سلامت نیوز : مدیرکل دفتر سلامت اجتماعی، اعتیاد و روان وزارت بهداشت ضمن اشاره به مهم‌ترین علل اقدام برخی افراد به خودکشی در جوامع مختلف، از چگونگی انعکاس پدیده خودکشی در رسانه‌های کشور بویژه رسانه‌های تصویری انتقاد کرد.

دکتر عباسعلی ناصحی در گفت‌وگو با (ایسنا)، خودکشی را یکی از چالش‌های نظام سلامت در تمام کشورهای دنیا عنوان کرد و گفت: در تمام کشورهای دنیا معضل خودکشی اتفاق می‌افتد؛ در برخی کشورها کمتر و در برخی بیشتر.

وی آمار اقدام به خودکشی و همچنین خودکشی منجر به فوت در ایران را معادل میانگین جهانی عنوان کرد و گفت: به منظور پیشگیری از اقدام به خودکشی و همچنین خودکشی منجر به فوت، برنامه‌های متعدد پیشگیرانه در کشور انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر سلامت اجتماعی، اعتیاد و روان وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت نقش رسانه‌ها در اطلاع رسانی مناسب و پیشگیری از اقدام به خودکشی ادامه داد: رسانه‌ها می‌توانند در پیشگیری از اقدام به خودکشی نقشی مثبت داشته و یا برعکس باعث رواج این پدیده شوند. اساسا چگونگی انعکاس پدیده اقدام به خودکشی در رسانه‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این موضوع در رسانه‌های تصویری از اهمیت زیادی برخوردار است.

ناصحی، از چگونگی انعکاس پدیده اقدام به خودکشی در فیلم‌های سینمایی و داستانی که از سوی قهرمان داستان یا دیگر کاراکترهای فیلم‌ مربوطه اتفاق می‌افتد، انتقاد کرد و گفت: متاسفانه پس از نمایش چنین فیلم‌ها و سریال‌هایی به تقلید از قهرمان داستان مربوطه برخی موارد خودکشی را شاهد هستیم که این موضوع به ویژه در کودکان و نوجوانان شایع‌تر است.

وی تاکید کرد: لازم است رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های تصویری در انعکاس پدیده خودکشی به نحوی عمل کنند که باعث ترویج این پدیده نشوند و برعکس به پیشگیری از این پدیده منجر شوند.

کارگاه "آموزش پیشگیری از خودکشی در رسانه‌ها" برگزار می‌شود

مدیرکل دفتر سلامت اجتماعی، اعتیاد و روان وزارت بهداشت به اقدامات وزارت بهداشت در جهت پیشگیری از اقدام به خودکشی و همچنین خودکشی منجر به فوت اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت نقش رسانه‌ها در پیشگیری از اقدام به خودکشی، وزارت بهداشت به طراحی کارگاه آموزشی با عنوان "آموزش پیشگیری از خودکشی در رسانه‌ها" اقدام کرده است.

ناصحی گروه مخاطب این کارگاه آموزشی را اصحاب رسانه و همچنین افراد مرتبط با حوزه سلامت شامل روانپزشکان، روانشناسان و مشاوران عنوان کرد و گفت: این کارگاه یک روزه بوده و چهارشنبه هفته جاری برای گروه هدف به همراه مباحث تئوری و اقدامات عملی برگزار می‌شود.

وی گفت: این کارگاه یک روزه به ارتقای سطح آگاهی اصحاب رسانه در رابطه با نحوه انعکاس اخبار مربوط به خودکشی منجر می‌شود.

افسردگی و بحران‌های زندگی دو عامل مهم در اقدام به خودکشی در جوامع

به گفته مدیرکل دفتر سلامت اجتماعی، اعتیاد و روان وزارت بهداشت، دو مسئله در اقدام به خودکشی افراد در جوامع مختلف نقش دارد؛ اختلالات مربوط به روان که در راس آنها افسردگی است و دیگری مواجهه با بحران‌های زندگی که هر دو مورد از این مسائل مهم هستند.

اختلالات روان مهم‌ترین علت اقدام به خودکشی در کشورهای غربی

ناصحی، ابتلا به اختلالات روان را مهم‌ترین علت اقدام به خودکشی در کشورهای غربی عنوان کرد و گفت: 80 درصد موارد اقدام به خودکشی در کشورهای غربی به دلیل افسردگی است. در مجموع اگر شدت افسردگی در فرد زیاد باشد، ممکن است با درجاتی از ناامیدی همراه شده و فرد احساس کند زندگی بی‌ارزش است و ادامه آن باعث ناراحتی خود و اطرافیانش می‌شود و بر همین اساس به خودکشی دست می‌زند.

مواجهه با بحران‌های زندگی مهم‌ترین علت اقدام به خودکشی در ایران

وی درباره نقش بحران‌های زندگی در اقدام فرد به خودکشی نیز گفت: در مواجهه با بحران‌ها، فرد با استرسی طاقت‌فرسا مواجه می‌شود که قدرت حل آن بحران را ندارد و در نتیجه ممکن است به خودکشی اقدام کند. در کشور ما نقش این بحران‌ها در اقدام افراد به خودکشی نسبت به برخی کشورهای دیگر بیشتر است.

ناصحی افزود: در مجموع در حالی که در کشورهای غربی عامل افسردگی بیشترین علت اقدام به خودکشی است به نظر می‌رسد نقش افسردگی در اقدام به خودکشی در کشور ما کمتر و نقش بحران‌های زندگی قوی‌تر است.

مدیرکل دفتر سلامت اجتماعی، اعتیاد و روان وزارت بهداشت در پایان گفت: برای پیشگیری از اقدام به خودکشی در سطح جامعه یکسری مداخلات تدوین شده که از چند سال گذشته در اغلب استان‌های کشور در حال انجام است. برخی از این مداخلات نیز مربوط به نقش رسانه‌ها در پیشگیری از اقدام به خودکشی و خودکشی منجر به فوت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha