سلامت نیوز: مدیرکل روابط عمومی سازمان انتقال خون با بیان اینکه با ذخیره دومیلیون و 49 هزار و 858 واحد خونی در سال گذشته، شاهد رشد 3.16 درصدی خونگیری در سال 90 بودیم، گفت: رشد خون‌گیری و اهدای خون در استان‌های البرز، هرمزگان، بوشهر، قم، کرمان، همدان چشمگیر است.

دکتر بشیر حاجی بیگی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه رسالت اصلی سازمان انتقال خون تامین خون و فرآورده‌های آن است، عنوان کرد: این رسالت علی‌رغم همه تحریم‌ها به نحو احسن در سازمان انتقال خون ایران انجام شد.

وی ادامه داد: در همین راستا، طبق گزارش WHO سازمان انتقال خون ایران در سالی که گذشت به عنوان پنج کشور برتر دنیا از نظر سلامت و ارتقای کیفیت خون شناخته شد.

مدیرکل روابط عمومی سازمان انتقال خون با بیان اینکه با ذخیره دومیلیون و 49 هزار و 858 واحد خونی در سال گذشته، شاهد رشد 3.16 درصدی خونگیری در سال 90 بودیم، گفت: رشد خون‌گیری و اهدای خون در استان‌های البرز، هرمزگان، بوشهر، قم، کرمان، همدان چشمگیر است.

وی به وضعیت خونگیری در پایتخت نیز اشاره کرد و گفت: فقط در شهر تهران روزانه نزدیک به 3000 واحد خون و فرآورده‌ها از انتقال خون استان تهران درخواست می‌شود که از این تعداد فقط نزدیک به 1200 تا 1300 واحد پلاکت و 1200 واحد خون (خون کامل و گلبول قرمز فشرده شده) و حدود 600 تا 700 واحد پلاسما درخواست می‌شود.

حاجی بیگی ادامه داد: با توجه به مصرف بالای خون و فرآورده‌ها در شهر تهران و گسترش مراکز بیمارستانی و مراکز خون و انکولوژی، مراکز پلاسما فرزیس درمانی در تهران و استان‌های بزرگ مثل شیراز، مشهد، اصفهان، سیستان و بلوچستان مصرف پلاکت و پلاسما بسیار افزایش پیدا کرده است.

مدیرکل روابط عمومی سازمان انتقال خون در ادامه به تبیین اقدامات انجام شده در راستای بهینه‌سازی تولید و مصرف خون و فرآورده‌های خونی پرداخت و گفت: افزایش آگاهی جامعه پزشکی نسبت به نحوه استفاده صحیح از خون و فرآورده‌های آن، تداوم انجام آزمایش‌های غربالگری بر روی 100 درصد خون‌های اهدایی و کاهش میزان آلودگی ویروسی، تداوم استفاده از اتوماسیون آزمایشگاهی و حذف سیستم دستی به منظور رعایت سلامت خون، کاهش مصرف خون کامل و به تبع آن استفاده بیشتر از فرآورده‌های مورد نیاز واقعی بیماران، تولید فرآورده‌های نوین مانند فرآورده خون با لکوسیت کاهش یافته و خون و فرآورده‌های اشعه دیده، ذخیره‌سازی واحدهای خون بندناف و پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی و تشکیل کمیته‌های فعال بیمارستانی و بازرسی دوره‌ای از بیمارستان‌ها از جمله مواردی هستند که در این راستا پیگیری و محقق شدند.

وی مهم‌ترین گام‌ در راستای بهینه‌سازی مصرف خون و فرآورده‌های خونی را افزایش آگاهی جامعه پزشکی با تاکید بر آشنایی متخصصان و پرستاران با نحوه استفاده صحیح از خون و فرآورده‌های آن دانست.

حاجی بیگی با بیان اینکه یکی از محورهای عمده این دستاورد، «پایش خون و فرآورده‌های برگشتی از بیمارستان‌ها» است، اظهار کرد: کاهش درصد خون و فرآورده‌های برگشتی از بیمارستان‌ها طی سال‌های اخیر می‌تواند ناشی از افزایش آگاهی بانک خون بیمارستانی و درخواست به اندازه آنها باشد.

وی به «پایش توزیع و مصرف کیسه خون اطفال» نیز اشاره کرد و گفت: از سال 88 تاکنون کیسه خون اطفال در پایگاه‌های انتقال خون کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و راهی جهت تولید و مصرف بهینه خون و فرآورده‌هاست. در سال 91 در پایگاه‌های خون کشور 15 هزارو 570 واحد کیسه خون اطفال توزیع و مصرف شده است.

مدیرکل سابق انتقال خون استان تهران ادامه داد:‌ اقدامات صورت گرفته در محورهای عمده «پایش میزان سل‌تراپی و پایش نمونه خون بند ناف» اقدام به ذخیره‌سازی واحدهای خون بند ناف و واحدهای خون جهت سلول‌های بنیادی (مرکز سپاس) است که از اردیبهشت ماه 1389 آغاز شده است.

طبق اعلام وی در سال 1391 نسبت به ذخیره‌سازی 790 واحد خون بند ناف و جذب 1559 نفر اهدا کننده مرکز سپاس اقدام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha