چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۱

از آن جا که بسیاری از مردان توانایی کمتری در کنار آمدن با مشکلات دارند و توانایی روانی زنان در این گونه مسائل بیشتر و علت آن نیز ترشحات هورمون «استروژن» است ، هنگام متارکه، مردان به دلیل وابستگی به همسر از نظر مسائل تربیتی و مسائل حاکم بر زندگی ضربه بیشتری می خورند.

طلاق به مردان هم رحم نمی کند
سلامت نیوز : شنیدن واژه «طلاق»، انبوهی از مفاهیم تلخ و تصاویر سیاه را به ذهن آدمی متبادر می کند؛ زنی تنها با کوله باری از غم و غصه و معمولا چالش  های مالی و گرفتاری های اجتماعی، فرزندانی آشفته و سرگردان و مردانی حیران و آواره...

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازخراسان ؛ به طور طبیعی هرگاه سخن از آسیب های طلاق به میان می آید بیشتر افراد از پیامدهایی می گویند که این اتفاق برای زنان و کودکان به همراه دارد، اما نباید فراموش کرد که عواقب ناگوار و آسیب های این مسئله به طور گسترده  دامان مردان را نیز می گیرد.
مردان قربانی تاثیرات زیانبار طلاق

دکتر پرویز مظاهری عضو انجمن روانپزشکان ایران، تاثیرات زیانبار طلاق در خانواده را به ترتیب متوجه فرزندان، مردان و در انتها زنان دانست و اظهار داشت: از آن جا که بسیاری از مردان توانایی کمتری در کنار آمدن با مشکلات دارند و توانایی روانی زنان در این گونه مسائل بیشتر و علت آن نیز ترشحات هورمون «استروژن» است ، هنگام متارکه، مردان به دلیل وابستگی به همسر از نظر مسائل تربیتی و مسائل حاکم بر زندگی ضربه بیشتری می خورند.

دکتر مظاهری افزود: از آن جا که مردان به خاطر مشغله کاری خارج از محیط خانواده نمی توانند همانند زنان زندگی را اداره کنند و از سوی دیگر آشنایی کمتری با مشکلات محیط خانواده اعم از تربیت فرزندان و مسائل حاکم بر خانه دارند، دچار شکست روحی و روانی می شوند.

دکتر فربد فدایی، روان پزشک نیز معتقد است بلافاصله بعد از جدایی، برای بیشتر مردان، یک دوره  تضاد، دوگانگی عاطفی و تغییرات خلقی شدید پیدا می شود. تضاد از این نظر که مردی که از همسرش، متارکه کرده در این که کاری که انجام داده درست بوده یا نه مردد است و همیشه با این سوال که آیا می توانسته کار بهتری انجام دهد یا نه مواجه است. مرد در عین حال که از همسر سابق خوشش نمی آید، همزمان نسبت به او احساس مثبتی هم دارد؛ چون ممکن است بعضی از جنبه های وجود او را که در گذشته دوست داشته است، هنوز هم دوست داشته باشد. پس از جدایی گاهی اوقات، مرد احساس تاسف می کند؛ چون فکر می کند می توانسته است بهتر رفتار کند، یا احساس شرم در او به وجود می آید؛ به این دلیل که در ازدواج و تشکیل خانواده، شکست خورده است.

طلاق؛ فرآیندی با ابتدا و بی انتها

همچنین دکتر محمد مهاجری جامعه شناس بر این باور است که طلاق بر اساس مطالعات جامعه شناختی فرآیندی است که ابتدا دارد، اما انتهایی ندارد، به این معنا که طلاق ۱۰۰ درصد اتفاق نمی افتد و صرفا این مسئله به شکل حقوقی پایان می پذیرد، اما مسائل عاطفی ناخودآگاه در ذهن طرفین می ماند.

سوختن و ساختن یا سوختن و سوزاندن

دکتر مهاجری در تشریح این نظریه گفت: فرآیند طلاق در بررسی های جامعه شناسان 13 مرحله است، هفتمین مرحله آن طلاق پنهان است که با رنگ باختن عشق و علاقه در محیط خانواده بین زوجین اتفاق می افتد، و از آن جا که ساختار سنتی بر جامعه حاکم است، زنان به جمله «می سوزم و می سازم» اکتفا می کنند، در این مرحله زن معتقد به سوختن و ساختن برای حفظ پیوند خود است، این در حالی است که هر چه بسوزد می سوزاند، و قربانی این تفکرزنان، مردان هستند. در این مرحله که به ظاهر بر اساس ایثار زن صورت گرفته است و مرد برنده آن است، آثار مخرب روحی و روانی و زیانبار آن بیشتر متوجه مرد می شود.

دکتر مظاهری با اشاره به فرهنگ حاکم بر جامعه که از کودکی به دختران اجازه گریستن در صورت بروز مشکل را می دهد، افزود: جامعه ما به زن اجازه گریه کردن را می دهد، از دوران کودکی دختر بچه حق گریستن دارد در صورتی که اگر پسر بچه ای گریه کند همه او را سرزنش می کنند، این موضوع از دوران کودکی مدام تلقین می شود و از آن جا که عادتا مردان غرور مردانه ای دارند از گریستن و یا بیان مشکلات خود سرباز می زنند، که این مسئله باعث بروز رفتارهای ناهنجاری در مردان پس از متارکه، مانند پرخاشگری ، افسردگی و... می شود.

افسردگی رایج ترین بحران مردان بعد از طلاق

دکتر امیرحسین توکلی روانپزشک، در تشریح پیامدهای طلاق برای مردان گفت: غالبا احساساتی نظیر ناامیدی، یاس، افسردگی، کاهش اعتماد به نفس، کاهش پذیرش شخصیت فردی، زیر سوال بردن زیبایی های شخصی و زیر سوال بردن توانایی های شخصی و فردی بعد از متارکه به شکل گسترده و پنهان در مردان شکل می گیرد. دکتر توکلی افسردگی را رایج ترین بحران مردان بعد از متارکه دانست و گفت: افسردگی در این دوران بسیار شایع است؛ زیرا مردان نمی دانند چه وضعیتی در انتظار آن‌هاست. به طور کلی در دوره  پس از طلاق، خشم، تاسف، عشق و نفرت در هم می آمیزد. ممکن است بعضی اوقات، مرد احساس راحتی کند؛ زیرا بر این باور است که دیگر فشارها و دخالت ها تمام شده است؛ اما ترس از آینده ای نامعلوم، این احساس راحتی موقت را از بین می برد. در این دوران، مردان با یادآوری  مکرر گذشته و بررسی رابطه  ازهم گسیخته خود، دچار اختلال تمرکز می شوند و نمی توانند به هیچ چیزی به طور طبیعی فکر کنند.

دیگر آسیب ها

دکتر مظاهری نیز درباره پیامدهای جسمی و روحی طلاق برای مردان تصریح کرد: متارکه می تواند استرس مضاعفی را برای مردان ایجاد کند، در کنار افسردگی حاصل از این اتفاق، مرد دچار اضطراب می شود، اضطرابی که در مردان بعد از متارکه شکل می گیرد بسته به نوع شخصیت مردان باعث بروز ناراحتی های قلبی و عروقی، بیماری‌های ریوی، ناراحتی های گوارشی، ریزش مو و یا سفید شدن موی سر می شود. دکتر مهاجری هم اعتقاد دارد آثار مخرب طلاق ضربه روحی سنگین تری را بر مردان وارد می کند ومی افزاید: حوزه آسیب ها و کارکرد های منفی طلاق بر مردان شبیه زنان نیست و به مراتب بیشتر است، اما جلوه دادن و تجلی دادن آثار منفی نزد زنان بیشتر است که آن هم به مکانیزم دفاعی زنان باز می گردد.

زنان مکانیزم دفاعی بسیار خوبی دارند و آن مکانیزم برون ریزی اتفاقات تلخ و بیان مشکلات است که باعث ایجاد تعادل در زنان می شود، اما مردان از آن جا که از این مکانیزم برخوردار نیستند، آثار روانی و اجتماعی طلاق و مشکلات ناشی از آن در آن ها نهفته می ماند که این مسئله باعث اختلال در مکانیزم دفاعی مردان می شود. دکتر مهاجری پیامدهای منفی اقتصادی بعد از طلاق را در دو دهه اخیر پر رنگ تر دانست و گفت: یکی از پیامدهای منفی طلاق برای مردان که در دو دهه گذشته شایع بود مسائل اقتصادی ناشی از مهریه های سنگین است. متاسفانه به خاطر رسم و عرف اشتباه حاکم بر جامعه، مردانی که توان مالی کمتری دارند براساس هیجان، احساسات، چشم و همچشمی و بیان عشق و علاقه خود، مهریه های سنگینی را که دور از عقل و منطق است تقبل می کنند و در توجیه کارشان عنوان می کنند: «مهریه رو کی داده ، کی گرفته»!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha