سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۸
کد خبر: 76126

افرادی که در خانواده‌ آنها سابقه سرطان سینه در میان مادر، خاله و خواهر آنها وجود داشته است باید 10 سال زودتر از موعد تعیین شده یعنی از 25 سالگی ماموگرافی دهند.

میانگین سن ابتلا به سرطان سینه به 45 سال رسید
سلامت نیوز : یکی از متخصصان زنان و زایمان کردستان گفت: میانگین سن ابتلا به سرطان سینه به 45 سال کاهش یافت.

فریبا فرهادی‌فر در گفت‌و‌گو با فارس با اشاره به اینکه سرطان سینه شایع‌ترین سرطان‌ها در میان زنان است، اظهار کرد: از میان 8 نفر زن یک نفر به سرطان سینه مبتلا خواهد شد.

وی میانگین ابتلا به سرطان سینه در میان زنان را 45 تا 50 سال عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه حداکثر جمعیت زنان در کشور جوان هستند در طول 10 سال آینده این روند جهش پیدا می‌کند.

متخصص زنان و زایمان و استادیار دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: در افراد مبتلا به سرطان سینه عمق رشد طبیعی سلول‌های سینه دچار اختلال خواهد شد و اگر سینه رشد غیر طبیعی داشته باشد فرد دچار سرطان می‌شود.

فرهادی‌فر با بیان اینکه سرطان سینه یکی از بیماری‌های سینه است که غده سینه، دردهای سینه و ترشحات سینه از علائم و نشانه‌های سرطان است، تصریح کرد: در صورت وجود بیماری‌های خوش خیم مانند کیست سینه، توده‌های خوش خیم، فیبروکیستی و نکروز چربی هیچ‌گونه مشکلی وجود نخواهد داشت و در طول ماه ممکن است اندازه آنها مختلف باشد.

وی وجود فیبروکیستی را از بیماری‌های سن باروری از 15 تا 45 سالگی عنوان کرد و افزود: وجود کیست در سینه خوش خیم است و جای نگرانی نیست که تشخیص کیست به وسیله پزشک باید صورت گیرد.

فرهادی‌فر راه‌های تشخیص زودرس سرطان سینه را روش ماموگرافی، معاینه توسط پزشک و خود بیمار ذکر کرد و گفت: ماموگرافی که نوعی عکسبرداری سیاه و سفید بوده دقیق‌ترین و مطمئن‌ترین روش برای تشخیص سرطان سینه است و در 95 درصد به این وسیله مشکل  زودتر تشخیص داده می‌شود.

وی تاکید کرد: زنان باید از سنین 35 تا 40 سالگی یکبار ماموگرافی انجام دهند و از 40 تا 50 سال نیز سالی 2 بار و در نهایت از 50 سال به بالا تا آخر عمر ماهی یکبار ماموگرافی دهند.

این متخصص زنان و زایمان اضافه کرد: افرادی که در خانواده‌ آنها سابقه سرطان سینه در میان مادر، خاله و خواهر آنها وجود داشته است باید 10 سال زودتر از موعد تعیین شده یعنی از 25 سالگی ماموگرافی دهند.

فرهادی‌فر دومین غربالگری سرطان سینه را معاینه توسط خود فرد عنوان کرد و گفت: زنان و دختران باید در 15 روز قبل و بعد از عادت ماهانه سینه را مورد معاینه قرار دهند و در سنین باروری نیز هر ماه یکبار این کار انجام شود و در صورت تغییر رنگ سینه موضوع را به پزشک اطلاع دهند.

وی توصیه کرد: به منظور کاهش سرطان سینه در میان زنان باید برنامه غذایی مناسب از جمله مصرف سبزیجات، کاهو، میوه، برنامه ورزشی مناسب، کاهش استرس، عدم استفاده از سیگار، مواد دخانی و الکل مدنظر قرار گیرد.

فرهادی‌فر در پایان یکی از راه‌های مهم و موثر برای کاهش سرطان سینه را مربوط به دوران شیردهی مادران تا سن 2 سالگی عنوان کرد و گفت: مادران باید در این مدت شیردهی کامل را به نوزادان انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha