پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۹
کد خبر: 76277

مراقبت از پا برای افراد مبتلا به دیابت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا ایجاد زخم پای دیابتی در برخی موارد منجر به قطع انگشت پا و یا تمام پا می‌شود.

توصیه‌های ضروری برای پیشگیری از زخم پای دیابتی

سلامت نیوز : کارشناس بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: مراقبت از پا برای افراد مبتلا به دیابت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا ایجاد زخم پای دیابتی در برخی موارد منجر به قطع انگشت پا و یا تمام پا می‌شود.

محمد قمشی‌بزرگ در گفت‌وگو با (ایسنا) ، اظهار کرد: مراقبت از پا برای افراد مبتلا به دیابت به خصوص در مواقع کاهش حس پاها، تغییر در شکل پاها و وجود زخم و جراحاتی در پا که بهبود نمی‌یابند، ضروری است.

وی ادامه داد: افراد مبتلا به دیابت باید نسبت به نگهداری قند خون خود در محدوده طبیعی حساس بوده و معاینه مکرر پاها توسط پزشک را جدی بگیرند.

وی یکی از علل کاهش حس پا را آسیب به اعصاب پا دانست و افزود: افراد دیابتی باید پاهای خود را به صورت روزانه با آب ولرم شستشو داده و بین انگشتان پای خود را به خوبی خشک کنند. این بیماران باید درجه حرارت آب را با آرنج خود کنترل کرده و همچنین از راه رفتن در محل‌های خیلی داغ و خیلی سرد خودداری کنند.

قمشی‌ بزرگ با بیان اهمیت توجه به زخم و جراحات پا ادامه داد: قبل از پوشیدن کفش‌ها باید آنها را از نظر وجود سنگ ریزه چک کرد زیرا سنگ ریزه‌ها می‌توانند عامل ایجاد زخم در پا شوند. همچنین باید کفش‌هایی که سایز مناسبی دارند را انتخاب کنند زیرا تاول‌های ناشی از کفش نامناسب ممکن است احساس نشده و سرانجام منجر به زخم در پا شوند.

وی ادامه داد: افراد دیابتی هرگز نباید پا برهنه راه بروند. در خارج از منزل باید کفش‌هایی با نوک گرد و جلو بسته بپوشند و در منزل از دمپایی جلو باز استفاده کنند.

کارشناس بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: یکی از عوامل ایجاد جراحت در پاها اقدام به برداشتن میخچه پا توسط تیغ است که شیوه درست برای انجام این کار این است که بعد از نرم کردن پا از یک سنگ پا استفاده کرد.

وی افزود: بیماران دیابتی نباید اجازه دهند که ناخن‌های پایشان زیاد بلند شود و برای کوتاه کردن آنها نیز باید از سوهان ناخن استفاده کنند. این بیماران ممکن است بدون آن که دردی حس کنند دچار زخم پا شوند که باید با کمک یک آینه دسته‌دار بین انگشتان و کف پای خود را از نظر وجود زخم کنترل کنند.

قمشی‌ بزرگ تصریح کرد: این افراد باید با استفاده از مرطوب‌کننده‌هایی که معطر نیستند پاهای خود را نرم کنند ولی نباید بین انگشتان چرب شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha