز سدیم ، بیماران مبتلا به فشار خون بالا با مصرف آن مشكلی نخواهند داشت ، مگر اینكه با مصرف نامتعادل باعث اضافه وزن در آنها شود.

بیشترین اهمیت خرما به علت تامین فیبر گیاهی است.به گفته دانشمندان مصری ، خوردن ‪ ۸۰‬گرم خرما، ‪ ۱۰‬درصد نیاز روزانه بدن به نیاسین را جبران می كند.

"نیاسین" برطرف‌كننده مشكلات گوارشی، روانی و پوستی است.

این مقدار خرما همچنین پنج درصد نیاز روزانه به ویتامین‌های ‪ B1‬و ‪B2‬ را كه در سلامت اعصاب و دستگاه گوارش نقش دارند ، تامین می‌كند.

كاوه‌یی كارشناس موسسه تغذیه، سلامت و توسعه با استفاده از تعبیر "نخل مهربان" می‌گوید: براساس شواهد، در مناطقی كه مصرف خرما درآنها زیاد است ، این میوه می‌تواند در پیشگیری از سرطان موثر باشد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha