سلامت نیوز: رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تخصیص ارز به دارو آغاز شده است و ارز در حال تامین است، عنوان کرد: به طور حتم جو ناشی از مشکلات و نگرانی‌ها که نظام دارویی را به خود مشغول کرده بود، به آرامش و اطمینان تبدیل خواهد شد.

دکتر عباس حاجی‌آخوندی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: به هر صورت در حال حاضر، شرایط استثنایی است. از یک سو از نظر موفقیت‌های علمی در جایگاهی قرار گرفتیم که تمام جهانیان را به اعتراف واداشته‌ایم و از سوی دیگر غربی‌ها بیشترین فشار را برای متوقف کردن ما در دستورکار قرار دادند.

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به وظیفه این سازمان مبنی بر تامین دارو در شرایط سخت، تحریم و کمبود ارز عنوان کرد: یکی از مشکلات ما این است که تا چند ماه گذشته ارز مورد نیاز خرید مواد اولیه و داروهای کامل و همچنین تامین مواد جانبی فرمولاسیون و ساخت دارو با دلار 1226 تومان تامین می‌شد اما پس از تخصیص ارز مبادله‌ای به بیش از دو برابر افزایش یافت.

حاجی‌آخوندی ادامه داد: با وجود این وقتی مسئولیت سازمان غذا و دارو را بر عهده گرفتم، درخواست داشتم حداقل همین ارز 2500 تومانی را برای دارو در اختیارمان بگذارند، زیرا قبل از شروع سال جدید به طور غیررسمی وارد سازمان غذا و دارو شده بودم و متاسفانه از بهمن ماه خبری از تخصیص ارز نبود تا اینکه موفق شدیم در روزهای پایانی اسفندماه حدود 60 تا 70 میلیون دلار برای بخش های مختلف تامین کنیم.

وی اضافه کرد: ولی این روند تخصیص باز متوقف شد و تعطیلات عید نوروز هم به آن اضافه و باعث شد یک ضربه اساسی به نظام تامین دارو وارد شود و این معضلات تا اواخراردیبهشت ادامه داشت.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه شوک اول گران شدن دلار بود و شوک دوم اینکه همان دلار گران هم وجود نداشت، گفت: اکنون حدود دو تا سه هفته‌ای است که چرخ صنعت، ارز، واردات دارو و مواد اولیه به حرکت در آمده است.

نحوه ترخیص داروها از گمرک تشریح شد

تسویه حساب با ارز مبادله‌ای برای جلوگیری از رانت‌خواری


حاجی‌آخوندی درباره نحوه ترخیص داروها از گمرک گفت: دارو با ارز مبادله‌ای می آید و با ارز مبادله ای هم قیمت‌گذاری می‌شود. اگر داروها قبلا مصرف شده باشند ارز مرجع‌شان را قبول و با آنها تسویه می‌کنند، البته این بدهی ها از سال گذشته باقی مانده است.

وی ادامه داد‌: اما اگر دارو مصرف نشده باشد، برای اینکه رانت‌خواری اتفاق نیافتد دستور صادر شد تا تسویه حساب را با ارز مبادله‌ای انجام دهند. زیرا قیمت دوگانه در بازار نباید ایجاد شود.

رییس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: موضوع قاچاق متاسفانه در همه دنیا وجود دارد اما در آینده ما باید میزان قاچاق دارو در ایران بسیار کمتر از میزان فعلی در دنیا باشد، زیرا مدعی ترازی از تمدن هستیم و مردم ما هم حق آن تراز را دارند. نباید فراموش کرد که ورود به میدان برای حل مشکلات پیش رو به مجاهده و تلاش نیاز دارد .

وی افزود: اکنون بسیج همگانی صنعت برای استفاده از فرصت‌ها و تامین دارو ایجاد و صنعت هم متوجه تغییرات شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha