سلامت نیوز: یک فوق تخصص گوارش گفت : آدنوم یك تومور ناشایع و خوش خیم كبدی است که ارتباط قوی با مصرف قرص های ضدبارداری خوراكی داشته و بروز آن در مردان با مصرف استروئید های آنابولیزان ارتباط دارد.
دكتر محمدحسین صومی، فوق تخصص گوارش و كبد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه كبد بزرگترین عضو تو پر بدن است كه در ناحیه راست فوقانی شكم قرار گرفته است گفت : به خاطر وظایف متعدد خود و قرار گیری در مسیر قلب و ریه ، خون برگشتی از معده ،پانكراس ،طحال و روده ها از كبد عبور می كند و به همین علت ، كبد خاستگاهی برای  توده های مختلف می باشد

وی با اشاره به اینکه توده های كبدی به دو گروه عمده خوش خیم و بدخیم تقسیم می شوند اظهار کرد:  سه نوع تومور خوش خیم شایع وجود دارند كه همگی در زنان شایعتر هستند که در این عرصه همانژیوم شایعترین تومور خوش خیم كبد محسوب می شود که شیوع آن در بین افراد بدون علامت 20-5 درصد تخمین زده می شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد یادآور شد : این مشکل در تمام سنین بروز می كند ولی بیشتر در سنین 5 تا 30 سالگی دیده می شود و زنان را 6 برابر مردان گرفتار می كند که در 85درصد موارد منفرد می بوده و اندازه كوچكتر از 3 سانتی متر داشته و بدون علامت هستند ولی در صورت بزرگ شدن  ، درد ایجاد كرده و در مواقعی بخاطر پارگی خودبخود یا در اثر ضربات شكمی دردهای شدید را موجب می شوند.

دکتر صومی با تاکید به اینکه هیپرپلازی ندولار كانونی دومین تومور خوش خیم كبدی بوده و در حدود 3درصد بالغین دیده می شود اظهار کرد : این تومور به طور اتفاقی در زنان در سنین باروری شناسایی شده و به  ندرت در مردان بروز می كند .

وی تصریح کرد: این تومورها در 80درصد موارد بدون علامت بوده و خطر تبدیل شدن بدخیمی را ندارند فقط در صورت بزرگ شدن  باعث درد شكمی می شوند .

استاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: آدنوم  نیز یك تومور نا شایع و خوش خیم كبدی است كه بیشتر در دهه 3 و 4 زندگی ایجاد شده و بیش از 90 درصد موارد زنان را گرفتار می سازد  که تومور ارتباط قوی با مصرف قرص های  ضد بارداری خوراكی داشته و بروز آن  در مردان با مصرف استروئید های آنابولیزان ارتباط دارد.

وی با بیان اینکه آدنوم های كبدی می توانند منفرد یا متعدد باشند و گاهی رشد كرده به بالای 10 سانتی متر میرسد یادآور شد: درد در ناحیه كبد در 50درصد بیماران دیده شده و  امكان پارگی با خونریزی خود بخودی در تومورهای بزرگتر از 5 سانتی متر وجود دارد که بخاطر امكان خونریزی و بروز بدخیمی درمان جراحی توصیه شده و باید بعد از شك اولیه مصرف داروهای ضد بارداری خوراكی و هورمونی دیگر قطع میگردد.

این فوق تخصص گوارش و کبد یادآور شد : توده های بدخیم به دو صورت اولیه و ثانویه یا متاستاتیك دیده می شوند که توده های متاستاتیك شایع ترین تومورهای بدخیم كبدی بوده و بیشتر از دستگاه گوارش ، پستان، پانكراس منشاء می گیرند که بروز متاستاز كبدی پیش آگهی بیماری را تحت تاثیر قرار می دهد به همین دلیل شناسایی آن قبل از درمان تومور اولیه ضرورت دارد .

وی با اشاره به اینکه تومورهای بدخیم كبدی از تمام سلول های موجود در كبد و مجاری صفراوی منشاء می گیرند و شایع ترین انواع آنها كارسینوم هپاتوسلولار، كلانژیوكارسینوم و آنژیوساركوم می باشند  عنوان کرد : معاینه بالینی درست، بررسیهای آزمایشگاهی هدفدار و استفاده بهینه از امكانات تصویر برداری مثل سونوگرافی، توموگرافی ،  MRI و نهایتاً بیوپسی كبد در صورت نیاز گامهای اساسی در تعیین ماهیت توده های كبدی هستند و افرادی كه به هر طریقی از وجود توده كبدی مطلع می شوند باید ضمن مشاوره با پزشك حاذق روند تشخیص و درمان صحیح  را زیر نظر متخصص مربوطه  به درستی طی نمایند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha