سلامت نیوز : یك آسیب شناس و متخصص علوم رفتاری 80 درصد از آسیب های اجتماعی را ریشه در سیاست زدگی نهاد های مسئول عنوان كرد.

مجید ابهری در گفت‌وگو با ایلنا اظهار داشت: گسترش روز افزون آسیب های اجتماعی از یک طرف و نگرانی خانواده ها از طرف دیگر باعث شده تا آسیب‌های اجتماعی به عنوان اصلی ترین چالش در مقابل خانواده‌ها و مسئولان قرار گیرد.

وی افزود: با نگاهی به ناهنجاری های اجتماعی؛ اعتیاد، طلاق، بیکاری، کودکان کار، قتل های خانوادگی، تکدی گری، خودکشی، سقط جنین، دله دزدی، بزهکاری های نوجوانان و جوانان، خود فروشی و انحرافات جنسی دختران فراری از مهمترین های آسیب های مطرح در جامعه است.

ابهری با بیان اینکه مافیای مواد مخدر در راستای جنگ نرم جوانان کشور را هدف قرار داده است، افزود: اعتیاد و تنوع مواد مخدر، تغییر الگوی مصرف از مواد مخدر سنتی به مواد مخدر صنعتی باعث شده تا بخشی از جوانان و زنان در باتلاق اعتیاد سقوط کنند.

وی میزان آسیب های اجتماعی در کشور را با توجه به افزایش جمعیت، تنوع فرهنگی و مشکلات اقتصادی در مقایسه با کشورهای اروپایی و آسیایی کمتر دانست وافزود: اما با توجه به اینکه آرمان های اسلامی زیر بنای دولت و حکومت ماست در همین حد نیز قابل قبول نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران بیان کرد: ضعف آموزش و پیشگیری باعث شده روزانه تعدادی از نوجوانان و جوانان به سیگار، قلیان، مواد مخدر آلوده شوند.

ابهری از سرمایه گذاری های سازمان جاسوسی موساد و سیا، ضعف مدیریت نهاد های پیگیر و سیاست‌زدگی دست اندرکاران فعالیت های فرهنگی، به عنوان علل پیچیده‌تر شدن وضعیت آسیب‌های اجتماعی نام برد.

وی وضعیت اقصادی کشور را عامل تشدید آسیب‌های اجتماعی دانست و افزود: فقر، بیکاری و گرانی عامل تشدید ناهنجاری های اجتماعی شده است.

این آسیب شناس اجتماعی در ادامه به الویت های كاری دولت یازدهم اشاره كرد وافزود: سپردن نهادهایی از جمله  سازمان بهزیستی به متخصصان، خودداری از سیاست گذاری های سلیقه ای، سپردن کار به مردم و نهادهای مردمی و تمرکز روی برنامه های پیشگیری و کنترل باید از الویت های اصلی دولت یازدهم باشد.

ابهری در خاتمه خودداری از رانت خواری و گزینش بر اساس شایسته سالاری را از اصلی ترین روشهای تحقق مقابله واقعی با آسیب های اجتماعی دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha