چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۸
کد خبر: 76188

علت آب مروارید زود هنگام دکتر محمدرضا فرتوک‌زاده جراح چشم و فوق تخصص پیوند قرنیه عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با سلام، مردی 55 ساله هستم که چشمانم آب مـــروارید آورده است. اما شنیده‌ام که این عارضه بعد از سن 60 سالگی به‌وجود می‌آید و نمی‌دانم آیا ابتلای به این بیماری در این سن طبیعی است یا خیر و اینکه روش‌های نوین درمان این بیماری چیست و آیا نمره عینک مطالعه ام که 5/1 است افزایش می‌یابد یا خیر؟ بیماری آب مروارید در اثر کهولت سن؛ با کدر یا مات شدن عدسی چشم انسان به وجود می‌آید. چشم انسان مانند دوربین عکاسی دارای عدسی شفافی است که در سنین بالا به مرور تار می‌شود و عوامل گوناگونی در تار شدن عدسی نقش دارند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خورشید ؛ کهولت خود عاملی برای ابتلای به این بیماری است و همان‌طور که سایر اعضای بدن با گذشت زمان تغییر می‌کند مانند آنکه پوست بدن شل، موی سر سفید و مفاصل انسان ضعیف و دردناک می‌شود، عدسی چشم نیز به مرور کدر شده و آب مروارید ایجاد می‌شود. در زمان‌های گذشته و حدود 50 سال قبل آب مروارید در سنین 70 و 80 سالگی و بیشتر خود را نشان می‌داد و مردم در سنین 50 و 60 سالگی معمولا از دید چشمان خوبی برخوردار بودند. اما در سال‌های اخیر و به ویژه 30 سال گذشته سن بروز آب مروارید کاهش یافته و مشاهده می‌شود که افراد در سنین 55 یا 60 سال به این عارضه مبتلا می‌شوند. یکی از عواملی که در بروز آب مروارید مؤثر است، اشعه ماورای بنفش خورشید است که به دلایل گوناگونی مانند تخریب لایه اوزون تابش آن افزایش یافته و در برخی مناطق حتی میزان تابش بیش از حد مجاز و بهداشتی است و باعث بروز انواع بیماری‌ها از جمله آب مروارید می‌شود. نکته بعدی تغذیه نامناسب است.

بیشتر بدانید: علائم و درمان آب مروارید

در زمان‌های نه چندان دور مردم برای تهیه و پخت و پز غذا از موادی استفاده می‌کردند که همان روز آماده و همان روز نیز مصرف می‌شد و فریزری وجود نداشت که غذاها را به مدت طولانی ذخیره و غذاهای چند ماه مانده را مصرف کنند. زیرا مواد غذایی فریزر شده مانند گوشت و سبزیجات معمولا املاح و ویتامین‌های خود را از دست داده و مصرف آنها مواد ضروری بدن را تأمین نکرده و در نتیجه ممکن است عوارضی مانند تسریع در بروز آب مروارید ایجاد شود. نکته بعدی مصرف غذاهای فست‌فود است که امروزه بسیاری از جوانان از آن استقبال می‌کنند.

مواد غذایی مانند سوسیس و کالباس که اعتمادی به محتوای آنها نیست و نیز نحوه پخت این مواد در روغن‌های داغ که حتی در اثر سوزش روغن، بخار از آن بلند می‌شود و به‌گونه‌ای نامناسب نیز عرضه می‌شود و در زمان نامناسبی نیز مصرف می‌شود، فاقد مواد ضروری برای بدن بوده و زمینه‌ساز بروز انواع بیماری از جمله آب مروارید می‌شود. یکی دیگر از عوامل بروز آب مروارید زودهنگام، مصرف دارو است. مصرف برخی از داروهای روانپزشکی و نیز کورتن می‌تواند در تسریع بیماری آب مروارید مؤثر باشد. نکته دیگر ضربه‌های وارده به سر و نواحی صورت است که زمینه‌ساز بروز آب مروارید می‌شود. مانند آنکه کسی زمین بخورد، سقوط کند و به نواحی صورت و پیشانی وی مشت یا توپ اصابت کند و همچنین هنگام شیرجه در آب ضربه محکمی به نواحی صورت و چشمان او وارد شود. امروزه برای درمان آب مروارید از جراحی استفاده می‌شود.

در این جراحی روشی وجود دارد به نام فیکو که با کمک اشعه اولتراسوند (مافوق صوت) عدسی مات شده چشم، آبکی شده و با ساکشن بیرون کشیده می‌شود و سپس یک عدسی پلاستیکی مخصوصی لوله شده و از طریق سرنگ داخل چشم تزریق می‌شود و جای عدسی قبلی را پر می‌کند و دید چشم ترمیم می‌یابد. پس از عمل نیز معمولا نمره عینک 2 یا 5/2 برای مطالعه مناسب است که باید طبق تجویز پزشک استفاده شود. باید اضافه کنم که در طب سنتی ایرانی- اسلامی داروهایی وجود دارد که نور چشم را زیاد می‌کند. از جمله روغن بنفشه و نیز روغن بادام شیرین که اگر شب‌ها به پیشانی و پلک‌ها مالیده شود، نور چشم‌ها افزایش می‌یابد که البته چنین موضوعی در علم پزشکی مدرن درج نشده و فقط در منابع طب سنتی وجود دارد که ان‌شاءا... مؤثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • زهرا روحاني ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    1 0
    خدمت آقاي دكتر سلام عرض ميكنم من 53 سال دارم 1 سال پيش دكتر چشمم گفتند كه چشم چپم آب مرواريد دارد و 1 ماه پيش براي ديد تارم رفتم پيش دكترم گفتند موقع عمل هست من براي محكم كاري پيش دكتر چشم ديگري رفتم و ايشون گفتند كه الان زود هست تا مرداد صبر كن حالا ديگر نميدانم چه كنم. ديدم تار هست از چشم راستم كمك ميگيرم ولي كارهاي روزانه و كامپيوتر ووو... خودم انجام ميدم. به دكتر خودم زنگ زدم گفت ميتواني تا ارديبهشت صبر كني . حالا شما ميتوانيد راهنماييم كنيد؟ با تشكر 92/11/27