سلامت نیوز : یک متخصص ارگونومی معتقد است: خواب نیمروزی تاثیر بسزایی در کاهش استرس‌های روزانه دارد.

دکتر منصور ضیایی در گفت وگو با (ایسنا) ، خواب را یک قسمت مهم از چرخه 24 ساعت شبانه روز دانست و گفت: خواب زمانی می تواند به رفع خستگی و استراحت بدن کمک کند که منظم باشد و بهداشت آن رعایت شود.

وی با اشاره به اینکه نیاز هر فرد به خواب با توجه به سن او متغییر است، ادامه داد: برای کودکان 10 تا 12 ساعت، برای نوجوانان 8 تا 9 ساعت و برای بزرگسالان 6 تا 8 ساعت خواب در طی شبانه روز لازم است.

به گفته این متخصص، در زمان خواب مواد زاید و سمومی که طی روز در بدن فرد تجمع پیدا کرده‌اند دفع می‌شوند که دلیل آن فعالیت اصلی آنتی اکسیدان‌ها در زمان خواب است.

ضیایی زمان مناسب برای خوابیدن را حدود ساعت یازده شب تا هفت صبح عنوان کرد و افزود: ساعت یازده تا دو شب مرحله خواب عمیق است که در این زمان کبد مواد سمی خود را دفع می کند و از ساعت دو تا سه شب نیز کیسه صفرا و پس از آن از ساعت سه تا پنج ریه‌ها به دفع سموم خود می پردارند.

این متخصص ارگونومی خاطرنشان کرد: ساعت پنج تا هفت نیز که نزدیک صبح محسوب می شود زمان دفع سموم روده‌هاست.

وی همچنین با اشاره به لزوم یک ساعت خواب نیم روزی برای بدن، افزود: زمان مناسب خواب عصر نیز چهار یا پنج بعدازظهر است.

ضیایی معتقد است خواب نیم روزی نقش بسزایی در کاهش استرس های روانی دارد.

به گفته این متخصص، نحوه خوایبدن نیز باید به گونه‌ای باشد که به مفاصل و ماهیچه‌ها فشار وارد نکند و موجب درد و خواب رفتگی عضلات نشود.

وی خوابیدن به پهلو را بهترین شیوه خواب دانست به شرط آن که فرد یک بالش مناسب بین زانوهای خود قرار دهد و یادآوری کرد: این روش و هچنین خوابیدن به پشت از بروز درد کمر و گردن پیشگیری می‌کند و خروپف را کاهش می دهد.

این متخصص ارگونومی گفت: خوابیدن روی شکم بدترین نوع خوابیدن است.

ضیایی با اشاره به شرایط مناسب محیط خواب، اظهارداشت: حداقل مساحت اتاق خواب برای یک نفر 8 تا 10 متر و برای دو نفر 14 تا 15 متر مربع است.

به گفته این متخصص، اتاق خواب باید از راهرو منزل جدا و از سرو صدا دور باشد و تا جایی که امکان دارد برای جلوگیری از ورود نورهای مزاحم طبیعی از پرده های تیره در آن استفاه شود.

وی ادامه داد: می توان از نور آبی و سبز برای اتاق خواب استفاده کرد که آرامش بخش است، اما نباید مستقیم در معرض چشم باشد.

ضیایی معتقد است تشک خواب نیز باید تا حدودی سفت باشد، زیرا یک تشک نرم باعث بروز مشکل در ناحیه ستون فقرات می شود.

این متخصص ارگونومی دمای مناسب برای اتاق خواب را نیز 20 تا 22 درجه عنوان کرد و افزود: وقتی دما رو به کاهش می رود فرد شروع به خوابیدن می کند.

وی تاکید کرد: یک دوش آب گرم، مسواک زدن، استفاده از غذاهای سبک و غیر سرخ کردنی و نوشیدن یک لیوان شیر گرم می‌تواند در بهداشت خواب شبانه افراد موثر باشد.

وی اظهار داشت: مصرف داروهای خواب آور و مصرف مواد محرک از قبیل کافئین می تواند یک خواب مناسب را مختل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha