سلامت نیوز : رئیس انجمن بیهوشی ایران گفت: اکثر بیمارستان‌ها عوارض داروهای بیهوشی را اعلام نمی‌کنند اما گزارش‌هابی که به نظام پزشکی ارسال شده حاکی از افزایش استفاده از داروهای از رده خارج شده بیهوشی در جراحی‌هاست.

محمد مهدی قیامت در گفت‌وگو با فارس در مورد پیگیری‌های سازمان نظام پزشکی به عنوان نماینده پزشکان برای تعیین تکلیف داروهای بیهوشی با وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در 6 ماهه پایان سال بارها خطر استفاده از داروهای کم اثر بیهوشی را به مسئولان و وزارت بهداشت اعلام کرده‌ایم اما اتفاقی نیفتاد و در نهایت با کمبود شدید مواجه شدیم تا جایی که جراحی‌های غیر اورژانسی در برخی بیمارستان‌ها مانند بیمارستان شهدا و فیروزگر برای مدتی متوقف شد.

وی ادامه داد: با اعمال تحریم‌ها و کمبود داروی بیهوشی، یک شرکت داخلی شروع به تولید داروهای شل کننده عضلانی کرد ولی این دارو جواب مصرف اتاق عمل را نمی‌داد و بسیاری از بیمارستان‌ها  مصرف داروهای قدیمی که عمدتاً از نظر تکنولوژی و به علت عوارض کنار گذاشته شده بودند،شروع کرده‌اند.

هنوز داروی بیهوشی چینی ندیده‌ام

قیامت در پاسخ به ادعای عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مبنی بر ورود داروهای چینی بیهوشی در اتاق‌های عمل گفت: هنوز داروی چینی بیهوشی ندیده‌ام ولی از طرفی داروهای وارداتی عمدتاً کنترل کیفیت نمی‌شوند.

داروی بیهوشی هندی اثربخشی لازم را ندارد

به گفته عضو هیئت مدیره نظام پزشکی تهران دارویی مانند هالوتان دیگر در سوئیس و آلمان تولید نمی‌شود و فقط در هند تولید می‌شود که اثربخشی لازم را ندارد.

رئیس انجمن بیهوشی ایران افزود: با این مشکل بسیاری از جراحان دستشان به عمل نمی‌رود و اگر متخصصان بیهوشی کار را جمع نمی‌کردند معلوم نبود آمار مرگ و میر چقدر بالا می‌رفت و باید پرسید در حالی که می‌توانیم در حاشیه امن راه برویم چرا باید لبه تیغ باشیم.

متولیان سلامت با داروهای استراتژیک شوخی نکنند

عضو هیئت مدیره نظام پزشکی تهران در پاسخ به اینکه آیا تا به حال مرگ ناشی از داروهای بیهوشی به نظام پزشکی گزارش شده گفت: مردم که نمی‌دانند چه اتفاقی افتاده و اکثر بیمارستان‌ها عوارض را اعلام نمی‌کنند ولی گزارشهایی از سراسر کشور حاکی از آن است که عوارض استفاده از این داروها افزایش یافته و از متولیان خواهش می‌کنیم با داروهای استراتژیک شوخی نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha