سلامت نیوز : رییس اداره ایدز وزارت بهداشت پیشگیری از ابتلا به HIV / ایدز را ساده خواند و گفت: ابتلا به HIV / ایدز تنها از طریق دو رفتار پرخطر شامل استفاده از وسایل مشترک در اعتیاد تزریقی و همچنین ارتباطات جنسی محافظت نشده، ایجاد می‌شود.

دکتر عباس صداقت در گفت‌وگو با (ایسنا)، ضمن تاکید بر آن که پیشگیری از ابتلا به HIV / ایدز بسیار ساده است، گفت: ابتلا به HIV / ایدز از طریق دو رفتار پرخطر شامل استفاده از وسایل مشترک در اعتیاد تزریقی و همچنین ارتباطات جنسی محافظت نشده، ایجاد می‌شود. بر این اساس پرهیز از این دو رفتار می‌تواند این اطمینان را در فرد ایجاد کند که به این بیماری مبتلا نشده است.

وی با اشاره به فعالیت مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در سراسر کشور، افزود: این مراکز به صورت تلفنی و همچنین حضوری پاسخگوی سوالات و یا انجام مشاوره‌های مورد لزوم هستند. این مراکز تحت نظر معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر کشور فعالند. شماره تلفن این مراکز از طریق اطلاعات 118 قابل دسترس است.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت تاکید کرد: راه‌های انتقالHIV / ایدز کاملا مشخص و واضح است. این بیماری تنها از طریق استفاده از وسایل مشترک در اعتیاد تزریقی و روابط جنسی محافظت نشده منتقل می‌شود.

وی افزود: این بیماری از طریق حضور در اماکن عمومی نظیر اتوبوس‌ها، ایستگاه‌های مترو، استخرها و حمام‌های عمومی به هیچ عنوان منتقل نمی‌شود.

به گفته صداقت، HIV / ایدز از طریق روبوسی، دست دادن و مراودات روزمره به هیچ عنوان قابلیت انتقال ندارد.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت همچنین گفت: HIV / ایدز از طریق غذا خوردن در یک ظرف مشترک یا نوشیدن آب در لیوان مشترک نیز منتقل نمی‌شود.

وی در پاسخ به برخی اظهارنظرها درباره احتمال انتقال HIV / ایدز از طریق نیش حشرات نیز گفت: این بیماری از طریق نیش حشرات و یا قطرات سرفه و عطسه نیز منتقل نمی‌شود.

صداقت در پایان گفت: در مجموع اگر از دو رفتار پرخطر شامل استفاده از وسایل مشترک در اعتیاد تزریقی و همچنین روابط جنسی محافظت نشده پرهیز شود، می‌توان مطمئن بود که فرد در معرض خطر ابتلا به HIV / ایدز قرار ندارد. بر این اساس است که در زمینه پیشگیری از این بیماری تاکید ما بر پرهیز از رفتارهای پرخطر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha