جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۴
سلامت نیوز: یک متخصص بیماری‌های دهان و دندان گفت: گاهی حس چشایی تغییر می‌کند یا طعم بدی در دهان ایجاد می‌شود، نوعی از این تغییر حس چشایی، احساس طعم فلزی است. این مشکل دلایل مختلفی دارد که باید با بررسی کامل، دلیل مربوط مشخص شود.

دکتر مریم رباتی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: شایع‌ترین علت این مشکل، استفاده از داروها است. داروهایی مانند آ‌نتی‌بیوتیک‌ها و داروهایی که برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می‌شوند از این داروها هستند.

وی افزود: علت دیگر این عارضه وضعیت بهداشت دهان یا لثه است. بهداشت ضعیف دهان و تشکیل جرم و پلاک میکروبی می‌تواند حس چشایی را تغییر دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: علت دیگر این عارضه کمبود ویتامین B12، زینک و مشکلات گوارشی، مسمومیت با برخی فلزات سنگین یا نوشیدن کم مایعات است.

وی با تاکید بر این که در صورت تغییر حس چشایی بهتر است به پزشک مراجعه شود، ادامه داد: برای درمان این عارضه باید عامل مشخص شده و رفع شود. اگر به علت مصرف دارو است، دارو را تغییر دهید و اگر مشکلات دندانی است با رعایت بهداشت می‌توان آن را از بین برد. گاهی نیز علت مشخصی برای این عارضه یافت نمی‌شود و عمدتا پس از چند ماه رفع می‌شود.

رباتی تصریح کرد: هر چند این عارضه در خانم‌های یائسه و افراد مسن بیشتر دیده می‌شود ولی در همه سنین شیوع دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha