پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۱

هر پدر و مادری که به هر بهانه کوچکی بر سر کودکش فریاد می‌زند یک روز بالاخره متوجه می‌شود کودک به این فریادها عادت کرده است وبدون توجه به فریادها به کار خودش ادامه می‌دهد.

فریاد نزنید
سلامت نیوز :هر پدر و مادری که به هر بهانه کوچکی بر سر کودکش فریاد می‌زند یک روز بالاخره متوجه می‌شود کودک به این فریادها عادت کرده است وبدون توجه به فریادها به کار خودش ادامه می‌دهد. فریاد زدن روش انسان‌های غمگین و افسرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اطلاعات ؛ تنها نتیجه قطعی فریاد زدن، ناامیدی و آشفتگی شما و کودکتان است. آیا این چیزی است که شما می‌خواهید؟

آیا کودکتان با فریاد پاسخ می‌دهد؟

تقاضا از کودک برای این که کاری را انجام بدهد یا ندهد درست مثل تقاضا کردن از یک بزرگسال برای انجام دادن یا ندان کاری است. فقط زمانی، کسی کاری را انجام می‌دهد که با علاقه و تمایل قلبی‌اش آن را بخواهد. شاید بتوانید با فریاد زدن کودکتان را وادار کنید تا کاری که می‌خواهید را انجام بدهد اما بعدها خواهید دید او نیز پاسخ شما را با فریادهایش می‌دهد. شاید همین حالا در خانه شما کودکتان به همین شیوه رفتار کند. بدترین نتیجه فریاد زدن این است که او از شما یاد خواهد گرفت که نیازها و خواسته هایش را با فریاد اعلام کند. این معادله ساده را فراموش نکنید «فشار بیشتر= مقاومت بیشتر». هرچقدر بتوانید کمتر فریاد بزنید، کمتر فشار ایجاد می‌کنید و مقاومت کمتری نیز خواهید دید.

فریاد زدن فقط یک عادت است

فریاد زدن عادت است. اگر این عادت را در کودکی و نوجوانی کسب کرده باشید کنار گذاشتن آن کار آسانی نیست. فریاد زدن می‌تواند ریشه بدواند. مثل همه عادت‌های انسانی می‌توانید آن را تغییر بدهید اما باید بپذیرید که تغییر به زمان نیاز دارد. ممکن است به خودتان قول بدهید تا فریاد نزنید اما باز هم در مواقعی به همان شیوه قدیم رفتار کنید. یک راه حل کلیدی این است که هرگز بر عادتهای غلط پافشاری نکنید.

چگونه کودک را بدون فریاد زدن وادار به انجام کارهایش بکنید؟

چطور می‌توانید از کودک بخواهید کاری که می‌خواهید را انجام بدهد بدون اینکه فریاد بزنید؟کودکان با بزرگسالان تفاوت زیادی ندارند. اگر از دوستتان بخواهید کاری را انجام بدهد به او چه می‌گویید؟اول کمی فکر می‌کنید و سپس با جملاتی خوشایند از دوستتان درخواست می‌کنید تا کاری را انجام بدهد. به همین ترتیب می‌توانید از کودک نیز بخواهید تا کاری را انجام بدهد. تفاوت کودک و بزرگسال این است که کودک نیاز به تکرار و تاکید دارد. او دلایل را نمی‌داند، کنجکاو است، توانایی‌های محدودی دارد و باید درخواست‌ها خوشایندتر باشند.

اگر شما بخواهید دوستتان را برای کاری متقاعد کنید آیا فریاد می‌زنید؟خوشبختانه پاسخ شما منفی است. همین شیوه را برای کودکتان نیز به کار ببرید. اگر واقعا شخصیتی تحکم کننده دارید وبا جملات دستوری و فریاد از دوست و فامیل می‌خواهید تا کاری را انجام بدهند مشکل شما عمیق تر و پیچیده تر است و یک مشکل رفتاری مهم است.

آنچه را می‌خواهید بفروشید

متقاعد کردن کودک کار ساده‌ای نیست همانطور که همه نمی‌توانند دوست‌شان را متقاعد کنند. تقاضا برای انجام دادن کار یا انجام ندادن آن مثل فروختن کالا است.

در فرایند فروش می‌خواهید کسی چیزی را از شما بخرد. برای فروختن باید از همه ظرفیت هایتان برای ترغیب به خریدن استفاده کنید. شما هرگز سر خریدار داد نمی‌زنید. حتی برای تشویق به خریدن، مهربان تر هم می‌شوید. از مزایا کالا تعریف می‌کنید و اگر امکان داشته باشد اغراق هم می‌کنید. این همان شیوه‌ای است که برای متقاعد کردن کودک نیاز دارید. کار ساده‌ای نیست که ایده‌ها و یا دستورالعمل هایتان را به کودک بفروشید و از او بخواهید اسباب بازی هایش را جمع کند و یا شب زودتر بخوابد اما این کاری است که باید اجام بدهید.

بازی کنید

ایده‌های فراوانی برای ترغیب کودک به جمع کردن اسباب بازی هایش وجود دارد. می‌توانید برای جمع کردن اسباب بازی‌ها یک بازی اختراع کنید. مثلا بگویید که هر کس در کم ترین زمان اسبا بازی را جمع کند جایزه می‌گیرد. در خاله بازی‌های مرسوم به کودک نقش پدریا مادری را بدهید که مشغول جمع کردن خانه است. علاوه براین می‌توانید از همان کودکی از دلایل منطقی ساده استفاده کنید. مثلا بگویید«چون جمع کردن اسباب بازی‌ها خیلی سخت است همه آنها را در کمدهای بالای اتاق می‌گذاریم تا مجبور نباشیم آنها را جمع کنیم. »

از جنگ فرار کنید

کودکان ایده‌ها و دلایل خودشان را دارند. آنها ممکن است به دلایل شخصی خودشان کاری را انجام ندهند و پافشاری کنند. مسلم است که شما عصبانی می‌شوید. اما بهتر است از مهلکه فرار کنید. به جای جر و بحث و داد و فریاد از کودک فاصله بگیرید تا کمی آرام شوید. مطمئن باشید که دیگر فریاد نخواهید زد.

اگر داد زدن عادت همیشگی‌تان باشد کنار گذاشتن این شیوه کار ساده‌ای نخواهد بود اما اگر صبور و بااراده باشید می‌توانید این عادت را ترک کنید. همیشه به خودتان یادآوری کنید که «او فقط یک بچه است»فقط زمانی که کودک ? ساله شد می‌فهمید بچه ? ساله چقدر کوچک است و فقط زمانی می‌فهمید کودک ? ساله چقدر کوچک است که فرزندتان بسیار بزرگ شده است. داد نزنید، آرامش بهترین روش برای کنترل رفتارهای کودک است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha