با تصمیم دولت ژاپن برای پذیرش و زیر پوشش بیمه قراردادن استفاده از یك نوع كپسول عكسبردار خوردنی، پیش‌بینی می‌شود بكارگیری از این كپسول برای معاینه دستگاه‌های گوارشی بیماران در این كشور همگانی شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازتلویزیون سراسری ژاپن (ان.اچ.كی)، با بلعیدن این كپسول به همراه آب توسط بیمار كه در درون آن یك دوربین كوچك به همراه نورافكن نصب شده، كار آندوسكوپی از درون روده بیمار انجام می‌گیرد.

برای استفاده از این كپسول كوچك عكسبردار كه ‪ ۲۶‬میلی متر طول و ‪ ۱۱‬میلی متر قطر دارد، فقط كافی است بیمار آن را به همراه آب خورده و آن را وارد بدن خود كند.

این كپسول پس از ورود به روده كوچك با دوربین تعبیه شده در آن، در هر ثانیه دو عكس می‌گیرد.

این كپسول اطلاعات مربوط به عكس‌های تهیه شده‌از داخل بدن را به یك دستگاه سنسور بسته شده به دور كمر بیمار ارسال می‌كند.

اطلاعات عكس‌هایی كه این سنسور آنها را دریافت می‌كند، در حافظه سخت افزار رایانه‌ای در كنار تخت بیمار ثبت می‌شود و پزشك با مشاهده آنها و معاینه بیمار، تشخیص بیماری را انجام می‌دهد.

این كپسول یك بار مصرف بوده و پس از پایان كار عكسبرداری از طریق روده، از بدن بیمار دفع می‌شود.

دست‌اندركاران می‌گویند، با دستگاه‌های آندوسكوپی كنونی كار عكسبرداری دقیق از روده كوچك دشوار بوده و به‌همین دلیل استفاده از این كپسول می‌تواند كار معاینه و تشخیص بهتر وضعیت روده بیمار را برای پزشك آسان كند.

به گفته آنها، معاینه و تشخیص بیماری توسط این كپسول سبب كاهش فشاری كه هنگام واردكردن دوربین آندوسكوپی از راه دهان به داخل دستگاه‌های گوارشی بیمار می‌آید، می‌شود.


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha