سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۷
سلامت نیوز : سکسکه یک بیماری نیست، بلکه دسته‌ای از انقباضات ماهیچه دیافراگم است که به صورت مداوم و در فواصل زمانی نامنظم اتفاق می‌افتد. علل مختلفی برای به وجود آمدن سکسکه و همچنین راه‌هایی را برای بند آوردن آن بیان می‌کنیم. دکتر منتظری، متخصص داخلی در این رابطه توضیح می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام نیوز ؛ کمتر کسی پیدا می‌شود که در طول عمر خود با مشکل سکسکه مواجه نشده باشد. این معضل گوارشی زمانی پیش می‌آید که فرد دچار انقباضات ناخودآگاه و مداوم عضله دیافراگم می‌شود. سکسکه به هیچ عنوان بیماری به حساب نمی‌اید حتی اگر فرد را در فواصل بلند مدت درگیر کند.

دیافراگم پرده نازکی است که شش‌ها را از فضا شکم جدا می‌کند. در به وجود آمدن سکسکه، پرده دیافراگم و عصبی به نام فرنیک که این عضو را به مغز متصل می‌کند نقش مستقیم دارند.

علل مختلفی برای سکسکه وجود دارد. اما اصلی‌ترین عواملی که سکسکه را به وجود می‌آورند محدود هستند.

برای مثال، وجود بیماری که سطح سلامت فرد را پایین آورده باشد. می‌تواند باعث بروز سکسکه شود. سابقه عمل‌های جراحی علی‌الخصوص جراحی‌های حفره شکمی نیز می‌تواند بدن فرد را مستعد سکسکه کند.

برخی از داروها، سیستم گوارشی علی‌الخصوص معده را تحت تأثیر قرار می‌دهند. داروهایی که عوارض جانبی ان‌ها بتواند عملکرد معده را مختل کند نیز می‌تواند سکسکه ایجاد کند.

از پرخوری علی‌الخصوص در وعده شام خودداری کنید. گاهی اوقات بدن زمانی دچار سکسکه می‌شود که توانایی انجام فرآیند هضم به صورت استاندارد و روتین را نداشته باشد.

در به وجود آمدن سکسکه دو عامل جالب نیز دخیل هستند. اول خنده و یا هر احساسات شدید دیگر که باعث ورود ناگهانی حجم بالایی از هوا به داخل معده شود و دیگری تغییر دمای محیط است. اینکه چگونه تغییر دمای محیط باعث بروز سکسکه می‌شود هنوز مشخص نشده است ولی تحقیقات نشان داده که مردم در نقاط گرمسیری بیشتر به سکسکه مبتلا می‌شوند.

زمانی که به سکسکه مبتلا می‌شوید، اطرافیان شما راه‌های بسیاری را برای خلاصی از آن به شما پیشنهاد می‌کنند. در صدر این راه‌ها نگه داشتن نفس است و نوشیدن یک لیوان آب سرد است. نوشیدن آب سرد از طریق تحریک عصب معده می‌تواند موجب از بین رفتن انقباضات ناگهانی پرده دیافراگم شود.

زمانی که شما بین یک تا ۱۰ ثانیه نفس خود را حبس می‌کنید در این زمان پرده دیافراگم از حالت منقبض خارج شده و به حالت عادی باز می‌گردد و در نتیجه سکسکه شما بند می‌آید. نفس کشیدن‌های عمیق داخل یک پاکت کاغذی نیز همین تأثیر را روی بدن خواهد گذاشت.

حال به بیان راه‌هایی می‌پردازیم که شاید به اندازه نگه داشتن نفس و یا نوشیدن یک لیوان آب سرد متداول نباشد.

بایستید و به یک دیوار تکیه دهید و سپس زانوی خود را تا جایی که می‌توانید به سمت بالا و به داخل قفسه سینه خود فشار دهید.

موادی که طعم تند و قوی دارند، می‌توانند اعصاب معده را تحریک کنند. برای مثال عسل، سرکه، آب‌لیمو موادی هستند که می‌توانند در درمان سکسکه کمک کننده باشند. با قرار دادن این مواد در قسمت انتهایی زبان خود می‌تواند سکسکه خود را بند آورید.

سعی نکنید با ترساندن سکسکه کسی را بند بیاورید چرا که شوک ناشی از ترس می‌تواند ایجاد اسپاسم ریوی کرده، فرد دچار ایست تنفسی شود.

یک تکه نان خشک، ترجیحاً لواش یا تافتون را داخل دهان خود نگه داشته و به مدت یک دقیقه بجوید و ببلعید. این کار هم می‌تواند به سکسکه‌های شما پایان دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha