چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۴
کد خبر: 76186

افزایش سه تا چهار برابری قیمت دارو به خصوص در بیماری های خاص پیش از پایان یافتن سه ماهه اول سال بسیاری را نگران كرده است.

زنگ خطر به صدا در آمده است!
سلامت نیوز :  افزایش سه تا چهار برابری قیمت دارو به خصوص در بیماری های خاص پیش از پایان یافتن سه ماهه اول سال بسیاری را نگران كرده است. یك نماینده مجلس معتقد است كه عدم نظارت دولت یكی از دلایلی است كه بازار را به پیشواز گرانی دارو برده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرارو ؛ داروی تزریقی «اینتر فرون» در كمتر از دو ماه گذشته نزدیك به سه برابر افزایش قیمت داشته است. افزایش قیمت این دارو كه برای كنترل سلول های سرطانی تجویز می شود باعث نگرانی این دسته از بیماران شده است.

پس از آنكه قرار شد بر اساس بودجه سال 92 به جای ارز مرجع، ارز مبادلاتی به دارو اختصاص یابد، افزایش قیمت دارو و درمان از ابتدای تابستان قابل پیش بینی بود. بر این اساس پیش بینی می شد كه قیمت دارو به دلیل قیمت ارز اختصاصی به دارو با یك افزایش دو برابری روبرو شود.

افزایش سرسام آور قیمت دارو در آستانه اجرای بودجه این نگرانی را به وجود آورده است كه قیمت های اعمال شده در صورتی كه بر اساس یك ضابطه صورت نگرفته باشد، بار دیگر به قیمت های اصلی خود باز نگردد.

دکتر احمد آریایی نژاد عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفتگو با فرارو گفت: «چندی پیش یكی از دارو های بیماری «ام اس» افزایش چهار برابری داشت كه با پیگیری از وزرات بهداشت به قیمت قلبی خود بازگشت. اگر این موارد ادامه داشته باشد و همه گیر شود، زنگ خطری برای همه است.»

دكتر آریایی نژاد: «افزایش قیمت دارو بغیر از ضوابط موجود از قبیل بخشنامه یا بودجه باعث ایجاد یك آشفتگی و هرج و مرج خواهد شد. ثبات در بازار دارو با تمكین به قانون و افزایش نظارت به وجود خواهد آمد. این دو لازم و ملزوم یكیدگر هستند. در صورتی كه عدم تمكین به قانون افزایش یابد، نظارت كاری از پیش نخواهد برد.»

وی در پاسخ به این سوال كه آیا دولت در دو ماه باقی مانده به پایان تصدی گری بازار دارو را به حال خود رها كرده است گفت: « طرح چنین ادعایی به دلیل فقدان اطلاعات ما ممكن است كه به این مسئله دامن بزند. البته فقدان نظارت یكی از عواملی است كه به افزایش چند برابری قیمت دارو منجر شده است.»

این عضو كمیسیون بهداشت و درمان در پایان تصریح كرد: «با نزدیك شدن به موعد اجرای بودجه سال 92 بازار به پیشواز افزایش قیمت دارو رفته است. عجله برای افزایش قیمت یك عادت شده است و این در حالی است كه برگشت قیمت ها به قبل هموراه با تاخیر صورت می گیرد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha