سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۹

سلامت نیوز : دود سیگار حاوی بیش از 4000 نوع ماده سمی گوناگون است و حداقل 43 نوع ماده شیمیایی موجود در دود سیگار شناخته شده که موجب سرطان ریه، گلو، دهان، کلیه، مثانه و بعضی سرطانهای دیگر می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای مرکز بهداشت نیشابور گفت: از ترکیبات مختلف شیمیایی موجود در دود سیگار 7 ماده اثرات سوء شدید و بیشتری روی دستگاه های مختلف بدن دارند که عبارتند از : نیکوتین،منوکسید کربن، آرسنیک، اسید سیانیدریک، مواد رادیواکتیو، آمونیاک و کربورهای هیدروژن.

دکتر محمد آذینی افزود: دمای آتش سیگار حدود 800 تا 900 درجه سانتیگراد است که سبب تبدیل برخی ترکیبات سیگار به مواد سرطانی می شود.

براساس این گزارش، پزشک اپیدمیولوژی گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریها نیز در این باره گفت: عارضه اصلی مصرف دخانیات مرگ است، مصرف دخانیات عوارض زیادی از جمله برونشیت، آمفیزم، سرطان برنکوژنیک، انفارکتوس میوکارد و بیماری عروقی مغز درپی دارد.

دکتر زهرا خیری بیان داشت: نگرانی هایی که در مورد مصرف سیگار وجود دارد که در چند محور شامل "تغییر مکان همه گیری دخانیات از کشورهای صنعتی به کشورهای در حال توسعه و کشورهای کم درآمد"، "افزایش مصرف سیگار در خانم ها"، "پایین آمدن سن شروع مصرف دخانیات" و "افزایش مصرف سیگار در نوجوانان" قابل بررسی است.

وی ادامه داد: متأسفانه کودکان و نوجوانان قربانیان اصلی سیگار در سالهای اخیر هستند و تبلیغات گوناگون سیگار موجب اغفال نوجوانان می شود احساس کاذب بزرگ شدن و مدرن بودن و تشابه والدین، کودکان را بیشتر به این میل وا می دارد.

خیری افزود: سیگار کشیدن توسط کودکان و نوجوانان دریچه استفاده از الکل و دیگر مواد اعتیاد آور را به رویشان باز می‌کند. نیکوتین موجود در سیگار می تواند بیش از هروئین، کوکائین، ماری جوانا یا الکل اعتیادآور باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha