پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۳
کد خبر: 76272

استفاده از بالون معده، روشی برای کاهش اشتهاست که نیازی به عمل جراحی ندارد. در این روش پزشک پس از اطمینان یافتن از سلامت معده بیمار، بالون را به داخل آن می فرستد و حجم آن را با هوا یا مایع پر می کند.

وقتی معده بالون حمل می کند
سلامت نیوز : استفاده از بالون معده، روشی برای کاهش اشتهاست که نیازی به عمل جراحی ندارد. در این روش پزشک پس از اطمینان یافتن از سلامت معده بیمار، بالون را به داخل آن می فرستد و حجم آن را با هوا یا مایع پر می کند.بهترین کاندیداها برای این روش، افرادی هستند که شاخص توده بدنی (BMI) آن ها ۳۰ تا ۴۰ است. از آن جا که چاقی عوارض زیادی دارد و هزینه های سنگینی را بر فرد و جامعه تحمیل می کند، درمان آن ضروری است و در این میان استفاده از بالون معده برای بعضی از افراد و به منظور کاهش وزن و کاهش اشتها، روشی کم عارضه محسوب می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ در این زمینه برای اطلاع بیشتر با یکی از متخصصان گفت وگو کرده ایم. دکتر مسعود شریفیان رضوی عضو انجمن متخصصان گوارش و کبد ایران و متخصص بیماری های داخلی با اشاره به این که بالون معده یک روش غیرجراحی است که فرد به بیهوشی عمومی یا کامل نیازی پیدا نمی کند، می افزاید: در این روش با دستگاه اندوسکوپی که برای تشخیص بیماری های معده و روده از آن استفاده می شود، یک وسیله شبیه بادکنک از طریق دهان وارد معده می شود سپس با توجه به حجم معده بیمار، داخل این بالون مایعی به نام سرم نرمال سالین به همراه مایع آبی رنگی به نام «متیلن بلو» قرار می گیرد.

زمانی که حجم لازم از این مایع (حدود ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ سی سی) وارد بالون شد، بالون داخل معده بیمار باقی می ماند.انجام این روش ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می کشد. در واقع این روش نوعی عمل سرپایی است و بیمار بلافاصله مرخص می شود.وی می افزاید: شاخص توده بدنی (BMI) بالای ۲۵ نشانه چاقی است و بعضی از پزشکان به افرادی که شاخص توده بدنی شان ۳۰ است، اقدامات مداخله ای مانند گذاشتن بالون را توصیه می کنند.اما اگر BMI فرد بیش از ۴۵ باشد، روش های دیگری از جمله برای جراحی توصیه می شود که انواع مختلفی دارد، از جمله گاستریک بای پاس، که در ایران نیز انجام می شود.

گاستریک بندینگ (حلقه دور معده)، روش sleeve (که طی آن قسمتی از معده برش زده می شود) و روش کیسه ای از جمله روش های جراحی است و بیمار در حین عمل کاملا بیهوش است.در عمل جراحی «گاستریک بای پاس» محل اتصال روده به معده را تغییر می دهند و قسمتی از روده بریده می شود.وی تصریح می کند: در روش بالون معده با گذاشتن بالون در معده حدود نیم تا دو سوم از معده پر می شود و مقدار غذای مصرفی کاهش می یابد.اما در گاستریک بندینگ و گاستریک sleeve طی عمل جراحی قسمتی از معده برداشته می شود و حلقه را دور معده قرار می دهند تا حجم آن کم شود.

مکانیزم

در این روش حجم معده پر می شود و به علت مایعی که در داخل بالون قرار دارد گرسنگی را مهار می کند.در واقع باید گفت بالون با دو روش موجب کاهش وزن می شود؛ یکی با کاهش حجم معده که فرد نمی تواند زیاد غذا بخورد و دیگری با مکانیزم تاثیرگذار بر اشتها. چون بالون حجمی از مایع است و به علت وزنی که دارد، مانع فعالیت مکانیزم های گرسنگی می شود.وی می افزاید: در روش های ذکر شده اعم از جراحی و غیرجراحی اگر مریض بخواهد نتیجه خوبی به دست بیاورد، لازم است یک تغذیه مناسب داشته باشد و برای بعضی از بیماران که مشکل پرخوری عصبی دارند، لازم است پزشک داروهای ویژه تجویز کند.

بالون از چه ماده ای ساخته شده است و چه مقدار دوام دارد؟

این عضو انجمن متخصصان گوارش و کبد ایران در این باره می گوید: معمولا جنس بالون معده از سیلیکون است و ۶ تا حداکثر ۹ ماه در معده باقی می ماند. البته این مدت زمان به نوع بالون و مقاومت آن در برابر اسید معده ارتباط دارد.اما بیشتر از ۸ تا ۹ ماه بالون را نگه نمی داریم زیرا اسید معده ممکن است روی جداره آن اثر بگذارد و بالون سوراخ شود.

خطر انسداد روده بر اثر پوسیدگی یا پاره شدن بالون

هنگام عمل، بالون با مایعی به نام «نرمال سالین» و محلول آبی رنگی به نام « متیلن بلو» پر می شود و برای بیمار توضیح می دهیم که اگر به هر علت بالون سوراخ یا پاره شود، این محلول آبی رنگ در ادرار و مدفوع دیده می شود و بیمار باید بلافاصله موضوع را به پزشک اطلاع دهد تا بالون خارج شود. علایم دیگر سوراخ یا پاره شدن بالون، احساس نکردن حجم بالون در معده توسط فرد است.

اگر فرد متوجه این موضوع نشود ۲ حالت پیش می آید

یا بالون که تخلیه شده از طریق دستگاه گوارش دفع می شود یا این که در قسمت دیگری از دستگاه گوارش گیر می کند و انسداد روده به وجود می آورد که با جراحی آن را خارج می کنند.

پس از قراردادن بالون ، بیمار هر چند وقت یک بار باید به پزشک مراجعه کند؟

فرد نه تنها برای کنترل بالون بلکه برای نحوه تغذیه، حداقل باید ماهی یک بار به پزشک مراجعه کند. به طور کلی چاقی عوامل مختلفی دارد و یک بخشی از آن پرخوری است. علت دیگر آن این است که شاید بیمار از مواد حاوی کالری از جمله شیرینی، شکلات و نوشابه استفاده می کند بنابراین باید فرد کاملا توجیه شود که با انجام روش بالون اگر قرار باشد غذاهای کم حجم اما پرکالری بخورد نتیجه خوبی نخواهد گرفت.

سن مناسب برای عمل بالون

در مقالات یا بررسی ها سن خاصی ذکر نشده است. اما در این روش، همکاری بیمار ضروری است.اگر فردی هم بخواهد بالون بگذارد و هم پرخوری کند، روی معده فشار وارد می شود و مریض دچار درد خواهد شد. معمولا انجام روش بالون به افرادی توصیه می شود که برای انجام این کار انگیزه کافی داشته باشند.

شل شدن پوست

کاهش وزن به صورت تدریجی رخ می دهد و معمولا خاصیت انعطاف پذیری پوست باعث می شود حالت طبیعی آن تغییر نکند. ولی برخی افراد مسن ممکن است دچار افتادگی پوست شوند. باید گفت: این امر اجتناب ناپذیر است و در روش های مختلف کاهش وزن حتی از طریق رژیم هم ممکن است افراد دچار این مشکل شوند.

پس از خارج کردن بالون تا چه زمان وزن ثابت می ماند؟

توصیه اول  ما کاهش دادن وزن از طریق برنامه غذایی درست و ورزش است و انجام روش بالون آخرین پیشنهاد است.در این میان هدف اصلی تغییر دادن شیوه زندگی بیمار است. اما اگر بیماری نتواند سبک زندگی اش را تغییر دهد، ما بااین روش او را مجبور می کنیم برای یک زمان معین، سبک تغذیه خود را تغییر دهد.

آیا این روش عارضه جانبی دارد؟

اصولا در پزشکی، حتی تزریق ساده پنی سیلین و ب کمپلکس می تواند عارضه ایجاد کند. باید دانست روش هایی که مورد تایید وزارت بهداشت است و در دنیا در حد وسیعی انجام می شود، روش هایی است که عوارض و منافع آن ها سنجیده شده است.یکی از عوارض شایعی که پس از گذاشتن بالون پیش می آید، این است که فرد دچار حالت تهوع و معده درد می شود این حالت چند روز طول می کشد تا معده به بالون عادت کند، بعد از آن دیگر نباید مشکلی به وجود بیاید مگر این که بیمار پرخوری کند و دچار درد معده شود.

اقدامات قبل و پس از عمل

قبل از عمل بیمار باید ویزیت شود. برای بیمارانی که قبلا عمل معده داشته اند یا به زخم معده یا اثنی عشر، بیماری های کلاژن ماکولا و بیماری التهاب روده مبتلا هستند، گذاشتن بالون ممنوع است. در خانم های باردار نیز گذاشتن بالون ممنوع است.وی تاکید کرد: جراحی لاغری عوارض زیادی دارد، در واقع عوارض بیهوشی در هر نوع عمل جراحی وجود دارد. توصیه ما این است افرادی که قصد کاهش وزن دارند حتی افرادی که BMI بالای ۴۰ یا ۴۵ دارند اول با قراردادن بالون مقداری از وزن اضافه را پایین بیاورند تا عوارض بیهوشی و جراحی آن ها نیز کاهش پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha