چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۴
کد خبر: 76212
سلامت نیوز : رئیس انجمن تالاسمی ایران از توزیع تعداد محدودی از داروهای بیماران تالاسمی در دو روز گذشته خبر داد.

مجید آراسته در گفت و گو با ایلنا، در مورد آخرین وضعیت داروی بیماران تالاسمی گفت: دو روز گذشته داروی محدودی توزیع شده اما به اندازه کافی نبوده و مسئولان قول داده‌اند تا کارهای ترخیص بقیه داروها نیز انجام شود.

وی با اشاره به اینکه هنوز بخش اعظمی از نیاز دارویی بیماران تالاسمی باقی مانده است، افزود: هیچ وقت نیاز واقعی دارویی بیماران تالاسمی توزیع نمی شود و همیشه با کمبود دارو رو به رو هستند.

آراسته خاطرنشان کرد: داروهای تالاسمی همیشه بدون توجه به تعداد بیماران توزیع می شود این در حالی است که این تعداد، در زمان گرفتن بودجه در نظر گرفته می شود اما زمانی که دارو می‌آید به اندازه کافی در اختیار بیماران قرار نمی‌گیرد.

وی در واكنش به اظهارات اخیر رئیس سازمان غذا و دارو مبنی بر اختصاص 650 میلیون دلار ارز دارویی از اواسط اردیبهشت امسال تاکنون از سوی بانک مرکزی اردیبهشت، افزود: مهم این است که این میزان اعتبار برای چه داروهایی و چه گروه‌هایی اختصاص داده شده است.

وی تصریح کرد: 50 قلم داروی خاص برای بیماران صعب العلاج در نظر گرفته می‌شود اما مهم این است که چقدر از نیاز واقعی را پوشش می دهد.

آراسته با اشاره به اینکه وضعیت نامناسب توزیع دارو وقفه در درمان بیماران ایجاد می‌کند که این خود می تواند تبعات سنگینی را در دراز مدت ایجاد کند، افزود: این میزان دارویی که  درتهران توزیع شده جوابگوی نیاز بیماران نیست زیرا تنها نیاز یک هفته تا دو هفته آنها را تامین می کند و بقیه ماه را بدون دارو می‌مانند.

وی مهمترین مشکل بیماران تالاسمی را نبود ذخیره دارویی برای آنها عنوان کرد و افزود: عدم مصرف دارو الان عوارض خود در بیماران تالاسمی نشان نمی‌دهد و پس از سه چهار ماه مشخص می‌شود که این بیماران به چه عوارضی دچار خواهندشد.

آراسته بر لزوم توجه به کیفیت و کمیت داروهای تالاسمی ساخت داخل تاکید کرد و افزود: برخی از این داروها عوارضی همچون خارش و کهیر دارد که بیماران را اذیت می کنند اما با این حال آنها این عوارض را تحمل می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha