چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۰
کد خبر: 76177
سلامت نیوز : روز گذشته بار دیگر ثبت نام وام ازدواج آغاز شد و پس از ماه‌ها توقف، در خرداد ماه امسال زمزمه های پرداخت وام به گوش رسید تا با هزار میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته برای نیمسال نخست امسال، 35 هزار نفر وام ازدواج دریافت كنند. حالا در تازه‌ترین اخبار رسیده، مدیر عامل صندوق مهر امام رضا(ع) به زوج هایی كه در نیمه شعبان امسال ازدواج می كنند، وعده داده است كه وام ازدواج 5 میلیون تومانی دربافت خواهند كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ این در حالی است كه پیش از این نیز از سوی مسئولان دولتی شروطی 4 گانه اعلام شد كه در صورت احراز یكی از این شروط، زوج ها بتوانند وام ازدواج 4 میلیون تومانی برای هر نفر را دریافت كنند؛ رخدادی كه افراد دارای یكی از 4 شرط اعلام شده چشم به راه آن مانده بودند و با اعلام شهرزاد دانشمندی، معاون اداره اعتبارات بانك مركزی، «عملا محقق نشد» و امید میلیون‌ها جوان ایرانی را برای در اختیار داشتن دومیلیون تومان دیگر در آغاز زندگی مشترك ناامید كرد تا آنها را مجبور به اخذ وام سه میلیونی كند. همه این ها در حالی اتفاق می افتد كه از یك سو صدای هشدارهای كارشناسان اجتماعی در باب بالا رفتن سن ازدواج جوانان و لزوم ترغیب آنها به تشكیل خانواده به فریاد مبدل شده و از سوی دیگر منتقدان عملكرد دولتمردان معتقدند كه سهم جوانان از فعالیت های آنان تنها پرداخت وام ازدواج بوده است و بس! كه البته طی یك‌سال گذشته همواره پای پرداخت آن لنگ زده است.

سقف وام سه میلیون تومان است

مهدی حسین نژاد مدیرعامل صندوق مهر امام رضا(ع) با بیان اینکه دیروز صندوق مهر امام رضا(ع) ثبت‌نام تسهیلات ازدواج را آغاز کرده است می گوید:«از سال 86 تا 88 مسئولیت ساماندهی وام ازدواج با این صندوق بوده و با تفاهم‌نامه‌ای که صندوق با بانک‌های عامل منعقد کرده بود بخشی از وام را صندوق پرداخت کرده و در بخش دیگر واجدان به بانک‌ها معرفی می‌شدند. در همان تاریخ صف‌های طولانی وام ازدواج از بین رفت و بعد از آن صندوق، فعالیت خود را معطوف به وام‌های خوداشتغالی و مشاغل خانگی کرد و پس از آن نیز بانک مرکزی با ایجاد یک سامانه با همکاری بانک‌های عامل تسهیلات ازدواج را در دست گرفت.» حسین‌نژاد با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر صف‌های طولانی برای دریافت وام ازدواج ایجاد شده است ادامه می دهد:«براساس مصوبه 8 خرداد 92، این صندوق از سوی دولت وارد چرخه پرداخت وام ازدواج شد و در فاز اول نام صندوق در کنار نام دیگر بانک‌ها در سامانه بانک مرکزی ثبت شده است.» به گفته وی، یک‌ هزار میلیارد ریال برای نیم سال اول به تسهیلات ازدواج جوانان اختصاص یافته که 35هزار نفر را شامل می‌شود.

حسین‌نژاد با بیان اینکه سقف پرداخت وام ازدواج 3میلیون تومان است ادامه می دهد:«صندوق به مناسبت نیمه شعبان برای زوجینی که در همان روز عقد کنند، 5 میلیون تومان وام درنظر می‌گیرد.» وی در خصوص شرایط ضمانت وام ازدواج می گوید:«یک ضامن معتبر درنظر گرفته شده و همچنین برای افرادی که در روستاها حضور دارند در صورتی که از سوی شورای روستا مورد تایید باشند، صندوق تسهیلات پرداخت می‌کند و نیز کارمندان رسمی، قراردادی، دولتی و کارکنان شرکت‌های خصوصی و کسبه می‌توانند ضمانت زوجین را برعهده بگیرند.» مدیرعامل صندوق مهر امام رضا(ع) با تاکید بر اینکه پرداخت وام ازدواج براساس دستورالعمل بانک مرکزی انجام خواهد شد، می گوید:«یکی از ویژگی‌های پرداخت تسهیلات صندوق، تسهیل و آسان‌سازی شرایط ضامن است و بقیه موارد براساس دستورالعمل بانک مرکزی انجام خواهد شد.» وی با بیان اینکه در نیم سال دوم نیز شرایط همین‌گونه خواهد بود ابراز امیدواری می كند:«منابع این بخش افزایش یافته تا بتوان جوانان بیشتری را پوشش داد. اعتبارات این بخش از منابع صندوق بوده و تاکنون از سوی بانک مرکزی اعتباری اختصاص نیافته و در این رابطه در حال رایزنی هستیم.» به گفته حسین‌نژاد، کارمزد این تسهیلات 4 درصد بوده و اقساط آن 36 ماهه در نظر گرفته شده است. او می گوید:«رقمی برای ازدواج جوانان از محل مابه‌التفاوت سود یارانه دولت درنظر گرفته شده که پس از جمع‌بندی و نهایی شدن برای جوانان درنظر گرفته می‌شود. همچنین تدارک دیده شده که از زوجین با شاخه‌گل و یک مجلد پذیرایی ‌شود.»

یك سال چشم به راهی برای وام ازدواج

اسفند سال گذشته مراجع رسمی با اعلام خبر «پرداخت وام 5 میلیون تومانی ازدواج فعلا متوقف شد»، مهر تاییدی زدند به همه خبرهای غیررسمی كه ماه‌ها بود از توقف این وام به گوش می‌رسید. هرچند مهرداد لاهوتی نماینده مجلس در انتقادی به عملكرد دولت اعلام كرد كه «سزاوار نیست جوانان ما برای وام ازدواج 6 میلیون تومانی سه سال در انتظار بمانند.» اما گویی طی این ماه‌ها هیچ كس صدای متقاضیان را نشنیده بود چراكه متقاضیان جدی این وام را زوج های جوان در دهك‌های پایین جامعه تشكیل می‌دهند و حتی ماه‌ها به‌دلیل عدم دریافت وام ازدواج، مراسم ازدواج و رفتن سر خانه و زندگی خودشان را به تاخیر انداخته بودند. آنها كه روزی پیدا كردن ضامن و طی مراحل وام ازدواج برایشان به معضل مبدل شده بود حالا تنها امید خود را نیز از دست داده بوده اند و تنها امیدشان برای داشتن وجه نقدی كه بتوانند زندگی مشترك خود را با آن آغاز كنند هم به ناامیدی تبدیل شده بود.

به همین دلیل مجلس نیز وارد عرصه شد و با تهیه طرح دو فوریتی برای تامین اعتبارات وام ازدواج دولت، بازهم اهمیت موضوع ازدواج را یادآوری كرد. عبدالرضا عزیزی، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس با اعلام اینكه « هنوز وام ازدواج سال 90 به طور کامل پرداخت نشده است»، دلیل توقف پرداخت وام ازدواج را اتمام اعتبارات صندوق قرض‌الحسنه عنوان كرد و گفت: «دولت باید وام‌های ازدواج را از محل وجوه اداره شده پرداخت کند که طرح دوفوریت به دلیل منع قانونی آن بود.» او درباره وعده وام پنج میلیون تومانی نیز گفت:«طبق توضیحات ارائه شده وام‌های ازدواج از طریق صندوق قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود که به دلیل آنکه 101درصد از این صندوق برای وام ازدواج پرداخت شده است دیگر اعتباری برای پرداخت وام باقی نمانده است. در چنین شرایطی باید کاری کنیم تا وام‌های ازدواج از محل وجوه اداره شده پرداخت شود.» همان روزها بود كه مدیر کل دفتر ساماندهی امور جوانان نیز در این خصوص از تشکیل نخستین کارگروه حل مشکل وام ازدواج خبر داد و گفت: «راهکارها و مشکلات پرداخت وام ازدواج مورد بررسی قرار گرفت و در صورت اجرایی شدن راهکارهای پیشنهادی مشکل پرداخت وام ازدواج در سال 92 برطرف می شود.»

چهارشرطی كه عملی نشد

ازدواج برای جامعه ایرانی آنقدر با اهمیت است كه روز اول ذی الحجه همزمان با سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) را به عنوان روز ملی ازدواج نام نهاده اند تا شاید تلنگری باشد به تصمیم‌گیران و تصمیم سازان در امر ازدواج جوانان. اما پاییز سال گذشته، در آستانه روز ازدواج وزارت ورزش و جوانان بسته‌ای پیشنهادی را ارائه کرد که جوانان برای اخذ وام 4 میلیون تومانی باید 4 شرط داشته باشند که به گفته کارشناسان این شروط بیشتر بازدارنده ازدواج بود تا تشویق کننده. نخست آنكه داماد زیر 25 سال باشد، دوم، مهریه عروس زیر 110 سکه باشد، سوم پدر یکی از زوجین فوت شده باشد! و چهارم یکی از زوجین دانشجو یا طلبه باشد. اما حجت الاسلام شهاب مرادی صاحب نظر در حوزه خانواده و ازدواج در مورد بسته تشویقی ارائه شده از سوی وزارت ورزش و جوانان اعلام كرد كه «باید برای برطرف کردن مشکلات متعدد حوزه ازدواج با تامل و تدبیر بیشتری برنامه‌ریزی‌های بلند مدت انجام شود.» به گفته او به نظر می رسد اقدامات تشویقی و حمایتی آن هم با این میزان مبلغ اثر قابل‌توجهی درپی نخواهد داشت.هر چند که مسائل اقتصادی مهم بوده و قابل چشم پوشی نیست ولی مسائل و مشکلات ازدواج و خانواده و موضوع با اهمیت نسل از جنس مسائل فرهنگی و اجتماعی است که راهکارها و تدابیر متناسب خود را نیاز دارد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha