سلامت نیوز : رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به آغاز طرح ویژه تابستانه سازمان امداد و نجات از کاهش ۵۳ درصدی غریق در سال گذشته خبر داد و گفت: خطر پذیری سدها نسبت به دریا به دلیل سنگینی آب بیشتر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جمعیت هلال‌احمر ؛ محمود مظفر با بیان این مطلب اظهار داشت: طرح امداد و نجات تابستانه برای مدت زمانی 109 روز و در 2 مرحله در دست اجرا قرار گرفته است که در این طرح ملی در ماه مبارک رمضان یک مقطعی کاهش پیدا می‌کند و با پایان یافتن این ماه، با نیروهای بیشتر و آماده‌تری ادامه پیدا خواهد کرد و کاهش خدمت رسانی در ماه مبارک رمضان بیشتر در طرح ساحلی و دریایی خواهد بود و در بخش جاده و کوهستان تغییر زیادی انجام نخواهد شد.

مظفر با اشاره به در نظر گرفتن  1214 پایگاه در این طرح، افزود: با توجه به جمع بندی نهایی، 478 پایگاه ثابت و 736 پست موقت و سیار کار امداد رسانی به مسافران تابستانه را بر عهده خواهند داشت.

وی با اشاره به رشد 48 درصدی در امکانات و تجهیزات امدادی، گفت: 2800 خودرو اعم از آمبولانس، خودرو نجات، خودرو های ویژه عملیاتی و خودروهای فرماندهی عملیات در این طرح ملی بکار گرفته شده است و 470 تلفن ماهواره ای ثریا و 485 دستگاه اکسیژن ساز از دیگر تجیهزات به کار گیری شده در این مدت خواهد بود.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با بیان اینکه 100 دستگاه موتور سیکلت آمبولانس نیز در طرح تابستانه تحت استفاده قرار می گیرند، بیان داشت: این موتور سیکلت‌ها برای گشت زنی در کوهستان، سواحل و تفرجگاه‌ها در نظر گرفته شده اند و با توجه به همراه داشتن تجهیزات لازم می‌توانند از بروز حادثه جدی تر برای مصدومان جلوگیری کنند.

مظفر با اشاره به اینکه  29 هزار و 328 نیروی ورزیده و متبحر در طرح امسال مشغول فعالیت خواهند بود، گفت: این نیروها در 61 پایگاه کوهستان، 78 پایگاه ساحلی و دریایی و 398 پایگاه جاده ای آماده خدمت رسانی به هموطنان هستند.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به درگیر بودن 15 استان در طرح ساحلی و دریایی، تصریح کرد: 400 نیروی متخصص به همراه 81 قایق در این طرح شرکت دارند.

وی در ادامه عنوان کرد: بیشترین تمرکز ما امسال در بخش‌های ساحلی و دریایی معطوف به پیشگیری، آموزش و امداد خواهد بود و با توجه به برنامه‌های در نظر گرفته شده همکاری خوبی با سازمان صدا و سیما در این رابطه آغاز کرده ایم.

مظفر بیان کرد: نجات غریق‌های دریایی مانند سال‌های گذشته بر عهده فدراسیون غریق نجات است و ما بیشتر در مکان‌های سالم سازی شده دریا و سواحل حضور پیدا کرده و به فعالیت‌های امدادی مسغول خواهیم بود. البته اگر حادثه ای  در این محدوده‌ها اتفاق بیافتد، به طور حتم برای نجات وارد عمل می‌شویم.

کاهش 53 درصدی غریق در سال گذشته

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به کاهش 53 درصدی غریق در طرح تابستانه سال گذشته، ادامه داد: با توجه به همکاری خوبی که بین دستگاه‌های امدادی وجود دارد، امیدواریم امسال نیز شاهد کاهش تلفات در سواحل و دریاها باشیم.

وی افزود: رعایت نکات ایمنی از سوی مردم باعث کاهش غریق می شود و مسافران باید در نظر داشته باشند که در خارج از زمان‌های مناسب و مکان‌های سالم سازی شده و بدون داشتن جلیقه نجات به دریا نزدیک نشوند.

مظفر در ادامه اظهارداشت: سال گذشته استان‌های گلستان، مازندران، گیلان و خوزستان بالاترین میزان غریق را داشتند که در این میان استان خوزستان با بیشترین آسیب دیدگی در سطح رود کارون مواجه بود.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به خطر پذیری بالای سدها به نسبت دریا، تصریح کرد: متاسفانه باور مردم بر این است که سدها از امنیت بیشتری برخوردار هستند، در صورتی که آب سد سنگین است و تفاوت زیادی با آب دریا و رودخانه دارد.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان مرگ و میر در کنار سدها اتفاق می افتد، عنوان کرد: در خیلی از مواقع افرادی که در کنار سدها در حال قدم زدن بوده اند، ناگهان دچار حادثه شده‌اند و در یک لحظه زیر پایشان خالی شده است.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر در ادامه به فعالیت 13 پایگاه امداد هوایی اشاره کرد و گفت: با توجه به امکانات ویژه ای که برای خدمت رسانی موثر تر در نظر گرفته ایم، 17 بالگرد به طور شبانه روزی در سراسر کشور آماده خدمت رسانی در طرح تابستانه هستند.

مظفر با اشاره به  میانگین زمانی 8 دقیقه و 33 ثانیه ای برای حضور در محل حادثه، افزود: حضور 24  تیم ایثار و 25 تیم "آنست" از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده برای امدادرسانی ویژه در این طرح است که امیدواریم به پشتوانه این نیروها سرعت عمل در امدادرسانی را بیش از این بالا ببریم.

وی تصریح کرد: با توجه به این تجهیزات و نیروهای بکارگرفته شده، پیش بینی تامین تغدیه اضطراری 80 هزار نفر، اسکان اضطراری 40 هزار نفر و درمان اضطراری 18 هزار نفر را داریم.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر در ادامه بیان کرد: طرح ملی تابستانه در 2 بخش آموزش و پیشگیری و امداد ادامه پیدا می‌کند که بخش اول با پوشش اعضای سازمان جوانان و بخش دوم با پوشش حمایتی نیروهای امداد صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به ارائه آموزش‌های لازم به نیروهای در نظر گرفته شده برای حضور در این طرح ملی، گفت: تیم‌های امداد دریایی با حضور در محیط‌های آبی و دریایی تحت بازآموزی ویژه قرار گرفته اند و آماده خدمت رسانی در هرگونه شرایطی هستند.

مظفر در پایان خاطرنشان کرد: دوره‌های بازآموزی تیم‌های جاده و کوهستان نیز اواخر اردیبهشت ماه برگزار شد و این نیروها نیز برای حضور در عملیات‌های مختلف آماده هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha