پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۸
کد خبر: 76260

داروهای ضدپس‌زدن کلیه بسیار کمیاب است و همین امر موجب شده که بدن برخی از بیماران به علت نبود دارو، کلیه پیوندی را پس بزند، هیچ مسئولی نیز جوابگوی این شرایط نیست .

احتكار و كم فروشی، قیمت دارو را سه نرخی كرد
سلامت نیوز : زخم كمبود دارو هنوز التیام نیافته و به گفته رسول دیناروند، رئیس دانشکده داروسازی تهران و معاون سابق غذا و داروی وزارت بهداشت قیمت برخی از دارو ها سه نرخی شده است. او می گوید:« عملکرد ضعیف وزارت بهداشت تا یک‌سال گذشته در حوزه دارویی باعث شده که اکنون با کمبود و نبود دارو مواجه باشیم، همین طور قیمت رسمی داروها نیز به طور متوسط ۴۰ درصد افزایش یافته ولی بیمه‌ها زیر بار نمی‌روند که این پدیده عجیبی است.» از بیمه‌ها هم همچنان كاری برنمی‌ آید. آنها آنطور كه دیناروند می گوید: «دست رد به سینه وزارت بهداشت برای پذیریش قیمت های جدید دارو زده‌اند و این مساله باعث شده تا همچنان بیماران تالاسمی و بیماران كلیوی مثل بسیاری از بیماران دیگر دربه در یافتن دارو برای كاهش آلام ودردهای خود باشند.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ «مصطفی قاسمی» رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی از وضعیت حاد و خطرناك دارویی بیماران دیالیزی پیوندی خبر می‌دهد كه باعث شده تا پیوند كلیه بیماران كلیوی پس بزند. مجید آراسته، رئیس انجمن تالاسمی ایران هم این خبر بعد را تكمیل تر می‌كند و از كمبود داروها بیماران تالاسمی در كشورخبر می‌دهد. او در واكنش به اظهارات اخیر رئیس سازمان غذا و دارو مبنی بر اختصاص 650 میلیون دلار ارز دارویی از اواسط اردیبهشت امسال تاکنون از سوی بانک مرکزی اردیبهشت، می گوید: مهم این است که این میزان اعتبار برای چه داروهایی و چه گروه‌هایی اختصاص داده شده است. به گفته او تعداد محدودی از داروهای بیماران تالاسمی در دو روز گذشته توزیع شده كه جوابگوی نیاز بیماران تالاسمی نیست، زیرا تنها نیاز یک هفته تا دو هفته آنها را تامین می‌کند و بقیه ماه را بدون دارو می مانند.

وضعیت توزیع داروهای بیماران تالاسمی در سال گذشته به تجمع و اعتراض آنها منجر شده اما این اعتراض به نتیجه مطلوب منجر نشده است. داروهایی كه مانند بسیاری از داروهای دیگر در انتظار ترخیص هستند. به گفته آراسته مسئولان قول داده‌اند تا کارهای ترخیص بقیه داروها نیز انجام شود. این درحالی است كه به گفته او بخش اعظمی از نیاز دارویی بیماران تالاسمی باقی مانده است:«هیچ وقت نیاز واقعی دارویی بیماران تالاسمی توزیع نمی‌شود و همیشه با کمبود دارو رو به رو هستند.» او معترضانه می‌گوید:«50 قلم داروی خاص برای بیماران صعب العلاج در نظر گرفته می‌شود اما مهم این است که چقدر از نیاز واقعی را پوشش می دهد.

آراسته با اشاره به اینکه وضعیت نامناسب توزیع دارو وقفه در درمان بیماران ایجاد می‌کند که این خود می تواند تبعات سنگینی را در دراز مدت ایجاد کند، می گوید:« این میزان دارویی که درتهران توزیع شده جوابگوی نیاز بیماران نیست زیرا تنها نیاز یک هفته تا دو هفته آنها را تامین می کند و بقیه ماه را بدون دارو می‌مانند.»او مهمترین مشکل بیماران تالاسمی را نبود ذخیره دارویی برای آنها عنوان می كند و می‌گوید:« عدم مصرف دارو الان عوارض خود را در بیماران تالاسمی نشان نمی‌دهد و پس از سه چهار ماه مشخص می‌شود که این بیماران به چه عوارضی دچار خواهندشد.» آراسته بر لزوم توجه به کیفیت و کمیت داروهای تالاسمی ساخت داخل تاکید می كند ومی گوید: «برخی از این داروها عوارضی همچون خارش و کهیر دارد که بیماران را اذیت می کنند اما با این حال آنها این عوارض را تحمل می‌کنند.» او می‌افزاید: قطعا ،‌هم با کمبود و هم با نبود تعداد زیادی از اقلام دارویی مواجه هستیم. بررسی‌های ما نشان می‌دهد قیمت تعدادی از اقلام دارویی که نبود یا کمبود دارند 3 رقمی است.

بیماری مزمن نظام سلامت

دیناروند ، معاون غذا و داروی وزارت بهداشت در زمان وزارت باقری‌لنكرانی تاكید می‌كند كه وضعیت دارویی كشور، در وضعیت مناسبی نیست:«این مشکلات موجب نارضایی و ناراحتی مردم شده است و آنان را در پیدا کردن داروهای مورد نیاز خود با مشکل مواجه کرده است، در عین حال گرانی و افزایش قیمت برخی اقلام دارویی به این مشکلات افزوده است.»به گفتة او مشکلات دارویی فعلی کشور مسئله حادی نیست که یک دفعه ایجاد شده باشد و بشود طی مثلا مدت یک یا دو هفته آن را حل کرد او می گوید:«متاسفانه در دولت دهم برای کنترل بازار دارو و تامین آن کار مناسبی صورت نگرفت و اقدامات مشخص و متناسب با حجم مشکلات و فشارهای بین المللی در زمان مناسب انجام نشد البته در چند ماه اخیر با تغییر مدیریتی که در وزارت بهداشت انجام شده است، اقداماتی برای رفع مشکلات انباشته شده آغاز شده که مناسب است اما زمان گذشته است و اقدامات دولت دهم برای رفع مشکلات دارویی دیرهنگام است.»

او اعتقاد دارد كه اقدامات وزارت بهداشت برای جلوگیری از بروز مشکلات دارویی برای مردم با یکسال تاخیر و در شرایطی که فشارهای بین المللی تاثیر خود را گذاشته بود شروع شده که نتیجه سیاست‌های غلط و سلیقه‌ای مسئولان قبلی است.او محدود کردن شرکت‌های دارویی اعم از تولید کننده و حتی وارد کننده و از بین بردن جو رقابت بین آنها به نفع شرکت‌های بزرگ و تضعیف شرکت‌های کوچک دارویی که چابک‌تر و سریعتر هستند و می‌توانند در مواقع خاص مشکلات مهمی را حل کنند را از جمله اشتباهات مهم مسئولان سابق سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت در دولت دهم می داند و می گوید:«اشتباه بزرگ دیگر مسئولان سابق وزارت بهداشت اصرار بیش از حد آنها به گرفتن ارز مرجع برای دارو حتی بیش از نیاز اصلی بود، معلوم است وقتی که نیاز ‌‌بخش دارو به ارز مرجع بیش از حد بالا برود، دستگاه‌هایی که مسئول تخصیص ارز هستند برای اینکه مطمئن شوند این ارز حیف و میل نمی‌شود، سختگیری بیشتری می‌کنند و همین مسئله باعث شد، تخصیص ارز سخت شود و شرکت‌های دارویی را با مشکلات جدی مواجه کرد.»

نگرانی رئیس انجمن بیماران کلیوی از کمبودهای دارویی

كمبود داروها به تالاسمی ها محدود نمی شود و «مصطفی قاسمی» رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی از وضعیت حاد و خطرناك دارویی بیماران دیالیزی پیوندی خبر می‌دهد:«وضعیت دارویی بیماران دیالیزی و پیوندی بسیار حاد است و نبود دارو موجب شده است که بدن بیماران، کلیه پیوندی را پس بزند. »

به گفته او داروهای ضدپس‌زدن کلیه بسیار کمیاب است و همین امر موجب شده که بدن برخی از بیماران به علت نبود دارو، کلیه پیوندی را پس بزند، هیچ مسئولی نیز جوابگوی این شرایط نیست. این مسئله او را در شرایطی قرار می‌دهد كه خطاب به وزارت بهداشت بگوید:« اگر دارو ندارید پیوند کلیه را متوقف کنید تا بیماران بیش از این دچار مشکل نشوند. » این درحالی است كه به گفتة او برخلاف گذشته در حال حاضر بیماران دیالیزی برای تهیه همه داروهای خود از جمله «رناژل» و «ونوفر» ملزم به پرداخت پول هستند و بسیاری از داروهای این بیماران با پرداخت قیمت‌های میلیونی قابل تهیه می‌باشند.

برخی از این داروها مکمل دیالیز هستند و اگر بیمار بدون مصرف آنها فقط دیالیز شود تنها زنده می‌ماند اما به عارضه‌های مختلفی مبتلا می‌شود. خبر بدتری هم وجود دارد. به گفته قاسمی در حال حاضر داروهایی مانند « رناژل» و« ونوفر» با ارز دولتی تامین شده است ولی قرار است از این پس با ارز آزاد برای بیماران فراهم شوند. همین امر موجب افزایش دو برابری قیمت آنها می‌شود و بیمار مجبور است به جای پرداخت 120 هزار تومان برای تهیه دارویی مانند رناژل 240 هزار تومان بپردازد.

قاسمی در پایان درباره رایزنی‌های انجام شده انجمن حمایت از بیماران کلیوی با وزارت بهداشت می‌گوید:« رایزنی‌هایی انجام داده‌ایم اما مسئولان وزارت بهداشت به ما می‌گویند هر دارویی که به دست‌تان رسید اعم از برند یا غیربرند، مصرف کنید. » تا افكارعمومی به این نتیجه برسد كه دولت در روزهای پایانی خود هم مرهمی برای هزاران بیمار منتظر ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha