سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۴
کد خبر: 76142

سلامت نیوز : یک کارشناس پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی اظهار کرد: برای پیشگیری از ابتلا به فشار خون، میانسالان باید حداقل 30 دقیقه در بعضی از روزهای هفته، فعالیت فیزیکی داشته باشند، بچه‌ها و جوانان نیز باید روزانه حداقل 90 دقیقه ورزش کنند.

دکتر نسرین آژنگ در گفت وگو با ایسنا ، با بیان اینکه 50 درصد مرگ ومیرها به علت فشارخون بالای تشخیص داده نشده است، گفت: به علت عدم تشخیص به موقع، بیماران تحت درمان قرار نمی‌گیرند ولی در صورت شناسایی بیماری می‌توان از وقوع مرگ و میر و بروز بیماری‌های قلبی عروقی و سکته مغزی پیشگیری کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در سراسر دنیا، 51 درصد از سکته‌های مغزی و 45 درصد از بیماری‌های قلبی در اثر فشارخون بالا منجر به مرگ می‌شوند، گفت: در کشورهای با درآمد بالا، فقط 7 درصد از مرگ‌ها به علت فشارخون بالا در مردم زیر 60 سال رخ می‌دهد ولی در کشورهای در حال توسعه، شیوع این بیماری در افراد کم درآمد بیشتر است.

وی با تاکید بر اهمیت اصلاح روش زندگی در پیشگیری از ابتلا به فشارخون گفت: ارتقای فعالیت‌های فیزیکی، محدود کردن مصرف غذاها با چربی، نمک و شکر بالا مهمترین راهکار در پیشگیری از این عارضه است.

این کارشناس پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی با اشاره به اینکه در طی 6 سال اخیر، فعالیتهای فیزیکی در ایران کاهش و چاقی افزایش یافته است، گفت: افزایش استفاده کنندگان روزمره سیگار در میان زنان و مردان و کاهش سن برای شروع به سیگار کشیدن از معضلات جدید محسوب می شود که موجب افزایش خطر ابتلا به فشارخون می شود، برای کاهش بار این بیماری‌ها، باید یک همکاری بین بخشی صورت گرفته و آگاهی مردم در این زمینه افزایش یابد.

دکتر آژنگ یادآور شد: افراد باید فشارخون خود را بدانند، فشارخون بالا علامتی ندارد اما می‌تواند باعث حملات قلبی و سکته مغزی شود. افزایش قند خون، حملات قلبی و مغزی موجب افزایش خطر ابتلا به این عارضه می شود. بیماران دیابتی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری فشارخون باید قندخون و فشارخون را مرتبا کنترل کنند.

وی همچنین افزود: کلیه افراد در سنین بالای 20 سالگی باید لیپید خون خود را کنترل کنند، قند خون بالا و لیپید خون غیرطبیعی، خطر سکته مغزی و قلبی را افزایش می دهد، کلسترول خون باید از طریق رژیم‌های غذایی سالم و در صورت ضرورت از طریق دارو کنترل شود.

دکتر آژنگ در پایان خاطرنشان کرد: میانسالان باید حداقل 30 دقیقه در بعضی از روزهای هفته، فعالیت فیزیکی داشته باشند. بچه‌ها و جوانان نیز باید روزانه حداقل 90 دقیقه ورزش کنند، مصرف شکر خصوصاً غذاها و نوشیدنی‌های شیرین را محدود کنند، از خوردن غذاهای شور مانند سالاد و ماهی‌های شور، غذاهای مختصر شور و فست فود مثل سیب زمینی سرخ کرده حتی الامکان پرهیز کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha