سلامت نیوز: ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط كشورهای همسایه و ظرفیت های پزشكی پیشرفته ای كه دارد می تواند به قطب اصلی گردشگری سلامت در بین كشورهای اسلامی تبدیل شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، توریسم درمانی یا گردشگری سلامت (Health Tourism) به معنای ایجاد تسهیلات و خدمات پزشكی مطلوب، استاندارد و مقرون به صرفه‌ای است كه به منظور حفظ، بهبود و حصول مجدد سلامت به گردشگران خارجی یا گردشگران داخلی از شهرهای دیگر ارایه می شود.
به عبارت دیگر توریسم درمانی نوعی از مسافرت است كه علاوه بر تفریح، سلامت و مراقبت ‌های پزشكی را نیز به ‌همراه دارد.
هم اكنون صنعت گردشگری پزشكی در جهان به سرعت در حال تبدیل شدن به صنعتی جهانی و پرسود است.
گفته می شود ایران پس از اردن بیشترین ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها را در حوزه گردشگری سلامت در بین كشورهای اسلامی دارد.
وجود چشمه‌های آب معدنی در اغلب استان‌های كشور، داشتن مراكز مجهز درمانی ناباروری و مراكز دیالیز، انواع جراحی‌های قلب، پلاستیك و چشم، تولید داروهای منحصر به فرد مانند داروی ضد ایدز آیمود و داروهای هایتك بیوتكنولوژی و داشتن متخصصان و پزشكان متبحر و صاحب نام در جهان از جمله ظرفیت های متعدد ایران در گردشگری سلامت هستند.
گردشگران خارجی سلامت را دو دسته افراد تشكیل می دهند نخست افرادی كه از كشور های پیشرفته به منظور دریافت خدمات پزشكی ارزان تر به كشورهایی با خدمات ارزان تر مسافرت می كنند.
بطور مثال در سال ۲۰۰۸، یك و نیم میلیون بیمار آمریكایی به دنبال مراقبت های درمانی و بهداشتی در خارج از كشور خود بوده اند چرا كه قیمت خدمات پزشكی در آنجا بسیار گران است بطور مثال هزینه پیوند كبد در آمریكا ۳۰۰ هزار دلار و بیش از ۱۰ برابر هزینه آن در ایران است.
نوعی دیگر از گردشگری سلامت، ارایه خدمات به گردشگران خارجی كشورهای كمتر توسعه یافته است بطور مثال كشورهایی مانند افغانستان و پاكستان در همسایگی ایران قرار دارند كه از خدمات پزشكی مطلوبی برخوردار نبوده و ایران می تواند به آنها خدمات درمانی مناسب ارایه كند.
به نظر می رسد ایران قابلیت و ظرفیت بسیار فراوانی برای توسعه این نوع از گردشگری سلامت باشد.

** هر گردشگر سلامت برای ایران شش هزار دلار ارزآوری دارد

گفته می شود سالانه ۳۰ هزار گردشگر سلامت وارد ایران می شوند كه طبق بررسی‌های صورت گرفته هر گردشگر سلامت در ایران سه برابر گردشگرهای عادی ارزآوری دارد.
دبیر كمیته گردشگری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی می گوید: هر گردشگر خارجی سلامت برای ایران بطور میانگین چهار تا شش هزار دلار ارزآوری دارد.
دكتر حسن راشكی می افزاید: اگر زیرساخت های گردشگری سلامت در ایران مهیا شود برای ایران درآمد ارزی خوبی ایجاد خواهد شد.
وی تصریح می كند: مهم نیست گردشگر سلامت از كدام كشور (پیشرفته یا كمترتوسعه یافته) وارد ایران شود بلكه باید این صنعت در كشور توسعه یابد.

** گردشگری سلامت در ایران، یك صنعت ملی نیست

هم اكنون بیش از ۵۰ كشور در جهان گردشگری سلامت را به عنوان یك صنعت ملی شناسایی كرده اند.
دبیر كمیته گردشگری سلامت وزارت بهداشت، می گوید: متاسفانه برغم سودآوری ارزی و ظرفیت های بالای كشور برای جذب گردشگران سلامت، هنوز گردشگری سلامت به عنوان یك صنعت ملی شناخته نشده است.
راشكی می افزاید: این در حالی است كه بطور مثال كشورهایی مانند تركیه هفت میلیارد دلار و هند ۱۸ میلیارد دلار در سال از صنعت گردشگری سلامت درآمد ارزی دارند.
وی خاطرنشان می كند: امكانات پزشكی ایران با كشورهای توسعه یافته قابل قیاس بوده و می تواند صنعت گردشگری سلامت خود را توسعه دهد.
دبیر كمیته گردشگری سلامت وزارت بهداشت، می گوید: از سوی دیگر كشورهای همسایه مانند افغانستان، پاكستان و عراق به خدمات درمانی ما نیاز دارند و ما می توانیم در زمینه گردشگری سلامت خیلی موفق باشیم.
راشكی می افزاید: هم اكنون كشورهایی مانند چین با برجسته كردن طب سوزنی و تایلند با برجسته كردن ماساژ درمانی خود توانسته اند گردشگران زیادی را به كشور خود جذب كنند؛ ایران هم دارای چنین ظرفیت هایی هست و باید از آن استفاده كند.

** ایران طلایه دار برخی از خدمات پزشكی در جهان

ایران دارای برخی از خدمات پزشكی و دارویی هست كه كمتر در كشورهای دیگر یافت می شود كه این مساله، ایران را جزو مقاصد گردشگری سلامت در جهان قرار داده است.
به طور مثال ایران در عرضه تولید داروهای بیوتكنولوژی یكی از پنج كشور برتر دنیا است و از ۱۵ مولكول پرمصرف بیوتكنولوژی ۹ فرآورده در ایران تولید می شود.
ایران در عرصه داروسازی به رتبه اول منطقه، چهارم آسیا و دوازدهم جهان دست یافته و ظرف چند سال اخیر در طرح ملی رادیوداروها ۵۲ قلم رادیو دارو تولید كرده است.
داروی ضد ایدز آیمود نیز فقط در ایران تولید می شود و برخی از كشورهای خارجی برای درمان بیماران خود با این دارو اعلام علاقه مندی كرده اند.
ارایه خدمات درمانی نوینی مانند درمان ضایعات مغزی با سلول های شوان و درمان بیماری های نورولوژی (اعصاب) با سلول های بنیادی نیز از جمله روش های نوین پزشكی در ایران است.

** چالش های گردشگری سلامت

هرچند گردشگری سلامت با سودآوری های كلانی همراه است اما چالش های خاص خود را دارد بطور مثال سازمان جهانی بهداشت وجود سیستم ایمنی بیمار را در صنعت گردشگری سلامت الزامی كرده است.
كشورها برای توسعه گردشگری سلامت باید از استانداردهای خاصی برخوردار باشند، بنابراین نوسازی بیمارستان ها، طراحی استانداردها و افزایش كیفیت خدمات مراقبتی برای توسعه گردشگری سلامت در ایران ضروری به نظر می رسد.
مدیریت توریسم درمانی از دیگر چالش های صنعت گردشگری سلامت است؛ در زمینه توریسم درمانی و جذب گردشگران سلامت همواره باید به چهار مولفه توانمندی های پزشكان و متخصصان، فناوری های روز و استانداردهای جهانی، اقتصاد درمان و هزینه های درمان و مقررات داخلی كشور توجه داشت.

** اقدامات ایران برای توسعه گردشگری سلامت

اقدامات متعددی بویژه در سال های اخیر برای توسعه گردشگری سلامت انجام شده بطوری كه آیین نامه مراكز ارایه خدمات گردشگری سلامت (آیین نامه خدمات توریست درمانی) در بهمن ۹۰ تدوین، تصویب و ابلاغ شد.
براساس این ‌آیین نامه، مراكزی كه می‌خواهند در زمینه گردشگری سلامت و ارایه خدمات سلامت به بیماران خارجی فعالیت كنند باید از وزارت بهداشت و سازمان گردشگری مجوز های لازم را دریافت كنند.
ارایه آموزش های گردشگری سلامت به كاركنان آژانس های مسافرتی و راه اندازی بخش بیماران بین المللی در بیمارستان ها از دیگر اقداماتی به شمار می رود كه برای توسعه گردشگری سلامت از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در دست اجرا است.

** قرن بیست و یكم، قرن صنعت گردشگری

شرایط و نیاز جوامع كنونی در قرن بیست و یكم، ضرورت تدوین استراتژی اثربخش و پویا را برای توسعه پایدار گردشگری سلامت بیش از پیش نمایان می سازد.
ایران با توجه به تغییرات پرشتاب جهان و اقتصاد ناگزیر به رقابت در عرصه های صنعت های درآمدزا از جمله گردشگری سلامت است.
مجاورت جغرافیایی و نزدیكی شرایط فرهنگی و مذهبی، ایران را به یكی از بهترین مقاصد گردشگری دنیای اسلام بدل ساخته لذا لازم است از این فرصت، بیشترین بهره را برد.
گردشگری سلامت در شرایط فعلی به یكی از بزرگترین كسب و كارهای جهان تبدیل شده و به سرعت در حال توسعه است كه ایران نیز باید همگام با این شتاب به برنامه های توسعه صنعت گردشگری سلامت خود رونق دهد و این صنعت را به عنوان یك صنعت ملی شناسایی كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha