سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 7614

طبق یك تحقیق، ازن كه یكی از عوامل عمده آلودگی هوای شهر است، واكنش‌های اولیه ایمنی را در ریه‌ها متوقف می‌كند كه به نوبه خود ریه را در برابر باكتری و سایر مهاجمان خارجی آسیب پذیرتر می‌سازد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اینترنتی هلث دی، معلوم شده است كه قرار گرفتن در معرض ازن با افزایش شمار افرادی كه به دلیل بیماری‌های قلبی عروقی و ریوی در بیمارستان بستری می‌شوند و شمار مرگ و میر ناشی از این بیماری‌ها ارتباط دارد اما مكانیسم‌های حقیقی مربوطه مشخص نشده‌اند.

این مطالعه كه توسط محققان ریه "مركز پزشكی دانشگاه دوك" انجام شده است احتمالا پاسخ‌هایی را در این رابطه ارائه می‌دهد.

محققان دریافتند، موش‌هایی كه در معرض سطوح ناسالم ازن قرار گرفتند در واكنش به سموم باكتریایی، آسیب شدید ریویی نشان دادند.

همچنین دیده شده كه نوعی از سلول‌های سیستم ایمنی ذاتی كه بطور عادی مهاجمان خارجی را می‌بلعند و راه‌های هوایی را پاكیزه نگه می‌دارند در این موش‌ها دچار افزایش "مرگ سلولی برنامه‌ریزی شده" شدند.

سیستم ایمنی ذاتی یعنی ابتدایی‌ترین بخش دفاعی بدن، در مقابل همه مهاجمان واكنش نشان می‌دهد.

دكتر "جان هولینگس ورث" متخصص ریه و نویسنده این مطالعه در بیانیه‌ای اعلام كرد، مقادیر اندك مواد خارجی استنشاق شده می‌توانند نسبتا بی‌ضرر باشند زیرا آنها یك واكنش ایمنی ذاتی را برمی‌انگیزند كه از ریه‌ها محافظت می‌كند.

وی افزود، با این وجود به نظر می‌رسد كه ازن باعث می‌شود كه سیستم ایمنی ذاتی واكنش شدیدی نشان دهد و سلول‌های ایمنی اصلی را بكشد و احتمالا ریه را نسبت به مهاجمان بعدی مانند باكتری آسیب پذیرتر می‌كند.

این مطالعه در شماره اول اكتبر مجله "ایمونولوژی" منتشر شده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha