سلامت نیوز : رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر گفت: گزارشی مبنی بر ابتلاء زائران ایرانی به ویروس کرونا در عربستان اعلام نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر، دکتر سید علی ریاض با اشاره به اینکه بعد از مشاهده ابتلای تعدادی از شهروندان نواحی خلیج فارس به ویروس کرونا تمهیدات ویژه‌ای از سوی مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر در نظر گرفته شده است، اظهارداشت: با توجه به اینکه ویروس کرونا 5 کشور جهان را گرفتار کرده است و علی‌رغم شیوع این ویروس سردسیری در مناطق گرمسیر ورود پیدا کرده است؛ بر این اساس و با همکاری و اطلاعات سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت کشور عربستان و ایران دستورالعمل‌ها و تمهیدات ویژه‌ای برای مقابله با این ویروس در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه با اشاره به تمهیدات لازم برای مقابله با ویروس کرونا که همانند آنفلوآنزا است با این تفاوت که از طریق سرماخوردگی بدون علائم شروع و تا تنگی نفس شدید ادامه پیدا می‌کند تصریح کرد: پیشگیری‌ها و اطلاعات کافی در خصوص روش‌های انتقال و چگونگی درمان و روند آن به تیم‌های پزشکی حج و زیارت ارائه شده است و تا این لحظه ابتلای زائران ایرانی به علائم این بیماری گزارشی ارائه نشده است.

ریاض در خصوص دیگر علائم این ویروس افزود: تنگی نفس، سردرد، تب و لرز، درد عضلانی ، درد سینه و آب و ریزش بینی از علائمی است که هر زائر ایرانی در هنگام سفر عمره و تا 10 روز بعد از بازگشت باید نسبت به آنها اقدام لازم را در خصوص درمان و مراجعه به مراکز درمانی انجام دهند.

وی در ادامه بیان داشت: تا امروز این ویروس، درمان قطعی نداشته و واکسن هم برای آن تعبیه نشده است و روند درمان این بیماری به صورت حمایتی است و در مجموع رعایت نکات بهداشت فردی، بهترین راه پیشگیری از انتقال این ویروس است.

همچنین در این زمینه دکتر ولید دنده‌بر معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر نیز گفت: ارائه خدمات امدادی و سلامت به عمره گزاران جدی‌تر از قبل دنبال می‌شود و تیم‌های پزشکی درصدد هستند تا زائران با کمترین مشکل سفرشان را به پایان برسانند.

دنده‌بر افزود: به منظور بررسی وضعیت خدمات، بازدیدهای سرزده‌ای از مراکز درمانی مکه و مدینه منوره صورت گرفت و مشخص شد تیم‌های مستقر شده به بهترین نحو در حال ارائه خدمات درمانی و سلامت به عمره گزاران هستند. این موضوع حتی از سوی عمره گزاران نیز تایید شد و افراد حاضر در مراکز درمانی با ابراز رضایت از نحوه رسیدگی تیم پزشکی، نهایت تشکر و قدردانی از زحمات آنها را داشتند.

دنده‌بر با اشاره به فعالیت شبانه‌روزی پایگاه‌های امدادی برای رفاه حال عمره‌گزاران، افزود: در شهر مدینه 5 مرکز درمانی ثابت، یک درمانگاه تخصصی شبانه‌روزی، 4 مطب، 2 پایگاه امدادی، یک اورژانس سیار و یک اورژانس ثابت مشغول به فعالیت است، که بازدید از این مراکز نشان داد، خدمات با بهترین کیفیت به زائران ارائه می‌شود.

وی بیان کرد: واحد اورژانسی سیار در منطقه میقات الشجره و اورژانس ثابت در بین راه مدینه و مکه در منطقه‌ای به نام بین‌الحرمین واقع شده است و در صورت نیاز عمره‌گزاران به مناطق مختلف اعزام می‌شود. 7 مرکز درمانی، یک درمانگاه شبانه‌روزی تخصصی، 2 درمانگاه عمومی 16 ساعته و 4 مطب 8 ساعته نیز در مکه مکرمه آماده خدمت‌رسانی به زائران است.

معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در ادامه گفت: بخش‌های درمانی این مراکز شامل داخلی، زنان، قلب و عروق، پزشکی عمومی و کارشناسی بهداشت است که بدون هیچ زمان تعطیلی و به طور مدام به ارائه خدمات صادقانه و خالصانه مشغول هستند.

دنده‌بر بیان کرد: از ابتدای شروع عمره مفرده تا به حال 315 هزار ویزیت در این دو شهر زیارتی انجام شده است و 115 هزار خدمات پیراپزشکی شامل تزریقات، پانسمان، نوار قلب، تست قند خون، جراحی سرپایی و سرم درمانی از دیگر فعالیت‌های انجام شده در این مدت بوده است.

وی تصریح کرد: حدود یک هزار و 100 بیمار نیز از ابتدای شروع حج عمره مفرده به بیمارستان‌های کشور میزبان اعزام شده‌اند که این بیماران بعد از بهره‌مندی از سطح خدمات امدادی و نیاز به خدمات گسترده‌تر به بیمارستان‌ها اعزام و پس از بهبودی عازم کشور شده‌اند.

معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر تصریح کرد: در این میان 32 بیمار نیز به دلیل شرایط جسمی و روند بیماری که داشتند، با توجه به تصمیم تیم پزشکی به ایران بازگردادنده شدند و مراحل درمان آنها در کشور خودمان در حال پیگیری است.

دنده‌بر در ادامه به دیالیز 750 زائر عمره اشاره کرد و ادامه داد: یکی از فعالیت‌های درخشان تیم‌های اعزامی به مکه مکرمه و مدینه منوره، دیالیز بیش از 750 زائر بیمار بوده است که در هر مرحله حدود 6 ساعت زمان سپری شده است.

معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر به انجام موفقیت‌آمیز 10 عمل جراحی بزرگ اشاره کرد و افزود: مهم‌ترین جراحی‌های صورت گرفته در خصوص تبدیل، تعویض و یا پیوند عروق قلبی بوده است.

دنده‌بر با بیان اینکه 11 زائر خانه خدا با عملیات احیاء به زندگی دوباره بازگشته‌اند، خاطرنشان کرد: 5 مورد احیاء در مدینه و 6 عملیات احیاء نیز در مکه مکرمه انجام شده است که یکی از این زائران، مرد تونسی بود که با تلاش تیم مستقر شده در پایگاه امدادی مدینه به زندگی بازگشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha