چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۷
کد خبر: 76247

سلامت نیوز : گرده‌های علف‌ها و سبزه‌ها و اسپورهای قارچی مهمترین عامل بروز حساسیت در فصل‌های گرم سال است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر ریچارد وبر رئیس کالج آمریکایی آسم و آلرژی و ایمونولوژی می‌گوید: برخلاف تصور عموم مردم، حساسیت‌ها فقط در فصل بهار و پاییز بروز پیدا نمی‌کنند بلکه حساسیت در فصل تابستان نیز رایج است و حتی ممکن است در کل سال افراد مبتلا را درگیر کند.

گرده علف‌ها و اسپورهای قارچی یا همان هاگ‌ها مهمترین عوامل حساسیت‌زا در فصل تابستان هستند می توان گفت قارچ‌ها نسبت به گرده‌ها مشکل‌زاتر هستند. اسپورهای قارچی در همه جا وجود دارند و تعداد آنها بیشتر از گرده‌هاست حتی زمانی که اوج فصل گرده‌افشانی باشد.

حساسیت‌های تابستانه یا تب یونجه حتی ممکن است بزرگسالانی که سابقه حساسیت نداشته‌اند را گرفتار کند و ممکن است در این مورد حساسیت با سرماخوردگی تابستانه اشتباه گرفته شود. به همین دلیل متخصصان کالج آسم و آلرژی آمریکا راه‌هایی را برای تشخیص حساسیت تابستانه از سرماخوردگی عنوان کرده‌اند:

- به گفته آنها اگر علائم به مدت دو هفته یا بیشتر ادامه پیدا کرد فرد مبتلا به آلرژی است.

- اگر علائم به تدریج وخیم‌تر شد از نشانه‌های سرماخوردگی است.

- خارش چشم‌ها، گلو وبینی همراه با عطسه از علائم حساسیت است.

- اگر فردی مبتلا به آسم باشد و این علائم هم در او بروز کند به احتمال بیشتر دچار حساسیت است نه سرماخوردگی. حدود 75 تا 80 درصد مبتلایان به آسم گرفتار حساسیت هم هستند.

گرچه سرماخوردگی‌های تابستانه و حساسیت‌ها جدی به نظر نمی آیند اما هردو آنها می توانند پیشرفت کنند و منجر به بروز مشکلات دیگری مثل عفونت سینوس‌ها شوند.

- توصیه می‌شود افرادی که علائم ذکر شده را به مدت طولانی و مداوم دارند حتما به یک متخصص آلرژی برای تشخیص و درمان مراجعه کنند.

- برای حساسیت‌های فصلی درمان قطعی وجود ندارد اما دوری کردن از عوامل تشدید کننده آن و دریافت درمان مناسب از سوی پزشک می تواند از پیشرفت آن جلوگیری کرده و آسایش را برای مبتلایان فراهم کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha