سلامت نیوز :  محمود مظفر، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در مورد آغاز طرح تابستانه گفت: طرح امداد و نجات تابستانه برای مدت زمانی 109 روز و در 2 مرحله در دست اجرا قرار گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ مظفر خاطرنشان کرد: این طرح ملی در ماه مبارک رمضان در یک مقطع طرح ساحلی و دریایی کاهش پیدا می‌کند و با پایان یافتن این ماه، با نیروهای بیشتر و آماده‌تری ادامه خواهد یافت ولی در بخش جاده و کوهستان تغییر زیادی انجام نخواهد شد.

مظفر با اشاره به در نظر گرفتن 1214 پایگاه در این طرح گفت: با توجه به جمع بندی نهایی، 478 پایگاه ثابت و 736 پست موقت و سیار کار امدادرسانی به مسافران تابستانه را بر عهده خواهند داشت.

وی به رشد 48 درصدی در امکانات و تجهیزات امدادی اشاره کرد و گفت: 2800 خودرو اعم از آمبولانس، خودرو نجات، خودرو‌های ویژه عملیاتی و خودروهای فرماندهی عملیات، 470 تلفن ماهواره ای ثریا و 485 دستگاه اکسیژن ساز در این طرح ملی بکار گرفته شده است.

حضور بیش از 29 هزار امدادگر ورزیده

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با بیان اینکه 100 دستگاه موتورسیکلت آمبولانس نیز در طرح تابستانه تحت استفاده قرار می‌گیرند، گفت: این موتور سیکلت‌ها برای گشت زنی در کوهستان، سواحل و تفرجگاه ها در نظر گرفته شده‌اند و با توجه به همراه داشتن تجهیزات لازم می‌توانند از بروز حادثه جدی تر برای مصدومان جلوگیری کنند.

مظفر از حضور 29 هزار و 328 نیروی ورزیده و متبحر در طرح امسال تابستانه هلال احمر خبر داد و اضافه کرد: این نیروها در 61 پایگاه کوهستان، 78 پایگاه ساحلی و دریایی، 398 پایگاه جاده ای و … آماده خدمت رسانی به هموطنان هستند.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر همچنین در مورد همجواری 15 استان کشور برای ارائه خدمات ساحلی دریایی گفت: 400 نیروی متخصص به همراه 81 قایق در این طرح شرکت دارند و بیشترین تمرکز ما امسال معطوف به پیشگیری، آموزش و امداد خواهد بود و با توجه به برنامه‌های در نظر گرفته شده همکاری خوبی را با سازمان صدا و سیما در این رابطه آغاز کرده‌ایم.

کاهش 53 درصدی غریق در سال گذشته

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به کاهش 53 درصدی غریق در طرح تابستانه سال گذشته گفت: با توجه به همکاری خوبی که بین دستگاه‌های امدادی وجود دارد، امیدواریم امسال نیز شاهد کاهش تلفات در سواحل و دریاها باشیم.

وی افزود: رعایت نکات ایمنی از سوی مردم باعث کاهش غریق می شود. مظفر در ادامه گفت: مسافران باید در نظر داشته باشند که در خارج از زمان های مناسب و مکان های سالم سازی شده و  بدون داشتن جلیقه نجات به دریا نزدیک نشوند.

مظفر در ادامه گفت: سال گذشته استانهای گلستان، مازندران، گیلان و خوزستان بالاترین میزان غریق را داشتند که در این میان استان خوزستان با بیشترین آسیب دیدگی در سطح رود کارون مواجه بود. مظفر با اشاره به خطر پذیری بالای سدها به نسبت دریا، گفت: متأسفانه باور مردم بر این است که سدها از امنیت بیشتری برخوردار هستند، در صورتی که آب سد سنگین است  و تفاوت زیادی با آب دریا و رودخانه دارد.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان مرگ و میر در کنار سدها اتفاق می افتد، گفت: در خیلی از مواقع افرادی که در کنار سدها در حال قدم زدن بوده‌اند، ناگهان دچار حادثه شده اند و در یک لحظه زیر پایشان خالی شده است.

آمادگی برای اسکان اضطراری 40 هزار مسافر

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر در ادامه به فعالیت 13 پایگاه امداد هوایی اشاره کرد و گفت: با توجه به امکانات ویژه ای که برای خدمت رسانی موثر تر در نظر گرفته ایم، 17 بالگرد به طور شبانه روزی در سراسر کشور آماده خدمت رسانی در طرح تابستانه هستند.

مظفر با اشاره به میانگین زمانی 8 دقیقه و 33 ثانیه ای برای حضور در محل حادثه، گفت: حضور 24  تیم ایثار و 25 تیم آنست از دیگر برنامه های در نظر گرفته شده برای امدادرسانی ویژه در این طرح است که امیدواریم به پشتوانه این نیروها سرعت عمل در امدادرسانی را بیش از این بالا ببریم. وی تصریح کرد: با توجه به این تجهیزات و نیروهای بکارگرفته شده، ما پیش بینی تامین تغدیه اضطراری 8 هزار نفر، اسکان اضطراری 40 هزار نفر و درمان اضطراری یک هزار و 800 نفر را داریم.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر خاطر نشان کرد: طرح ملی تابستانه در 2 بخش آموزش و پیشگیری و امداد ادامه پیدا می کند که بخش اول با پوشش اعضای سازمان جوانان و بخش دوم با پوشش حمایتی نیروهای امداد صورت خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha