سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 76136

سلامت نیوز : به تازگی روشی برای مومیایی کردن اجساد در اتریش مورد استقبال قرار گرفته که با انجام آن، اجساد تقریبا در شرایطی مشابه با وضعیت افراد زنده حفظ می‌شوند و پزشکان معتقدند که استفاده از این مومیایی‌ها در مطالعات دانشگاهی می‌تواند نقشی قابل توجه در پیشرفت دانش پزشکی داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ مومیایی‌هایی که با این روش تهیه می‌شوند، می‌توانند برای آموزش جراحی به دانشجویان پزشکی و ارتقای مهارت‌های آنها به کار روند و در عین حال استفاده از آنها در مطالعات پزشکی به ایجاد و بهبود فنون و فن‌آوری‌های جدید وابسته به جراحی کمک می‌کند.

کارشناسان علوم پزشکی معتقدند با این شیوه مومیایی کردن اجساد که در طول چندین دهه به وجود آمده و پیشرفت کرده است، حالت و شکل طبیعی جسد حفظ می‌شود. از جمله پوست و ماهیچه‌ها همچنان قابل انعطاف باقی می‌مانند. اعضای داخلی بدن هم به راحتی قابل شناسایی هستند و طوری به چاقوی جراحی واکنش نشان می‌دهند که گویا در بدن یک فرد زنده هستند.

این در حالی است که با روش‌های سنتی مومیایی کردن اجساد که در آنها از «فرمالدئید» استفاده می‌شود، جسد سفت و شکننده می‌شود و به همین دلیل، استفاده از آنها در مطالعات پزشکی کمک زیادی به درک واکنش احتمالی بدن به یک روش مشخص جراحی نمی‌کند.

همانند هر مهارت عملی دیگری، پزشکان نیز برای انجام جراحی و مهارت در آن باید تمرین کنند.

وقتی این امکان فراهم می‌شود که پزشکان بتوانند یک روش جراحی را قبل از انجام روی یک فرد زنده بر روی یک جسد تمرین کنند و با استفاده از این روش جدید احتمال خطا در جریان جراحی روی انسان زنده کاهش می‌یابد.

«سو بلک»، رئیس مرکز شناخت انسان و ساختمان بدن در دانشگاه «داندی» انگلیس می‌گوید: سودی که جراحان با استفاده از این مومیایی‌ها می‌برند، فوق‌العاده است.

پیش از این، اعضای یخ‌زده بدن انسان هم مورد استفاده بودند اما احتمال عفونت و متلاشی شدن آنها در مدت یک یا دو روز بالا بود. استفاده از جسدهایی هم که با فرمالدئید مومیایی شده‌اند هیچوقت به اندازه استفاده از مومیایی‌هایی با شرایط مشابه بدن واقعی انسان، موثر نیستند. افزون بر این، فرمالدئید ماده‌ای سمی و سرطان‌زا نیز هست و استفاده از آن در بسیاری از کشورها ممنوع است.

هم‌اکنون جسدهایی که برای مومیایی به این شیوه به موسسه اتریشی «گرز» سپرده می‌شوند برای نزدیک به یک سال در محفظه‌هایی مخصوص نگهداری می‌شوند و بعد به کیسه‌هایی پلاستیکی منتقلشان می‌کنند.

وقتی این جسدها مایع اضافی خود را از دست دادند، حالتی ارتجاع‌پذیرتر و شبیه‌تر به بدن زنده پیدا می‌کنند و در مرحله بعد، رنگ قرمز به بدن تزریق می‌شود تا به رگ‌ها و گوشت بدن، رنگی طبیعی داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha