سلامت نیوز : هفته مبارزه با مواد مخدر که از راه می‌رسد بازار مصاحبه در این حوزه نیز داغ‌تر از روزهای دیگر می‌شود. اکنون آمار شیوع اعتیاد در ایران بیش از 2 درصد است. بد نیست که این را نیز در نظر بگیرید که برابر آمار رسمی در ایران یک میلیون و 325 نفر معتاد در گروه سنی 15 تا 65 سال هستند که بی‌گمان درصدی از آنان را دانش‌آموزان تشکیل می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ به مناسبت قرار گرفتن در هفته جهانی مبارزه با مواد مخدر(اول تا هفتم تیر)، با «بابک دین‌پرست» معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت‌وگو کردیم. وی درباره ارایه آمار از حوزه مدیریتش، تاحدی محافظه‌کار است؛ با این حال خواندنی‌های زیادی درباره این دشمن خانمان‌سوز مطرح می کند.

چه تعداد معتاد در کشور داریم و در چه رده سنی قرار دارند؟
بر اساس بررسی‌هایی که از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام شده است یک میلیون و 325 هزار نفر معتاد داریم. البته از آنجا که افراد بیشتر در بین 15 تا 64 سال به اعتیاد روی می‌آورند، آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز مشمول این گروه سنی می‌شود.

بیشترین مواد مخدر مصرفی در ایران از چه نوع است؟
بر اساس اطلاعات حاصل از تحقیق شیوع‌شناسی سال 1390 که از سوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی صورت گرفته است بیشترین مواد مخدر مصرفی در کشور به ترتیب، تریاک (شیره و سوخته)‌ با 55 درصد و شیشه با 26 درصد تعلق دارد و کراک و هروئین در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

آمار اعتیاد در کدام استان‌ها بیشتر است؟
بررسی‌های صورت‌گرفته توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی شیوع اعتیاد به ترتیب در استان‌های کرمان، مازندران و خوزستان دیده می‌شود.
همان‌طور که پیش از این عنوان شد بیشترین تعداد معتادان در سن جوانی هستند به طوری که مشاهده شده است که گروهی از آنان در سن تحصیل قرار دارند؛ از نظر شما علت گرایش برخی دانش‌آموزان به بلای خانمان سوز اعتیاد چیست؟
علل گرایش دانش‌آموزان به مصرف مواد مخدر باید طی تحقیق شیوع‌شناسی اعلام شود که این طرح امسال در دست اجراست؛ اما به طور کلی می‌توان علت‌های خانوادگی، تأثیر همسالان، دوستان و حضور در محیط‌های اجتماعی مستعد و زمینه‌ساز را از جمله موارد گرایش به مصرف مواد مخدر دانست.

آماری از دانش‌آموزان معتاد دارید؟
آمار موثقی در این زمینه در دسترس نیست؛ اما به هر حال میان دانش‌آموزان نیز معتاد داریم. طبق تفاهم‌نامه سال 1392 که میان ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت آموزش و پرورش منعقد شده است، حمایت از دانش آموزان معتاد به صورت حمایت‌های درمانی، اجتماعی، آموزشی و مراقبتی در دستور کار قرار گرفته است.

برای مبارزه با اعتیاد چه برنامه‌هایی در مدرسه‌ها دارید؟
طی 10 سال گذشته با تبادل تفاهم‌نامه میان ستاد و وزارت آموزش و پرورش برنامه‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد برای والدین، مربیان و دانش‌آموزان تحت پوشش آموزش و پرورش به اجرا در آمده است و حتی مطالب مرتبط با پیشگیری از مصرف مواد مخدر در کتاب علوم زیستی و بهداشت اول متوسطه سال تحصیلی 92-91 درج شده است.

در زمینه درمان دانش‌آموزان معتاد چه کارهایی صورت گرفته است؟
کارگروهی با مشارکت وزارت آموزش و پرورش برای تهیه دستورالعمل جامع به منظور درمان مصرف مواد در نوجوانان تشکیل شده است که این گروه در زمینه نحوه درمان دانش‌آموزان معتاد با حفظ مصالح این افراد و سایر دانش‌آموزان تصمیم‌گیری می‌کند وبر این اساس، امکانات لازم برای درمان دانش‌آموزان مصرف‌کننده نیز فراهم می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha