سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۷
کد خبر: 76161
سلامت نیوز : هشدارها درباره عوارض داروهای چینی و هندی از منابع مختلف گوشزد می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری ؛ این بار دکتر محمد مهدی قیامت عضو هیأت مدیره نظام پزشکی تهران که رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران نیز هست، در مورد عوارض این داروها هشدار داده است.داروهای تقلبی بازار پررونقی در کل دنیا دارد. این بازار در جایی شکل می‌گیرد که داروهای واقعی به هردلیلی با وجود تقاضای بسیار، نایاب و قیمت سرسام‌آوری داشته باشد. مردم مجبورند در مواقع اورژانسی جان عزیزشان را دست پزشکانی بسپارند که نمی‌دانند از چه داروهایی استفاده می‌کنند. تشخیص تقلبی بودن این داروها حتی برای پزشکان نیز بعضا مقدور نیست. بنابراین آنها با ریسک بیشتری بیمار را درمان می‌کنند.

در سال‌های گذشته مرگ مشکوک چند بیمار با بیماری‌های معمولی در جراحی‌های موفقیت‌آمیز نگاه‌ها را به داروهای تقلبی متمرکز کرد. در سال گذشته نیز مرگ بر اثر پنی‌سیلین‌های چینی موضوع ورود داروهای تقلبی را پررنگ‌تر کرد. اگرچه مقامات حوزه سلامت و پزشکی‌قانونی از وجود چنین مسئله‌ای سرباز زدند و آن را شایعه انگاشتند اما این بار اعضای سازمان نظام‌پزشکی نیز به‌وجود این داروها و صدماتی که به سلامت افراد وارد می‌کند تأکید کردند و خواستار رسیدگی ویژه شدند.

دکتر محمد مهدی قیامت در گفت‌وگو با مهر گفت: در جلسه اخیر هیأت مدیره نظام پزشکی تهران، اعضای هیأت‌مدیره درباره عوارض جدی بی‌توجهی به مسائل و مشکلات مردم در حوزه سلامت هشدار داده و خواستار توجه جدی مسئولان مربوطه در این‌باره شدند. در حال حاضر به‌رغم هشدارهای جدی قبلی همچنان شاهد ورود قاچاق داروهای بی‌کیفیت چینی و هندی به کشور هستیم.

وی تصریح کرد: شواهد نشان می‌دهد انگار مسئولان و دست‌اندرکاران مربوطه مدت‌هاست به موضوع دارو و درمان که با جان و سلامت مردم سروکار دارد کم‌توجه هستند، چراکه در حال حاضر به‌رغم اینکه قیمت داروهای خارجی 2تا 3برابر شده است با وجود این دارو هم به‌راحتی در دسترس بیماران نیست. در شرایط کنونی عوارض زیاد داروهای بیهوشی نیز گزارش شده است اما متأسفانه توجه جدی به این مسائل نمی‌شود.

دکتر محمدمهدی گلمکانی، مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران نیز در گفت‌وگو با همشهری گفت: اگر وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو به مسئله داروهای تقلبی دقت و نظارت کافی می‌کردند امروز شاهد وجود گسترده این داروها در کشور نبودیم. یکی از دلایلی که این عرصه را پررونق می‌کند وضعیت اقتصادی کشور و نابسامانی‌های اقتصادی و ارز اختصاص یافته برای دارو در دولت است. این وضعیت شرایط را برای فرصت‌طلب‌هایی که با کمبود و گرانی دارو تجارت می‌کنند، مناسب کرده است.

وی با اشاره به اینکه هنوز حکم رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی امضا نشده است، تأکید کرد: سازمان هنوز اعلام موضع رسمی نکرده است ولی لازم است که دولت به مسئله ورود پیدا کرده و جلوی گسترش ورود و فروش داروهای تقلبی در کشور را بگیرد. اگر در این مرحله برخورد جدی صورت نگیرد، صدمات جبران‌ناپذیری به سلامت افراد جامعه وارد می‌شود. براساس ارزیابی‌های صورت گرفته، ساماندهی وضعیت دارو باید از اولویت‌های دولت بعدی باشد.

وی با تأکید بر اینکه این داروها علاوه بر اینکه بی‌کیفیت و تقلبی هستند اعتماد به جامعه پزشکی را نیز از بین می‌برند، گفت: این داروها در انتخاب اعمال جراحی و مداخلات پزشکی تردید ایجاد کرده است. مردم به جز در موارد اورژانسی تمایل ندارند به‌راحتی جراحی شوند و از داروهای احتمالا تقلبی چینی یا هندی استفاده کنند.واردکنندگان اصلی که سال‌هاست داروی غیرتقلبی وارد می‌کنند با مشکلاتی روبه‌رو هستند که مسئولان برای آن راه‌حلی ندارند. این شرایط نابسامان بهترین فرصت برای تجارت با جان مردم است. کسانی که نه جان برایشان قیمتی دارد نه جسم، در این عرصه ترکتازی می‌کنند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha