سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۶
کد خبر: 76129
سلامت نیوز :  وحید مشایخی، عضو مرکزتحقیقات بیماری‌های پوست و سالک دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد گفت: سالک، بیماری عفونی مزمن پوست است که انگل تک سلولی از جنس لیشمانیا موجب بروز آن می‌شود و پشه خاکی به پوست انسان تلقیح می‌کند اما امکان انتقال بیماری به‌طورمستقیم از یک فرد به فرد دیگر وجود ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛  وی خاطرنشان کرد: این پشه‌ می‌تواند بیماری سالک را بین انسانها و بین انسان و حیوانات منتقل کند و موجب تداوم و گسترش بیماری در جامعه شوند.

این متخصص پوست و مو گفت: اغلب موارد گزش هنگام شب و بعد از غروب آفتاب اتفاق می‌افتد، یعنی زمانی که پشه‌ها از استراحتگاه خود خارج شده‌اند و برای تغذیه از خون انسان به پوست حمله می‌کنند و این درحالی است که علایم بیماری، بسیار آهسته و بین 2 هفته تا 2 ماه پس از گزش ظاهر می‌شود.

مشایخی با بیان اینکه در شب‌های گرم تابستان که پوشش هنگام خواب کمتر است؛ هر جایی از بدن ممکن است گزیده و مبتلا شود و بیشترین زمان فعالیت پشه‌ها، فصل تابستان است، درباره علایم سالک گفت: دانه‌های قرمز بنفش رنگ که رشد تدریجی دارند و بعضاً قسمت مرکزی آنها زخمی می‌شود و کروت و کبره می‌بندد؛ ضایعات پوستی اغلب در صورت یا دست و ساعد و یا پشت پاها است؛ یعنی نقاطی که برای گزش در دسترس پشه‌ها است.

وی تصریح کرد: ضایعات سالک به‌طورمعمول در 80 تا 90 درصد موارد با به‌جا گذاشتن اسکار ( رد زخم ) طی 6 تا 12 ماه به آهستگی از سوی سیستم ایمنی و ترمیم بدن بهبود می‌یابند. با درمان‌های استاندارد بیش از 80 درصد موارد بیماری بهبود می‌یابد و طول دوره درمان بسته به روش درمانی بین 20 روز تا 2 ماه است.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، درمان طبی با داروها و روش‌های استاندارد شده می‌تواند دوره بیماری را کوتاه کند، عوارض وجود یک زخم مزمن در سطح پوست و میزان اسکار را کاهش دهد و مهمتر این که امکان انتقال و تداوم بیماری را در جامعه کمتر کند.

مشایخی درباره راهکارهای پیشگیرانه از ابتلا به سالک، اظهار کرد: دو اقدام اساسی برای کنترل بیماری شامل از بین بردن محیط زندگی پشه و جلوگیری از گزش با انتخاب محیط مناسب خواب (توری بر پنجره‌ها و پشه‌بندها) و پوشش سطح پوست است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha