سلامت نیوز : معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان انتقال خون گفت: پرونده محصولات فاکتورهای انعقادی آلوده به ویروس HIV انستیتو مریو فرانسه که مربوط به ۲۹ سال قبل است همچنان باز و در صورت تایید حکم دادگاه به آسیب دیدگان غرامت پرداخت می‌شود.

دکتر محسن منشدی در گفت‌وگو با تسنیم، در پاسخ به این پرسش که پرونده فرآورده‌های آلوده خونی که از فرانسه به کشور وارد شده بود به کجا ختم شد و آیا خسارت به آسیب‌دیدگان این جریان ارائه شده است، اظهار داشت: غرامت بین‌المللی این پرونده مباحث حقوقی دارد که اداره حقوقی سازمان انتقال خون در کم‌وکیف دقیق آن است که در چه مرحله ای قرار دارد ولی کسانی که از این قضایا دچار عارضه شدند و هر از چندگاهی دادگاه به دلیل شکایت افراد و در صورت تایید، حکمی می‌دهد غرامت آن را سازمان انتقال خون و وزارت بهداشت پرداخت می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه در حال حاضر در سال 92 هستیم آیا پس از سال‌ها هنوز هم در موضوع فرآوردهای خونی آلوده، شکایت و غرامت پرداخت می‌شود، افزود: بله، این مسئله هنوز هم ادامه دارد و این جریان مربوط به سال 64 است که فرآوردهای دارویی آلوده وارد کشور شد و بعد از چند سال که این آلودگی در افراد مشخص شد این شکایات شروع شد که هنوز هم ادامه دارد.

موضوع پرونده فرآورده‌های خونی آلوده مربوط می‌شود به سال‌های 1984 و 1985 میلادی که انستیتو مریو فرانسه محصول فاکتورهای انعقادی آلوده به ویروس HIV جهت بیماران هموفیلی را به برخی از کشورها مانند آلمان غربی، ایتالیا، آرژانتین، عربستان، عراق، ایران و .. صادر کرد و همین مسئله باعث شد تا تعدادی از بیماران هموفیلی و تالاسمی به این ویروس مبتلا شده و جان خود را از دست بدهند.

این موضوع که از 29 سال قبل با تشکیل پرونده‌ای در کانون هموفیلی ایران دنبال شده است تا شاید بتواند از طریق شکایت در مراجع قضائی، حق و حقوق بیماران را دریافت کنند. اینگونه بود که دولت مجبور شد خسارات مادی مبتلایان به فرآورده‌های خونی آلوده را به تدریج و در سنوات مختلف به آنها پرداخت کند.

اما آنچه در این بین هنوز به نتیجه و سرانجامی نرسیده است، دریافت غرامت از شرکت فرانسوی وارد کننده این محصولات آلوده بوده است. به طوریکه با مشخص شدن قصور شرکت فرانسوی، سایر کشورها نسبت به دریافت غرامت از این شرکت اقدام کرده و توانسته اند خسارات خود را بگیرند.

بر همین اساس سازمان انتقال خون ایران نیز با تشکیل پرونده‌ای در سال 1387 نسبت به اعلام شکایت از این شرکت فرانسوی اقدام کرد. به طوریکه مدیر حقوقی وقت سازمان انتقال خون ایران در ارتباط با اعلام شکایت علیه شرکت فرانسوی عنوان داشته بود که با توجه به صدور آرا حقوقی علیه وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون ایران در پرونده موسوم به هموفیلی‌ها و با دستیابی به مدارک جدید موثق علمی مبنی بر وجود منشاء خارجی ویروس HIV در بیماران هموفیلی مبتلا به ایدز، امکان طرح دعوی علیه شرکت مریو و همچنین اعاده دادرسی در آرا صادره علیه سازمان انتقال خون ایران وجود دارد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha