سلامت نیوز : جعفر بوالهری صبح امروز در نشست بررسی آثار سلامت روان، سلامت اجتماعی و سلامت معنوی در ماه‌های عبادی افزود: نقش دین در سلامت روان از حدود 25 سال پیش تاکنون مطرح بوده و اقدامات پژوهشی مناسبی در این زمینه انجام شده است به گونه‌ای که نشان می‌دهد بعد معنوی بر سلامت انسان‌ها تأثیر بسزایی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: به همین دلیل با روش‌های علمی مقوله‌های ایمان، دعا، باور و عبادت را اندازه‌گیری کرده‌ایم تا تأثیر آن را بر مسائلی مانند اعتیاد، افسردگی، وسواس، بزهکاری، سلامت روان و ... بررسی کنیم.

وی با اشاره به اینکه در این زمینه به کمک متخصصان علوم دینی احتیاج داریم، گفت: تحقیقات زیادی انجام گرفته تا مسائل خانوادگی و انواع بیماری‌های روانی در این زمینه بررسی شوند تا به سبک زندگی سالم دست پیدا کنیم بنابراین از ایمان، باور و عبادت علاوه در روش‌های کمی در روش‌های کیفی نیز استفاده کرده‌ایم و به نتایج مهمی در این زمینه دست یافته‌ایم.

رئیس انستیتو روانپزشکی ایران در تعریف سلامت روان گفت: سلامت روان به معنی تعادل در مسائل عاطفی و روانی فرد است اما سلامت معنوی تعریف متفاوتی از آن داشته و باید در دانشکده‌ها تعریف شود تا فرد درمانگر بداند چگونه با بیمار مصاحبه کرده و چه روش درمانی را انتخاب کند.

وی با انتقاد از اینکه سلامت معنوی هنوز در کشور رسمیت نیافته، گفت: این مقوله هنوز در دانشگاه‌های کشور رسمیت ندارد اما به بخشی از سلامت انسان می‌اندیشد که با ارزش‌های ایمانی، احساسات و مبانی اخلاقی ارتباط مستقیم دارد به گونه‌ای که زمانی که بیمار به پزشک مراجعه می‌کند باید درمانگر بداند که با چه اعتقادی و از چه روشی می‌تواند وی را درمان کند.

رئیس دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: پزشک معالج نباید باور خود را به بیمار قالب کند بلکه هر فردی فطرت ارزشی دارد و یک درمانگر باید آن را ارزیابی کرده و در صورت نیاز یا خود، وی را درمان کند یا اگر دچار بحران‌ها و آشفتگی‌های معنوی بود وی را به متخصصان دینی ارجاع دهد.

بوالهری وضعیت سلامت روان را در کشور نامناسب دانست و آن را عقب‌تر از سایر کشورها ارزیابی کرد و گفت: در طول 35 سال گذشته بودجه‌ای از سوی مجلس، دولت، وزارتخانه‌های علوم، بهداشت، فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش به دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز تحقیقاتی تخصیص داده نشده و کسی هم نیامده که در این زمینه اعلام آمادگی کند تا پژوهشی انجام گیرد.

رئیس انستیتو روانپزشکی ایران ادامه داد: بودجه در زمینه تحقیقات سلامت معنوی نیازمند اعتبارات بالا است چرا که برای بومی‌سازی و تلفیق دینی هزینه زیادی را باید در زمان مناسب خرج کنیم.

وی تصریح کرد: در برخی از اختلالات مانند بی‌خوابی باید بدانیم که با چه دعایی درمان می‌شود، کدام ذکر، به چه تعداد باید گفته شود و برای کدام بی‌خوابی‌ها و کابوس‌ها کاربرد دارد، چراکه حدود 30 نوع بی‌خوابی شناسایی شده است.

بوالهری گفت: بنابراین به جز اعتبار ناکافی، دانش مدیران نیز برای تحقق سلامت معنوی کافی نیست. حدود 20 سال پیش زمانی که این موضوع را با مرحوم علامه طباطبایی مطرح کردم قرار بود علم خود را به روز کرده و در این زمینه همکاری مناسبی داشته باشیم.

وی ادامه داد: اما مسئولان امروز برخلاف بزرگان گذشته اقرار نمی‌کنند که از  این موضوع بی‌اطلاع هستند تا زمانی که به این روش باور نداشته باشند و بعد معنوی انسان را درک نکنند نمی‌توانیم روش‌های درمانی آن را شناسایی کنیم.

رئیس انستیتو روانپزشکی ایران گفت: مسئولان ما یا نگاه دینی و مذهبی دارند یا به صورت آکادمی و علمی فعالیت می‌کنند که گاهی سطح علمی‌شان نیز کم است و تحقیق در این زمینه را به متخصصان دینی واگذار می‌کنند. در مقابل حوزه‌های دینی نیز اجازه تجربه علمی را نمی‌دهند بنابراین نیازمند برقراری ارتباط مناسب میان این دو حوزه هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha