سلامت نیوز : در حالی که پس از آغاز سال جدید، قیمت داروهای بیماران خاص از جمله بیماران ام.اس چند بار با افزایش قیمت چند‌برابری مواجه شد، مدیر کل درمان تأمین اجتماعی استان تهران دیروز از ایجاد پوشش ویژه‌ بیمه‌ای برای تامین داروی این بیماران خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ «علی جمالیان» در این باره گفت: طبق آخرین مصوبه سازمان تامین اجتماعی، داروهای شیمی‌درمانی و ام.‌اس با بالاترین درصد، تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.وی افزود: اکنون 70 درصد مبلغ داروی بیماران عادی را تأمین اجتماعی و 30 درصد را فرد بیمه‌شده می‌پردازند؛ اما در بیماری‌های سرطانی، 85 تا 90 درصد را سازمان و 10 تا 15 درصد را بیمه شده و در مورد بیماران خاص نیز تمام هزینه دارو را سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: این مصوبه هنوز برای اجرا ابلاغ نشده است؛ اما پس از ابلاغ قرار است هزینه داروهای بیماری‌های ام.اس و شیمی‌درمانی با اختیار مدیران به صورت صد در صد رایگان در اختیار بیماران قرار بگیرد.

افزایش 40 تا 80 درصدی قیمت دارو
در همین باره رییس دانشکده داروسازی تهران و معاون سابق غذا و داروی وزارت بهداشت گفت:به طور قطع وضع کنونی کشور از نظر تامین دارو وضع مناسبی نیست؛ ‌هم با کمبود و هم با نبود تعداد زیادی از اقلام دارویی مواجه هستیم. بررسی‌های ما نشان می‌دهد تعداد اقلام دارویی که نبود یا کمبود دارند، 3 رقمی است.

رسول دیناروند افزود: مشکلات دارویی فعلی کشور مشکلی نیست که یک‌باره ایجاد شده باشد و طی مدت کوتاهی بتوان آن را حل کرد، این معضل به یک بیماری مزمن تبدیل شده است و علت آ‌ن این است که وزارت بهداشت با وجود تحریم‌های سال‌های اخیر و مشکلاتی که قابل پیش‌بینی بود، به موقع اقدام نکرد.

وی ادامه داد:‌ متأسفانه در دولت دهم برای کنترل بازار دارو و تأمین آن کار مناسبی صورت نگرفت و اقدام‌های مشخص و متناسب با حجم مشکلات و فشارهای بین‌المللی در زمان مناسب انجام نشد. البته در چند ماه اخیر با تغییر مدیریتی که در وزارت بهداشت صورت گرفته است، اقدام‌هایی برای رفع مشکلات انباشته‌شده، آغاز شده است؛ اما زمان گذشته است و اقدام‌های دولت دهم برای رفع مشکلات دارویی دیرهنگام به نظر می‌رسد.

دیناروند با بیان اینکه در سال گذشته برخی داروها 10 برابر و گاهی 20 برابر گران‌تر از خارج وارد شدند، در پاسخ به این پرسش که آیا بیمه‌ها توان پوشش این قیمت‌ها را دارند؟ گفت:‌ متأسفانه مسئولان همه موضوع‌ها و تصمیم‌ها را به دقیقه 90 موکول کردند و زمانی که همه مسائل و مشکلات برملا شد و پیش‌بینی‌های کارشناسان به وقوع پیوست، در آن زمان شروع به اقدام کردند که نوشداروی بعد از مرگ سهراب است.

معاون سابق غذا و داروی وزارت بهداشت اضافه کرد: نتیجه این سوء‌تدبیرها این شد که ناگهان کل ارز دارو از نرخ مرجع به نرخ مبادلاتی تغییر کرد، که نتیجه آن، افزایش محسوس قیمت دارو و فشار بیشتر به بیمه‌ها و مردم است.

استاد دانشکده داروسازی تهران یادآور شد: وزارت بهداشت حدود یک ماه پیش قیمت‌های جدید داروها را برای امسال با متوسط 40 درصد افزایش قیمت درمقایسه با سال گذشته اعلام کرد و در این میان قیمت برخی اقلام تا 80 درصد هم اضافه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha