شنبه ۱ تیر ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۰

وقتی در برخی از بیمارستان‌های دولتی، مانند بیمارستان امام خمینی(ره) تهران، بخش‌هایی برای ترک اعتیاد نوزادان در نظر گرفته می‌شود، باید کمی نگران آمار زنان معتاد شد؛ آماری که یا اعلام نمی‌شود یا برای جلوگیری از سیاه‌نمایی، کمتر از واقعیت به گوش مردم می‌رسد.

نشئگی قبل از تولد
سلامت نیوز : وقتی در برخی از بیمارستان‌های دولتی، مانند بیمارستان امام خمینی(ره) تهران، بخش‌هایی برای ترک اعتیاد نوزادان در نظر گرفته می‌شود، باید کمی نگران آمار زنان معتاد شد؛ آماری که یا اعلام نمی‌شود یا برای جلوگیری از سیاه‌نمایی، کمتر از واقعیت به گوش مردم می‌رسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ حالا بر اساس همین آمار و به گفته فریده سده بیاتی، مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی، یک میلیون و 350 هزار معتاد در کشور وجود دارد که 5/9درصد آنان یعنی در حدود 130 هزار نفر را زنان تشکیل می‌دهند؛ زنانی که درصد زیادی از آنان مادر می‌شوند و کودکانی را به دنیا می‌آورند که از روز اول تولد، با درد خماری و عذاب ترک، مواجه هستند.

سندروم محرومیت نوزادان
نوزادان مادران معتاد با محرومیت زاده می‌شوند، نامش را «سندروم محرومیت از مواد» گذاشته‌اند. دکتر ابراهیم حسنی، استاد دانشگاه علوم پزشکی زنجان در این باره به «حمایت» می‌گوید: مواد مخدررا وقتی مادربارداری مصرف می کند، از جفت رد و وارد بدن نوزاد می‌شود. این نوزاد وقتی به دنیا بیاید بی‌قرار است، مدام گریه می‌کند، می‌لرزد و تشنج دارد، یعنی با تمام علایم خماری زاده می‌شود. به گفته وی هرچه دوز مصرف مادر بیشتر باشد این علایم در نوازد نیز شدت بیشتری خواهد داشت، البته در این میان خبر خوشی هم وجود دارد؛ یعنی بیش از نیمی از نوزادان معتاد، بدون دارو ترک می‌کنند و دارو فقط برای آنانی تجویز می‌شود که علایم شدیدتری دارند.

هدیه مادران معتاد به نوزادان
مصرف مخدر باعث می‌شود زنان باردار با زایمان زودرس روبه‌رو شوند و کودکانی را به دنیا بیاورند. دکتر میترا چگینی، کارشناس بهداشت، مشکلات ذهنی، گریز از جمع و تأخیر در تکامل را بیماری‌های نوزادان متولد شده از مادران معتاد می‌داند و در این باره به «حمایت» می‌گوید: نوزادان معتاد افراد پرخطر جامعه را تشکیل می‌دهند. گذشته از این، نوزادان معتاد بعد از ترک نیاز به مراقبت‌های خاص دارند و چون مادران آنان نیز توان مراقبت از نوزادان معتاد خود را ندارند و برای بررسی‌های بعدی و چکاپ‌های مداوم، به بیمارستان نمی‌آورند، نمی‌توان مطمئن بود که این نوزادان مدتی دیگر و با مصرف دوباره مواد مخدر از سوی مادر و شیردهی همزمان، گرفتار اعتیاد نشوند.

اعتیاد بعد از تولد
اگر برابر آمار، هر خانواده را 4 نفر در نظر بگیریم و آن را در جمعیت معتاد کشور ضرب کنیم عددی معادل 5 میلیون 400 هزار نفر به دست می‌آید که این افراد به طور مستقیم با پدیده اعتیاد ارتباط دارند.

مصطفی اقلیما، کار‌شناس علوم اجتماعی در این باره به «حمایت» می‌گوید: این عدد باید حداقل در 2 ضرب شود تا آمار واقعی اعتیاد در کشور به دست آید و این نکته را باید در نظر گرفت که نیمی از این جمعیت را کودکان تشکیل می‌دهند و بیش از 30‌‌درصد آنان از طریق خرید‌ و ‌فروش و مصرف، به مواد ‌مخدر اعتیاد پیدا می‌کنند. بدتر این که نوزاد خانواده‌ا‌ی که در آن تریاک مصرف می‌شود، به بوی آن معتاد می‌شود و نمی‌تواند در مکان دیگری غیر از آنجا بخوابد؛ یعنی حتی اگر مادر هم حین بارداری به مخدر اعتیاد نداشته باشد، حضور در خانواده‌ای معتاد نوزاد را معتاد می‌کند.

وی تأکید می‌کند: برخی زنان معتاد حتی با خوراندن مواد مخدر مانند تریاک به کودکان خود، آنان را راهی خیابان‌ها می‌کنند تا از طریق جلب ترحم با مستمسک قراردادن آنان، امرار معاش کنند. این اتفاق برای نوزادان هم می‌افتد و به همین دلیل این کودکان به شکل خوابیده در کنار خیابان‌ها در گرما و سرما به عنوان ابزار تکدی‌گری مشاهده می‌شوند.

محمدباقر صابری‌زفرقندی، مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر، از تدوین دفترچه راهنمای درمان اعتیاد در بارداری و شیردهی از سوی وزارت بهداشت خبر می‌دهد و می‌گوید: بر اساس دستور عمل این دفترچه ارایه خدمات درمان اعتیاد به گروه‌های نیازمند از جمله مادران باردار یا نوزادان در حیطه صلاحیت‌های علمی و عملی دانشگاه‌های علوم پزشکی است که در بخش‌های درمانی مربوط باید ارایه شود.البته وی معلوم نکرده است که این دفترچه راهنما چه زمانی اجرایی می‌شود و قرار است چه خدماتی را به زنان معتاد عرضه کند و چه تأثیری در کاهش جمعیت نوزادان معتاد خواهد داشت.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha