چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۹
کد خبر: 76241
سلامت نیوز : ما در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که گویا ظاهر افراد، نمایه ارزشمندی آنها محسوب می‌شود و به دنبال این ارزشگذاری، آنچه کمتر دیده و اهمیت داده می‌شود، سلامت است. این روزها شاهد اتفاقات ناراحت کننده و البته هشداردهنده زیادی هستیم که به طور کامل نادیده گرفته می‌شود. یکی از این اتفاقات و حوادث، سرانجام استفاده از روش‌های مختلف برای به‌دست آوردن وزن مطلوب است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ وزن بالا برای سلامتی مضر است و موجب بروز مشکلات مفصلی، افزایش فشار و چربی‌های مضر خون و افزایش حملات قلبی- عروقی می‌شود اما گویا در این میان موضوعی که به آن توجه نمی‌شود، خطر استفاده از داروهای لاغری برای سلامتی است. افرادی که به دنبال قرص‌های لاغری و دیگر روش‌های کم کردن وزن می‌روند، در واقع به دنبال تناسب هستند نه سلامتی و چه بسا در راه به‌دست آوردن وزن یا تناسب اندام مورد نظر خود، درست برخلاف جاده سلامتی پیش می‌روند و خطر راه‌های غیرمنطقی و افراطی را به جان می‌خرند.

یکی از این موارد، استفاده از قرص سیبوترامین (sibutramine) با اسامی تجارتی رداکتیل (reductil) یا مریدین (meridian) یا سیبوتركس (sibutrex) است که به شكل افراطی مصرف می‌شود و متاسفانه علاوه بر بازار آزاد، عطاری‌های زیادی اقدام به توزیع این دارو می‌كنند.

سیبوترامین چیست
این دارو به عنوان ضد اشتهای خوراکی البته در کنار رژیم غذایی مناسب و ورزش تا سال 2010 در دنیا برای افرادی با توده بدنی (BMI) برابر و بالاتر از 30 تجویز می‌شده است (سنجش توده بدنی عبارت است از تقسیم وزن به کیلوگرم بر مجذور قد به متر). اما در ایران افرادی با BMI کمتر از 30 بدون در نظر گرفتن عوارض، داروی سیبوترامین مصرف می‌كنند. بهتر است بدانید که این دارو بعد از سال 2010 به دنبال گزارش‌های زیادی مبنی بر افزایش حوادث قلبی- عروقی و سکته‌ها، از بازار دارویی کشورهای اروپایی، استرالیا، کانادا، هنگ‌کنگ، هند، مکزیک، نیوزیلند، تایلند، انگلیس و امریکا جمع‌آوری شد. ادعای جالب مصرف کننده‌های این قرص، این است که استفاده از آن را در كاهش وزن موثر می‌دانند اما این نكته را در نظر نمی‌گیرند که بسیاری از داروهای مخدر هم خیلی وزن را كم می‌كند! به هرحال آگاه باشید که این دارو بر اعصاب مرکزی بدن اثر می‌گذارد و ساختمانی شبیه آمفتامین دارد. سیبوترامین محرک قوی سیستم عصبی است؛ در نتیجه می‌تواند موجب تغییر خلق و خو و پایین آمدن آستانه تحریک و پرخاشگری شود. گزارش‌هایی از مرگ ناگهانی، نارسایی قلبی و نارسایی کلیوی هم دریافت شده که منجر به جمع‌آوری این دارو از سطح بازارهای دارویی جهان شده است.

عوارض داروی لاغری
از عوارض مصرف این دارو می‌توان به افزایش ریسک حملات قلبی و سکته‌ها، افزایش اشتها (عملکرد متعارض دارویی)، تهوع، احساس طعم غیرمعمول در دهان، ناراحتی معده، اختلال خواب، گیجی و خواب آلودگی اشاره كرد. همچنین مصرف این دارو موجب درد و انقباضات رحمی، سردرد، دردهای مفاصل و عضلانی، آکنه، تبخال، افزایش سرفه، بالا رفتن فشار خون و ضربان قلب در برخی بیماران می‌شود كه بررسی مرتب وضعیت قلبی- عروقی به این افراد توصیه جدی می‌شود.

در موارد حاد بروز علائم ممكن است شاهد نامنظمی ضربان قلب، بی حسی، اختلال خلقی (هیجان‌زدگی، بیقراری، گیجی، افسردگی و به ندرت ایجاد افکار خودکشی) تشنج، اختلال ادراری، مدفوع سیاه رنگ، زردی غیرطبیعی دید، ورم اندام‌ها، تنگی نفس، خونریزی و کبودی غیرطبیعی در بدن باشیم. توهم، از دست دادن تعادل، مردمک گشاد شده و تب بالا از علائمی است كه نیاز به توجه سریع پزشکی دارد. اگر مبتلا به اختلالات روانی مانند بی‌اشتهایی یا پرخوری عصبی و سابقه اختلالات دوقطبی و افسردگی هستید، این دارو را به هیچ عنوان مصرف نكنید.

در افرادی كه سابقه سوء مصرف الکل یا هر نوع داروی دیگر دارند یا گرفتار مشکلات دریچه‌ای قلبی، نارسایی قلبی و فشار بالای چشم هستند هم منع مصرف وجود دارد. پس بهتر است آگاه باشید و خود و اطرافیان را از هرگونه تهدید سلامتی که ارزشمندترین نعمت زندگی است، دور نگه دارید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha