سلامت نیوز : قائم مقام بانک خون بند ناف رویان از محدود شدن جمع‌آوری نمونه‌های خون‌ بند ناف اهدایی برای بانک‌های عمومی خون بند ناف خبر داد و علت آن را کمبود بودجه دانست.

دکتر سعید آبرون در گفت‌وگو با (ایسنا)، در این باره افزود: در حال حاضر برخی بیمارستان‌ها نسبت به جمع‌آوری نمونه‌ها اقدام می‌کنند که متاسفانه در حال حاضر این روند محدود شد و رو به توقف است.

وی درباره علت توقف دریافت خون‌های بند ناف اهدایی برای بانک‌های عمومی، گفت: هزینه جمع‌آوری و نگه‌داری نمونه‌ها بسیار سنگین است. در حال حاضر هزینه نگه‌داری نمونه‌های خون بند ناف در بانک خصوصی حدود یک میلیون و 500 هزار تومان است و بانک عمومی هم باید برای ذخیره هر واحد از خون بند ناف حدود 10 درصد کمتر از این مبلغ را هزینه کند.

قائم مقام بانک خون بند ناف رویان با بیان اینکه نمونه‌های اهدایی خون بند ناف به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد، اظهار کرد: تنها هزینه کمی از بیمار برای تحویل نمونه که مربوط به اموری نظیر ذخیره سازی و آزمایشات است، دریافت می‌شود.

آبرون با بیان اینکه اکنون بانک‌های عمومی با مشکل مالی مواجه شده‌اند، گفت: علاوه بر بانک عمومی خون بند ناف رویان، بانک عمومی خون بند ناف سازمان انتقال خون نیز روند دریافت و ذخیره‌سازی نمونه‌های اهدایی را متوقف کرده است.

وی اضافه کرد: تا پیش از این به کمک هزینه‌هایی که بابت نگهداری نمونه‌ها در بانک خصوصی دریافت می‌کردیم، بانک عمومی را هم مورد حمایت قرار می‌دادیم اما در حال حاضر این درآمد هم کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد.

مدیر فنی بانک خون بندناف رویان با بیان اینکه راه‌اندازی دوباره دریافت نمونه‌های اهدایی خون بند ناف، منوط به بودجه‌های دولتی و کمک مسوولان است، اظهار کرد: سال گذشته هزینه نگه‌داری هر نمونه خون بند ناف در بانک خصوصی حدود یک میلیون تومان بود که در سال جدید با توجه به نوسانات ارزی، 50 درصد افزایش پیدا کرد و به حدود یک میلیون و 500 هزار تومان رسید.

وی درباره تجهیزات و ملزومات مورد نیاز برای ذخیره‌سازی و نگهداری نمونه‌ها، گفت: تمام مواد مورد نیاز این پروسه از خارج از کشور وارد می‌شود، اما تاکنون دچار کمبودی در این خصوص نشده‌ایم و موسسه رویان در حال حاضر با حداقل درآمد این کارها را انجام می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha