پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۷

سلامت نیوز : رییس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذا و عفونت‌های بیمارستانی وزارت بهداشت بر لزوم رعایت موازین بهداشتی به منظور پیشگیری از بروز بیماری‌های منتقله از آب و غذا در فصل گرم سال تاکید کرد.

دکتر حسین معصومی اصل در گفت‌وگو با (ایسنا)، گفت: بیماری‌های منتقله از آب و غذا بیماری‌هایی هستند که با خوردن آب یا غذای آلوده به افراد منتقل می‌شوند. بروز این بیماری‌ها در فصل گرم سال نسبت به سایر فصول بیشتر است. بر این اساس با گرم شدن هوا انتظار می‌رود که مردم با رعایت چند اصل بهداشتی خود را از ابتلا به این بیماری‌ها در امان بدارند.

میوه و سبزیجات قبل از مصرف ضدعفونی شوند

به گفته وی، در فصل گرما فعالیت عوامل بیماری‌های منتقله از آب و غذا بیشتر می‌شود و امکان انتقال این بیماری‌ها به دنبال مصرف میوه، سبزی و مسافرت‌ها افزایش می‌یابد. بر این اساس لازم است که میوه و سبزیجات قبل از مصرف به خوبی شست‌وشو و ضدعفونی شوند.

وی تاکید کرد: نخستین توصیه در فصل گرم سال آن است که موازین بهداشتی به صورت کلی رعایت شوند؛ به این ترتیب رعایت نظافت شخصی و شست‌وشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون مایع قبل از تهیه غذا، هنگام صرف غذا و پس از اجابت مزاج در کنترل بیماری‌های منتقله از آب و غذا بسیار موثر است.

معصومی اصل با تاکید بر لزوم حصول اطمینان از سلامت آب آشامیدنی هنگام مصرف آب، ادامه داد: آب شبکه‌های آبرسانی شهری و روستایی سالم و قابل شرب است؛ چرا که این آب کلرزنی شده و تحت نظارت مراکز بهداشتی قرار دارد. نباید از آب چشمه‌ها، رودخانه‌ها و آب‌هایی که از سلامت آنها اطمینان نیست، استفاده شود.

وی به مسافران نیز توصیه کرد که حتما آب بطری شده همراه داشته باشند و بر لزوم تهیه و مصرف غذای سالم تاکید کرد و افزود: غذا باید به طور کامل پخته شود. غذاهای پخته شده نیز باید در اسرع وقت مصرف شوند. همچنین غذای پخته شده‌ای که مصرف نمی‌شود باید در درجه حرارت کمتر از چهار درجه در یخچال نگهداری شود. غذاهای پخته شده که در یخچال نگهداری می‌شوند، زمان مصرف باید به طور کامل گرم شوند. لازم است از تماس غذاهای پخته شده با مواد غذایی خام در یخچال و خارج از یخچال جلوگیری شود. هنگام تهیه غذا دست‌ها به طور مکرر شسته شود و تمام سطوح آشپزخانه تمیز باشند. همچنین باید غذاها از دسترس حشرات، جوندگان و سایر حیوانات محفوظ باشند. برای تهیه غذا نیز از آب سالم استفاده شود.

رییس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت بر لزوم خودداری از شنا کردن در آب چشمه‌ها، رودخانه‌ها و کانال‌های آب به منظور جلوگیری از انتقال بیماری‌ها به فرد تاکید کرد.

مبتلایان به اسهال و استفراغ از خوددرمانی پرهیز کنند

وی افزود: اگر فرد به بیماری‌های گوارشی از قبیل استفراغ، اسهال یا دل درد مبتلا شد لازم است ابتدا به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی – درمانی مراجعه کند. این افراد باید از خوددرمانی و مصرف آنتی بیوتیک خودسرانه، پرهیز کنند و مایعات فراوان بنوشند. بهترین مایعات برای این افراد آب آشامیدنی سالم، دوغ، چای کم رنگ، آب میوه طبیعی و محلول خوراکی درمان اسهال (ORS) است. افراد مبتلا به بیماری‌های گوارشی از قبیل اسهال و استفراغ باید از مصرف نوشابه‌های گازدار و آب میوه‌های صنعتی جدا پرهیز کنند؛ چرا که مصرف این مواد تشدید اسهال و استفراغ را به دنبال دارد. همچنین تغذیه افراد بویژه کودکان در زمان اسهال و استفراغ نباید قطع شود.

به گفته دکتر معصومی اصل، بیماری‌های منتقله از آب و غذا در هر محلی قابل وقوع است اما امکان بروز این بیماری‌ها در مکان‌هایی که به لحاظ بهداشتی از سطح پایینی برخوردارند و مردم نیز در رعایت موازین بهداشتی سهل انگاری می‌کنند، بیشتر است.

وی در عین حال گفت: لازم است افراد از پراکنده کردن باقیمانده مواد غذایی و زباله در محیط زندگی و محیط زیست خودداری کنند؛ چرا که این موضوع سبب انتشار عفونت در محیط می‌شود.

امسال هنوز موردی از وبا در کشور گزارش نشده است

حساسیت سیستم بهداشتی کشور نسبت به بیماری‌های اسهالی و منتقله از آب و غذا

رییس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذا و عفونت‌های بیمارستانی وزارت بهداشت، درباره بیماری «التور» (وبا) نیز گفت: خوشبختانه از ابتدای سال تاکنون هیچ موردی از بیماری وبا در کشور گزارش نشده است. اما سیستم بهداشتی کشور نسبت به این بیماری و دیگر بیماری‌های اسهالی و منتقله از آب و غذا حساس است و در صورت مشاهده موارد مشکوک، افراد بلافاصله مورد آزمایش و بررسی قرار می‌گیرند و در صورت مثبت بودن، درمان آغاز می‌شود.

وی ورود غیرقانونی اتباع خارجی از کشورهایی مانند افغانستان و پاکستان بویژه هنگام بروز بلایای طبیعی را از چالش‌های وزارت بهداشت در کنترل بیماری‌های منتقله از آب و غذا از جمله وبا دانست و گفت: برخی از این اتباع بیمار هستند و بیماری را با خود به کشور وارد می‌کنند. اما در مجموع سیستم بهداشتی کشور بسیار قوی است و حتی در دور افتاده‌ترین نقاط کشور موارد مشکوک به بیماری سریع تحت آزمایش و درمان قرار می‌گیرند.

رییس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت در پایان گفت: بیماری وبا از جمله بیماری‌های بومی کشور است و می‌تواند در هر منطقه‌ای رخ دهد اما امکان بروز این بیماری در مناطق هم‌مرز با پاکستان و افغانستان و مناطقی که دسترسی به آب آشامیدنی سالم محدود است، بیشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha