سلامت نیوز : یک فوق تخصص قرنیه اظهار کرد: در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی هنگام کاربرد لنز و بویژه آلوده بودن جا لنزی، میکروب مهلک "سودوموناس" می‌تواند وارد چشم شده و ظرف 48 ساعت و حتی گاهی در کمتر از یک نصف روز سطح قرنیه را سوراخ کرده و انجام پیوند قرنیه را برای بیمار ضروری سازد.

دکتر سید فرزاد محمدی در گفت وگو با ایسنا ، با بیان این که یکی از علل ابتلا به عفونت قرنیه استفاده از لنزهای تماسی است، گفت: از هر 10 بیمار، 9 نفر از آنها که در اثر مصرف لنزهای چشمی به عفونت قرنیه مبتلا می‌شوند توصیه‌های استاندارد درباره بکارگیری لنز را رعایت نکرده‌اند. در برخی مواقع دیده شده است کسانی که حتی تمام مراقبت‌های ویژه در این زمینه را انجام داده‌اند تنها به صرف استفاده از لنزهای تماسی به عفونت قرنیه دچار می شوند.

وی با اشاره به اینکه امروزه دیدگاه چشم پزشکان در سراسر دنیا نسبت به استفاده از لنزهای تماسی تغییر کرده و این موضوع به عنوان یک مورد کاملا شخصی برای افراد مطرح است، افزود: نمی‌توان در خصوص کاربرد یا عدم استفاده از لنز تماسی حتی لنزهای زیبایی به اشخاص نظر داد. مباحث عنوان شده پیرامون مصرف این وسیله تنها به رعایت نکات بهداشتی و توصیه‌های صحیح استفاده کردن از لنز مربوط است به طوری که یادآوری این موارد برای ترساندن افراد نسبت به مصرف آن نبوده و به دلیل پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های چشمی مطرح می شود.

این عضو هیات علمی بیمارستان فارابی به امکان بروز حساسیت‌های چشمی در صورت استفاده از لنزهای تماسی اشاره کرد و گفت: این مشکلات اغلب شدید و بدخیم نبوده و به راحتی قابل درمان است. در این موارد به افراد توصیه می‌شود که با کنار گذاشتن لنز به مدت 1 تا 2 هفته به چشم خود استراحت دهند تا وضعیت آن به حالت طبیعی بازگردد و سپس با مرور رفتار در کاربرد این وسیله و اصلاح خطا در این زمینه، استفاده از لنز را از سر بگیرند.

وی در ادامه با تاکید بر رعایت توصیه‌های استاندارد هنگام استفاده از لنزهای چشمی به افراد توصیه کرد: متأسفانه یکی از بیماری‌های مهلکی که می‌تواند ظرف 48 ساعت چشم را درگیر کند به عدم رعایت نکات بهداشتی در کاربرد لنز و آلوده بودن ظرف مخصوص نگهداری آن یا در اصطلاح جا لنزی برمی گردد به طوری که ورود میکروب مشهوری به نام "سودوموناس" به چشم گاهی حتی در کمتر از یک نصف روز می تواند سوراخ شدن قرنیه را در پی داشته باشد.

دکتر محمدی افزود: بستری شدن در بیمارستان و گاهی موارد پیوند قرنیه برای درمان بیمارانی که در اثر ورود میکروب سودوموناس به چشم دچارعفونت قرنیه و پارگی آن می شوند، ضرورت پیدا می کند.

در ادامه وی به نوع دیگری از عفونت قرنیه مرتبط به لنز که از "آمیب اکانتامبا" ناشی می شود، اشاره کرد و افزود: این تک یاخته که در تمام آب‌ها وجود دارد با رسیدن آب غیرتمیز به چشمی که از لنز استفاده می کند، وارد محیط چشم شده و از آنجا که وجود لنز معمولا با ایجاد خراش‌هایی کوچک در سطح قرنیه همراه است، هم افزایی این آمیب و این خراش‌ها موجب ابتلای فرد به عفونت قرنیه می‌شود. باید توجه داشت که آب غیرتمیز صرفا آب آلوده نیست و حتی آب باران و آب آشامیدنی را هم شامل می شود.

خطر ایجاد آستیگماتیسم نامنظم پس از درمان عفونت قرنیه

دکتر محمدی با یادآوری اینکه تک یاخته اکانتامبا نمی تواند سطح چشمی که روی آن لنزی وجود ندارد را آلوده کند، خاطرنشان کرد: عفونت قرنیه حاصل از این تک یاخته یک بیماری بسیار دردناک چشمی به شمار می رود که نادر بوده و به سختی تشخیص داده می‌شود. نکته مهم در این میان طولانی بودن دوره درمان این بیماری است، بطوری که برای رفع عفونت ناشی از این آمیب، بین 3 تا 6 ماه زمان لازم است.

وی در ادامه افزود: عوارض زیادی پس از درمان عفونت قرنیه ناشی از آمیب اکانتامبا در چشم باقی می ماند که آستیگماتیسم نامنظم و اختلالات انکساری از جمله این کدورات است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha