چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۱
کد خبر: 76242
سلامت نیوز :  اختلال «پا چنبری» و پا پرانتزی ناشی از وضع بد جنین در رحم مادراز شایع‌ترین عارضه‌های ظاهری پا در کودکان است كه در صورت بی‌توجهی می‌تواند كودك را از راه رفتن سالم محروم كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ «پا پرانتزی» در کودکان، حالتی است که به طور طبیعی در نوزادان و شیرخواران مشاهده می‌شود که در مدت 6تا 12 ماه، هنگام تلاش کودک در ایستادن برطرف شده و نیازی به درمان ندارد. در این حالت پا دارای زاویه‌ای حدود 15درجه بوده که تا یک سالگی کودک به 10 درجه رسیده و تا زمان دو سالگی نیز برطرف می‌شود.

دکتر رزیتا تهرانیان متخصص اطفال با اشاره به مشکلات فیزیولوژیک ناحیه پا در کودکان می‌گوید: گاهی پای نوزاد در حال بهبودی از حالت پرانتزی است که زانوهای کودک در سنین سه یا چهار سالگی به سمت داخل منحرف شده که این هم عارضه‌ای طبیعی بوده و تا سنین 5 تا 8 سالگی برطرف می‌شود.

وی همچنین از گونه‌ دیگر اختلال ظاهری در پای کودکان نام برد و تشریح کرد: اختلال مادرزادی موسوم به پا چنبری شایع‌ترین بدشکلی پا در کودکان و ناشی از نقص تکامل جنینی است.

عارضه پا چنبری عبارت است از چرخش ناحیه جلو پاشنه پا به سمت داخل که در نیمی از موارد هر دو پا را بر گرفته و در پسران به میزان دو برابر دختران مشاهده می‌شود. این متخصص اطفال، سابقه خانوادگی را در ظهور این ناهنجاری در کودکان موثر دانست و می‌گوید: پیچش پای نوزاد دچار این عارضه به سمت داخل، موجب نزدیک شدن نوک پاها به یکدیگر نسبت به پاشنه‌ها شده به طوری که کف پاها به قسمت داخل خم می‌شود.

وی درخصوص روش‌های درمان اختلال پا چنبری می‌گوید: هفته‌های اول تا دوم تولد نوزاد به علت انعطاف‌پذیر بودن بافت‌های ناحیه پا، بهترین زمان درمان این عارضه است و در صورت به تاخیر افتادن زمان درمان، نتیجه‌ مطلوب در اصلاح این بدشکلی در پای کودک حاصل نخواهد شد. نخستین راه درمان از طریق گچ‌گیری‌های مکرر و سریالی انجام می‌شود که پس از 6 تا 8 هفته نتیجه مطلوب در اصلاح پای کودک حاصل می‌شود. در صورتی پای کودک اصلاح نشود، عمل جراحی از سوی پزشک متخصص تجویز می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha