سلامت نیوز :محققان علوم پزشکی اعلام کردند: در معرض سطوح بالاتر قرار گرفتن آلودگی هوا احتمال خطر ابتلا به اوتیسم را 2 برابر افزایش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ اوتیسم یا دَرخودماندگی نوعی اختلال رشدی (از نوع روابط اجتماعی) است که با رفتارهای ارتباطی، کلامی غیر طبیعی مشخص می‌شود.

علائم این اختلال تا پیش از سه سالگی بروز می‌کند و علت اصلی آن ناشناخته ‌است.

این اختلال در پسران شایع‌تر از دختران است، وضعیت اقتصادی، اجتماعی، سبک زندگی و سطح تحصیلات والدین نقشی در بروز درخودماندگی ندارد.

این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی تأثیر می‌گذارد، کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم در ارتباطات کلامی و غیر کلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت‌های مربوط به بازی، مشکل دارند؛ این اختلال ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آنها دشوار می‌سازد.

«آندریا رابرتز» دانشیار پژوهشی دانشگاه «هاروارد» گفت: قرار گرفتن در معرض ذرات دیزل، سرب، منگنز، جیوه، متیلن کلراید و دیگر آلاینده‌های شناخته شده بر عملکرد مغز و نوزادان تاثیر بسزایی دارد.

رابرتز گفت: دو تحقیقات قبلی ارتباط بین قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در دوران بارداری و اوتیسم کودکان را نشان داد اما این تحقیقات داده‌های فقط سه مکان در آمریکا را بررسی کرده است.

وی افزود: یافته‌های ما نگرانی‌‌ها در خصوص ابتلا به اوتیسم زنانی که در این مناطق زندگی می‌کردند، بسته به نوع آلاینده از 20 درصد تا به 60 درصد افزایش داده است.

محققان داده‌های ۱۱۶ هزار و ۴۳۰ زن را از سال 1989 مورد ارزیابی قرار دادند.               

این گروه 325 زن که با کودک مبتلا به اوتیسم و 22 هزار زن با کودک بدون این بیماری را مورد بررسی قرار دادند.

نتایج این تحقیقات نشان داد که زنانی که در 20 درصد نقاط با بالاترین سطح از ذرات دیزل یا جیوه در هوا زندگی می‌کردند، 2برابر بیشتر با ابتلای اوتیسم در کودک خود مواجه شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha