سلامت نیوز : رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به شروع بکار شماره ۱۱۲ امدادی که بدون سیم‌کارت نیز می‌توان این شماره بین‌المللی را جهت کمک در حوادث شماره‌گیری کرد،گفت:سواحل دریا به دلیل نداشتن متولی، شاهد حوادث غرق‌شدگی بسیاری در تابستان‌ها است.

دکتر محمد مظفر در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به آغاز طرح امداد و نجات تابستانه در سواحل شمالی و جنوبی کشور که تا پایان تابستان نیز ادامه خواهد داشت، افزود: بر این اساس یک هزار و 447 پایگاه موقت، ثابت و سیار به همراه 146 هزار نفر روز امدادگر به مسافران و کسانی که به سواحل دریایی برای تفریح مراجعه می‌کنند خدمات امدادی ارائه خواهد کرد.

وی با اشاره به 2 هزار و 730 خودرو نجات، آمبولانس، موتورلانس و خودروهای آرگو (تانک امدادی) در طرح امداد تابستانه 92 اظهار داشت: در مجموع 47،5 درصد امکانات، تجهیزات و نیروهای امدادی برای این طرح ملی افزایش یافته است تا بتوانیم در مجموع به 20 هزار نفر درمان اضطراری، 40 هزار اسکان اضطراری و 80 هزار تغذیه اضطرای ارائه دهیم.

دکتر مظفر در تشریح طرح امداد و نجات تابستانه سواحل شمال و جنوب کشور بیان داشت: به هر حال مردم می‌خواهند از منابع طبیعی کشورشان استفاده کنندو این حق آنان است که از سواحل دریایی جنوب‌و شمال کشور بهره‌مند شوند ولی متاسفانه امداد و نجات این سواحل متولی مشخصی ندارد و هیچ بودجه‌ای برای آن تعیین نکرده‌اند و هلال‌احمر به صورت داوطلبانه این کار را انجام می‌دهد.

وی در ادامه پاره‌ای از توصیه‌های امدادی به مردمی که به سواحل دریایی کشور مراجعه می‌کنند، گفت: مردم سعی کنند در مناطق و ساعات ممنوعه به سواحل نروند و حتماً برای شنا تجهیزات لازم را همراه داشته باشند و در نهایت در صورت هرگونه حادثه‌ای با شماره‌های 147 و 115 و در نهایت 110 تماس حاصل کنند.

رئیس سازمان امداد و نجات تصریح کرد: در حال حاضر امداد رسانی در سواحل کشور هیچ متولی ندارد و جمعیت هلال‌احمر این آمادگی را دارد که تا در صورت تامین بودجه مسئولیت کامل طرح امداد و نجات سواحل دریا که بر عهده فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و در نهایت وزارت کشور است را بر عهده گیرد.

گرفتن شماره 112 امدادی بدون سیم‌کارت

رئیس سازمان امداد و نجات در پاسخ به این پرسش که شماره 147 امدادی چه زمانی به شماره بین‌المللی 112 تبدیل خواهد شد، افزود: شماره 112 از یک ماه دیگر به جای 147 در کشور برای حوزه امدادی به کار گرفته خواهد شد و به ندرت تمام مناطق کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی در توضیح مزایایی شماره 112 امدادی گفت: این شماره یک شماره امدادی بین‌المللی است که در 81 کشور دنیا به کار گرفته می‌شود به طوریکه در سال 1990 تمام کشورهای اتحادیه اروپا این شماره را برای حوزه امدادی خود به رسمیت شناختند و در این زمینه ایران نیز به عنوان هشتاد و دومین کشور دنیا به خانواده شماره 112 بین‌المللی امدادی ملحق می‌شود که از مهمترین مزایای این شماره آن است که می‌توان بدون سیم‌کارت و رایگان این شماره را در زمان حوادث شماره‌گیری کرد و به دلیل نوع شماره دیگر این مسئله که کودکان بخواهند بر اثر اشتباه این شماره را بگیرند مرتفع خواهد شد.

دکتر مظفر خاطرنشان کرد: در حال حاضر شماره امدادی کشور آمریکا 119 و شماره امدادی کشور پاناما 911 است و بالغ بر 81 کشور جهان در حوزه امدادی شماره 112 را می‌گیرند که انشاءالله از یک ماه آینده این شماره جایگزین شماره 147 سابق سازمان امداد و نجات خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha