سلامت نیوز : 30 ‌درصد از عمل‌های جراحی در اتاق‌های عمل با داروهای از رده خارج شده انجام می‌شود. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اعلام این خبر اضافه می‌کند: در پی کمبود داروی بیهوشی و افزایش قیمت آن شاهد بودیم که مراکز درمانی، داروهای بیهوشی از رده خارج را جایگزین داروهای جدیدی کرده‌اند. حمیدرضا عزیزی‌فارسانی درباره استفاده از داروهای از رده خارج شده در اتاق‌های عمل می‌گوید: «داروهای بیهوشی هندی و چینی بی‌کیفیت به کشور وارد شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار ؛ در حالی که امروزه داروهای با کیفیت بیهوشی، محصول کشورهایی مانند آمریکا، سوئد، سوییس و آلمان است، ولی متاسفانه به دلیل اعمال تحریم‌ها علیه ایران، از ورود این داروها به کشور جلوگیری شده است.» براساس صحبت‌های او، به دلیل مشکلات این چند وقت، مراکز درمانی، داروی بیهوشی از رده‌خارج شده هالوتان را جایگزین کرده‌اند؛ به‌طوری که در حال حاضر 30‌درصد عمل‌ها با استفاده از این دارو انجام می‌شود که البته عوارض کبدی برای بیماران به دنبال دارد. این عضو کمیسیون بهداشت مجلس همچنین ادامه می‌دهد: «متاسفانه، نمونه تولیدات داخلی این داروها هم کیفیت مطلوبی ندارند که همین امر باعث شده است در استفاده از داروهای بیهوشی ما با مشکل مواجه شویم.»

در عین حال استفاده از این داروهای بی‌کیفیت بیهوشی به مسمومیت دارویی منجر می‌شود؛ برای مثال، بعضی از این داروها شل‌کننده هستند و اگر از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشند تاثیرگذاری کمتری بر بیمار دارد، در بعضی مواقع هم استفاده از این داروها به مسمومیت دارویی منجر می‌شود.

با توجه به تمام این عوارض ولی بعضی از پزشکان به استفاده از این داروهای از رده خارج شده مجبور شده‌اند‌؛ به‌طوری که محمدمهدی قیامت، رییس انجمن بیهوشی ایران،به بهار می‌گوید: «حتی خیلی از جراحان، دیگر عمل‌های جراحی انجام نمی‌دهند، یا این‌که عمل‌های جراحی را به تعویق می‌اندازند. با این حال، موضوع مهم این است که اکثر بیمارستان‌ها عوارض داروهای بیهوشی را اعلام نمی‌کنند اما گزارش‌هایی که به نظام پزشکی ارسال شده حاکی از افزایش استفاده از داروهای از رده خارج شده بیهوشی در جراحی‌هاست.»او همچنین ادامه می‌دهد: «از نیمه دوم سال گذشته، این کمبود داروها شروع شد که البته درباره داروهای بیهوشی نمود بیشتری داشت. ما موضوع را مطرح کردیم ولی متاسفانه تنها موضوعی بین‌المللی شد.»

قیامت همچنین می‌گوید: «تحریم‌ها باعث شد تا داروهای استاندارد کم شود. کمبودش اتاق‌های عمل را تعطیل نکرد ولی باعث شد تا داروهای جدید که عارضه کمتری داشتند، کمیاب شوند و داروهایی مانند هالوتان و پالولن که به دلیل داشتن عوارض زیاد از رده خارج شده بودند، دوباره مورد استفاده قرار بگیرند؛حتی در همین بهمن و اسفند‌سال گذشته هم خیلی از بیمارستان‌ها مانند بیمارستان شهدای تجریش و بیمارستان فیروزگر جراحی‌های غیراورژانسی خود را تعطیل کردند.» با این‌حال، حسن امامی‌رضوی،معاون درمان وزارت بهداشت درباره کمبود داروهای بیهوشی و عدم انجام عمل‌های جراحی به دلیل این کمبودها گفته است، هیچ عمل جراحی به دلیل نبود داروی بیهوشی به تعویق نیفتاده است. همچنین‌حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، هم می‌گوید: «این موضوع به این شدت صحت ندارد. ولی این‌که کمبود دارو داریم غیرقابل انکار است.» ولی به گفته او، داروهای غیراستاندارد بیهوشی در کشور استفاده نمی‌شود.

ولی به گفته رییس انجمن بیهوشی ایران، زمانی که کشور با کمبود دارو مواجه شد، وزارت بهداشت برای حل این موضوع‌ داروهایی را وارد کرد که خارج از کنترل کیفیت بود و به غیر از کشور هند هم هیچ کشور دیگری نه آن را تولید می‌کرد و نه مصرف. او همچنین می‌گوید: «برای حل این معضل، صحبت‌هایی کردیم ولی متاسفانه گوش شنوا وجود ندارد. اگر هم گوش شنوایی هستی توان رفع آن نیست، در حالی که حل این معضل کار ساده‌ای است. » با وجود این مسائل، قیامت معتقد است که هنوز داروی بیهوشی چینی وارد کشور نشده است ولی از طرفی داروهای وارداتی عمدتا کنترل کیفیت نمی‌شوند. به گفته او، با این مشکل بسیاری از جراحان دستشان به عمل جراحی نمی‌رود؛به‌طوری که اگر متخصصان بیهوشی کار را جمع نمی‌کردند معلوم نبود آمار مرگ و میر چقدر بالا می‌رفت. این عضو هیات‌مدیره نظام پزشکی تهران، همچنین می‌گوید: «مردم که نمی‌دانند چه اتفاقی افتاده. اکثر بیمارستان‌ها هم که عوارض را اعلام نمی‌کنند ولی گزارش‌هایی که از سراسر کشور شده، حاکی از آن است که عوارض استفاده از این داروها افزایش یافته. ما از متولیان خواهش می‌کنیم با داروهای استراتژیک شوخی نکنند.»

درباره کمبود دارو، چندی پیش هم، خیرالله غلامی، رییس داروخانه‌های ۱۳‌آبان در تهران، به ایلنا گفته بود که داروهای بیهوشی آتراکوریوم، سووفلوران، ایزوفلوران در بازار موجود نیست یا خیلی کم است. او همچنین گفته بود که درخواست‌هایی نسبت به اخذ این داروهای بیهوشی شده است اما متاسفانه به دلیل نبود آن‌ها چیزی تحویل نشده است و همچنین تاکید کرده بود که «با چکش که نمی‌شود مردم را بی‌هوش کرد، یا بدن بیمار را که نمی‌توان زنده زنده با چاقوی جراحی برید.»

با این‌حال، متخصصان بیهوشی با کمبود این داروهای مختلف، مجبور به تغییر پروتکل‌های بیهوشی شده‌اند، که این پروتکل‌های بیهوشی با توجه به بیماری‌های زمینه‌ای و سن فرد باید تغییر کند که نبود داروهای اصلی بیهوشی محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کند. البته مشکلات داروهای بیهوشی تنها درباره سه نوع از داروهاست که «قیامت» درباره آن‌ها معتقد است‌ کشور درباره این سه دارو تحریم نیست و مشکل تنها این است که ال‌سی‌ها باز نشده است. به همین دلیل، این موضوع باعث شده است که این داروها به موقع سفارش داده نشوند پس کمبود به علت تامین ارز دارو و نامدیریتی بوده است نه تحریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha