جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۰
کد خبر: 76318
سلامت نیوز: تحقیقات جدید در «لس آنجلس» نشان داده است آن دسته از مردانی که به اندازه کافی می‌خوابند شانس بیشتری برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دوم دارند.
خبرگزاری فارس: خواب‌ کافی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ، تحقیقات انجام شده توسط پژوهشگران موسسه لس‌آنجلس پزشکی «بیو مد»، (LA BioMed) ارتباط بین خواب و استفاده بدن از انسولین را نشان داده است.

این یافته‌ها ثابت کرد که خواب کافی می‌تواند استفاده بدن از انسولین، هورمون تنظیم کننده سطح قند خون را بهبود بخشد.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، «پیتر لیو» محقق اصلی این تحقیقات از موسسه تحقیقات پزشکی لس آنجلس از مرکز پزشکی UCLA «هاربر» (LA BioMed) و همکارانش مردانی را که در زندگی خود در طول هفته بی‌خوابی مزمن داشتند را مورد ارزیابی قرار دادند.

آنها دریافتند که مردان حساس به انسولین بعد از سه شب خواب تعطیلات آخرهفته به طور قابل توجهی بهبود یافتند.

لازم به ذکر است که آشکارترین عمل انسولین، پایین آوردن سریع مقدار قندخون است؛ بسیاری از بافتهای بدن برای گرفتن گلوکز، از خون به انسولین متکی هستند.

در غیاب انسولین، گلوکز نمی‌تواند به آسانی وارد سلول‌ها شود و بنابراین، سوختن و تولید انرژی از آن، دچار اختلال می‌شود، دو مورد استثنای مهم در این میان، مغز و کبد هستند که سلول‌های آنها حتی در غیاب انسولین، کاملا نسبت به گلوکز نفوذپذیری دارند.

دیابت نوع 2 شرایط مزمنی است که در آن بدن قادر به استفاده و ذخیره گلوکز نمی‌باشد و گلوکز به جای تبدیل به انرژی به جریان خون باز گشته و سبب ایجاد علایم مختلف می‌گردد.

دیابت نوع 2 (یا دیابت بزرگسالی یا غیر وابسته به انسولین) در نتیجه عدم توانایی بدن در تولید انسولین کافی و/یا ناتوانی از استفاده بهینه از انسولین تولیدی رخ می‌دهد. (به این حالت مقاومت به انسولین گفته می‌شود).

این نوع دیابت اغلب در افراد بالای 40 سال، چاق و دارای سابقه خانوادگی دیابت رخ می‌دهد ولی متاسفانه باید اذعان کرد که امروزه آمار ابتلا افراد جوانتر نیز به دلیل شیوه زندگی امروزی افزایش یافته‌است.

این یافته‌ها در نود و پنجمین سالگرد نشست سالانه انجمن غدد درون ریز و متابولیسم، که در سان فرانسیسکو برگزارشد، ارائه شد.

لیو در باره این تحقیقات گفت: افزایش خواب برای افرادی که بیماری مزمن کم‌خوابی دارند می‌تواند حساسیت بدن را به انسولین بهبود بخشد و در نتیجه به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دوم منتهی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha