سلامت نیوز : حسن ابوالقاسمی صبح امروز در جلسه دفاع از نخستین رساله دکترای تخصصی اخلاق پزشکی کشور گفت: در موضوع حقوق پزشکی نیاز ما بسیار است. رشته حقوق پزشکی به دلیل همین نیاز در دانشگاه ایجاد شده است و چون پایه‌های این رشته در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بنا شده بسیار خوب است که اولین رساله نیز در این دانشگاه دفاع شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: جنبه‌های حقوقی پزشکی نیاز ما را نشان می‌دهد به طوری که بزرگترین پرونده حقوقی دولت، پرونده خونی بیماران هموفیلی است که چند سالی درگیر آن بودم و در آن پرونده موضوع وقوع جرم و قصور مطرح بوده است.

ابوالقاسمی ادامه داد: بحث نظریه ضرر در پرونده بیماران هموفیلی مطرح شد و به دلیل خلاء‌های قانونی نمی‌دانستیم چه تصمیمی باید بگیریم. این در حالی است که خسارت وارده بیش از هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود و باید از منظر حقوقی تبیین می‌شد که آیا بیماران مشمول دریافت این خسارت می‌شوند یا خیر؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در سازمان جهانی بهداشت علم روز به کشورهای پیشرفته تعلق دارد که می‌توانند از درمان‌های پیشرفته استفاده کنند چرا که به عنوان مثال برخی کشورها برای تهیه یک کیسه خون اگر می‌خواهند بیشتر سالم شود 500 دلار باید هزینه کنند  در حالی که کشور دیگر فقط می‌تواند 10 دلار هزینه کند.

ابوالقاسمی افزود: بنابراین تعریف بیماری و روش درمان آن در کشورهای توسعه یافته با توسعه نیافته متفاوت بوده و این تفاوت دیده می‌شود چون ظرفیت و توانمندی کشورها را لحاظ می‌کنند.

ابوالقاسمی با اشاره به ظرفیت کشورمان افزود: در حوزه ICU و مراقبت‌های ویژه مشکل داریم چون جمعیت ما رو به مسن شدن است و به سمت بیماری‌های غیر واگیر می‌رویم، همچنین شاخص امید به زندگی از 54 به 74 سال افزایش یافته و در 20 سال آینده این افراد جمعیت کلان ما را تشکیل می‌دهند و در مرحله پایانی سرطان‌ها افزایش خواهد یافت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با طرح این سؤال که اولویت‌های درمان را باید به چه افرادی اختصاص دهیم، گفت: به طور مثال در بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستان شهدای تجریش عمده افراد بالای 80 سال حدود 5 ماه می‌شود که در زیر دستگاه تنفسی بستری هستند.

ابوالقاسمی گفت: بنابراین با توجه به مقدورات کشور که جوابگو نیست گاهی بیمارستان‌ها نمی‌توانند جوان 25 ساله که تصادف کرده است را در بخش ICU پذیرش کنند.

وی افزود: این معضل فقط مختص کشور ما نیست بلکه در کشورهای توسعه یافته نیز وجود دارد.

وی با اشاره به رساله دکترای تخصصی اخلاق پزشکی گفت: در این رساله از نظر بیولوژیک و پزشکی باید بیشتر کار شود چون این رساله در آینده به عنوان یک منبع موثق باقی می‌ماند که باید به اعداد و ارقام توجه بیشتری کند.

وی افزود: نمی‌توانیم جنبه حقوق غربی را در اجرای حقوق اجتماعی افراد در نظر بگیریم. این حقوق یا حق است یا تکلیف که به حق فردی برمی‌گردد اما جنبه حقوق اجتماعی را نادیده می‌گیرد.

وی گفت: اگر حقوق فردی در حوزه پزشکی حفظ شود حقوق اجتماعی عده‌ای از بیماران از بین خواهد رفت بنابراین دچار تناقض می‌شویم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ما در کشور همه شاخص‌های حوزه سلامت را توانسته‌ایم کنترل کنیم اما شاخص مرگ و میر نوزادان را نتوانسته‌ایم کنترل کنیم. هزینه‌های زیادی در این حوزه شده و اگر بخواهیم هر نوزادی را احیا کنیم در آینده به دلیل عقب‌ماندگی بسیاری از نوزادان خسارت بالا و هزینه‌های زیادی به نظام سلامت وارد می‌شود که به نوعی ظلم به حقوق دیگران است.

ابوالقاسمی در مورد بیماران خاص نیز گفت: سالانه یک چهارم خرید ارزهای دارویی برای 30 هزار بیمار خاص هزینه می‌شود در این میان بیماران دیابتی و مبتلا به فشار خون هم داریم که با صرف هزینه کم می‌توانیم طول عمرشان را افزایش دهیم.

ابوالقاسمی تصریح کرد: آیا باید این اعتبارات را به عدالت توزیع کنیم یا از بیماران خاص، به این سمت سوق دهیم. به نظر می‌رسد باید تمام این مبانی تبیین شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha