پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۴
کد خبر: 76264

سلامت نیوز :  وزارت بهداشت قرار است با اختصاص مبلغی به عنوان یارانه دارو به یارانه‌ای که ماهانه به حساب‌های مردم واریز می‌شود تعیین تکلیف پولی که قرار است به‌عنوان ما‌به‌التفاوت نرخ ارز دارو اختصاص یابد را برعهده مردم بگذارد. اما این کار مجوز می‌خواهد و نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته دولت باید برای واریز یارانه دارو با ارائه طرح‌ خود تاییدیه مجلس را دریافت کند. روز گذشته رئیس سازمان غذا و دارو به تشریح راهکارها و اقدامات وزارت بهداشت برای جبران افزایش قیمت داروهای گرانقیمت ناشی از تغییر نرخ ارز از مرجع به مبادله‌ای پرداخت و از واریز یارانه دارو به حساب خانوار خبر داد.عباس حاجی‌آخوندی گفت دولت یک اعتبار 2200 میلیارد تومانی را در سال گذشته وعده داده بود که از سوی مجلس نیز مصوب شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ او درباره اینکه آیا این اعتبار به بیمه‌ها یا شرکت‌های دارویی تحویل می‌شود، عنوان کرد: این یارانه را در اختیار بیمه‌ها نمی‌گذاریم. زیرا سازمان‌های بیمه‌گر برای هر بیمه شده ضریبی از دولت می‌گیرند و تعرفه‌شان افزوده شده است. بنابراین متناسب با قیمت تعرفه‌ها، برای بیمه ایجاد هزینه کرده‌ایم و افزون بر آن را خودمان به بیماران بازمی‌گردانیم. رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به اینکه آیا این اعتبار از طریق کارت‌های هوشمند تحویل دارو که پیش از این وعده داده شده بود، به بیماران بازمی‌گردد، گفت: کارت هوشمندی نخواهد بود و معتقد به کارت هوشمند نیستیم. بنا نیست هزار کارت برای هزار خدمت صادر شود. تمام خانواده‌ها یک شماره و حساب ملی دارند که یارانه‌ هم به آن واریز می‌شود، این مابه‌التفاوت قیمت دارو هم به همین حساب خانوار واریز می‌شود. حاجی‌آخوندی در توضیح جزئیات این روند گفت: داروخانه بابت دارویی که بیمار دریافت کرده گواهی صادر می‌کند که بر اساس آن مبلغی از قیمت دارو به حساب خانوار واریز می‌شود.

وی درباره نتایج پایلوت این طرح نیز عنوان کرد: در استان یزد این کار را انجام دادیم که موفقیت‌آمیز بود. سامانه‌ای طراحی شده که بیماران به آن مراجعه و ثبت‌نام می‌کنند. بیماران خاص باید مشخص کنند دارویشان به کدام داروخانه ارسال شود. سپس آنها می‌توانند به همان داروخانه مراجعه و دارویشان را دریافت کنند. به گفته رئیس سازمان غذا و دارو البته چون بیماران خاص را می‌شناسیم، ممکن است اگر بتوانیم زودتر اعتبار بگیریم، با رصد اینکه وضعیت چگونه است در ابتدای امر پول دارو را به حسابشان واریز کنیم که گرفتار نشوند. وی در ادامه خبر داد: ممکن است طرح کارشناسی دیگری به منظور جبران مابه‌التفاوت نرخ ارز تامینی دارو و نحوه هزینه‌کرد اعتبار 2200 میلیارد تومانی تصویب و اجرا شود. در این صورت هدف اصلی کاهش چشمگیر فشار بر مصرف کنندگان داروهای گران‌قیمت است. البته بحث دیگری هم پیرامون توزیع داروهای خاص به همه داروخانه‌ها مطرح است تا مردم برای رفتن به داروخانه‌های ویژه دچار مشقت نشوند که البته هنوز کارشناسی نشده است.

پرداخت یارانه به بیمه‌ها موثرتر است

کارشناس وزارت بهداشت درحالی از طرح‌های کارشناسی شده و نشده‌ای سخن می‌گوید که اجرایی شدن همه این طرح‌ها باید با تایید نظر مجلس شورای اسلامی باشد. اما مجلس برای اجرای سیاست‌های وزارت بهداشت دولتی که کمتر از یک ماه به پایان کارش باقی است چگونه چراغ سبز نشان خواهد داد؟ نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه اختصاص یارانه دارو به خانوارها باید در مجلس بررسی شود، می‌گوید: دولت باید درخصوص واریز یارانه دارو با ارائه طرح‌ خود تائیدیه مجلس را دریافت کند. به گفته عبدالرحمان رستمیان مسئولان بهداشت و درمان نمی‌توانند بدون هماهنگی مجلس و ارائه برنامه‌های خود، دست به چنین اقدامی بزنند. این نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه هنوز معلوم نیست یارانه دارو قرار است چگونه پرداخت شود٬ به خانه ملت گفت: باید میزان اعتبارات و نحوه پرداختی آن به حساب خانوارها یا پوشش بیمه‌ای آن٬ در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مشخص و بررسی شود و نمی‌توان بدون انجام کار کارشناسی دست به اقدامی شتابزده زد.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با تاکید بر اینکه دولت نمی‌تواند بدون مشورت با مجلس تصمیم‌گیرد٬ تصریح کرد: دولت باید در خصوص واریز یارانه دارو٬ با ارائه طرح‌ خود٬ تائیدیه مجلس را دریافت کند تا از حمایت نمایندگان برخوردار شود. رستمیان درباره چگونگی نحوه اختصاص یارانه دارو به خانوارها، تاکید کرد: باید بررسی شود که آیا بهتر است فرانشیز دارو کم شود یا یارانه دارو به حساب خانوارها ریخته شود، به‌عبارتی در پرداخت یارانه دارو باید تصمیم‌گیری شود که بهتر است به صورت نقدی به خانوارها پرداخت شود یا به حساب بیمه‌ها واریز شود. وی با تاکید بر اینکه کم کردن فرانشیز تاثیر زیادی در کاهش سهم مردم از پرداخت هزینه‌های دارویی دارد٬ یادآور شد: درحال حاضر یا برخی از داروها و خدمات درمانی بیمه نیستند یا اگر هم بیمه باشند سهم پرداختی مردم از هزینه‌های درمانی زیاد است درحالی که اگر بیمه‌ها را تقویت کنیم می‌توانیم بسیاری از مشکلات بهداشت و درمان را رفع کنیم.

نماینده مردم دامغان در مجلس نهم٬ در پاسخ به این سوال که پرداخت یارانه دارو به خانوارها تا چه حد می‌تواند افزایش هزینه‌های درمان را جبران کند٬ تصریح کرد: در این زمینه باید کار کارشناسی کرد ولی به نظر می‌رسد بهترین اقدام، پرداخت یارانه دارو به بیمه‌هاست زیرا به‌طور مستقیم بر کاهش فرانشیز و قیمت داروها تاثیرگذار خواهد بود. وی تاکید کرد: امروزه افزایش قیمت داروهای داخلی چیزی حدود ۳۰ الی ۷۰ درصد است که این مهم به دلیل نبود نظارت٬ بیش از سطح تورمی است که در کشور وجود دارد. این نماینده مردم در مجلس نهم٬ ادامه داد: ما افزایش بیش از ۳۰ درصد قیمت دارو را قبول نداریم و اگر این افزایش انجام گیرد مسئولان بهداشت و درمان موظفند تا نسبت به آن توضیح دهند. مسئولان وزارت بهداشت نزدیک به ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای یارانه دارو بودجه در نظر گرفته‌اند در حالی که مبلغ واقعی باید چیزی حدود ۳ هزار میلیارد تومان باشد که همین امر نشان می‌دهد در بحث یارانه دارو نیز با کمبود مواجه خواهیم شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha